25 529 läst · 37 svar
26k läst
37 svar
Golvångest i kök, klinkers eller parkett?
Sida 1 av 3
Jag håller på bli tokig i valet av golv till köket.
Vi kommer sätta in ett högblankt Manokök från Kvik och ha en nästan svart bänkskiva. Frågan är vad vi skall ha för golv. Ska vi ha ett mörkgrått, nästan svart klinkersgolv med så små fogar det går eller ska vi fortsätta med vårt Berg & Berg Småland som vi vill ha i resten av huset.
Vi är två vuxna och en 4 åring och en 2 åring och sen en katt på det. Vi är rätt slabbiga av oss och spiller och dräller rätt mycket, både mat och vatten på golvet. Frågan är då vilket som är bäst.
Fördelar med klinkers som jag ser är
- Okänsligt mot spill och dräll
- Får inga fula märken efter tappade saker
Nackdelar som jag ser är
- Smuts syns lätt då det är ett mörkt golv och man måste städa oftare
- Svårt att hålla fogar rena
- Känsligare för små barn att ramla på
- Brutalt mot saker som tappas på dom
- Hårt att gå och stå på
Fördelar med parketten är som jag ser det
- Enhetligt utseende med övriga huset.
- Mjukt och behagligt att gå på
- Lättstädat jämfört med klinkers då skiten inte syns lika bra
Nackdelarna
- Känsligare mot fukt och spill
- Känsligare mot tappade saker
Jag har skitsvårt att bestämma mig och behöver tips och råd och om jag översett något.
Jag har inget intresse av linoleum, laminat eller nåt annat material utan jag vill ha "äkta" golv när jag ändå gör om det.
Vi kommer sätta in ett högblankt Manokök från Kvik och ha en nästan svart bänkskiva. Frågan är vad vi skall ha för golv. Ska vi ha ett mörkgrått, nästan svart klinkersgolv med så små fogar det går eller ska vi fortsätta med vårt Berg & Berg Småland som vi vill ha i resten av huset.
Vi är två vuxna och en 4 åring och en 2 åring och sen en katt på det. Vi är rätt slabbiga av oss och spiller och dräller rätt mycket, både mat och vatten på golvet. Frågan är då vilket som är bäst.
Fördelar med klinkers som jag ser är
- Okänsligt mot spill och dräll
- Får inga fula märken efter tappade saker
Nackdelar som jag ser är
- Smuts syns lätt då det är ett mörkt golv och man måste städa oftare
- Svårt att hålla fogar rena
- Känsligare för små barn att ramla på
- Brutalt mot saker som tappas på dom
- Hårt att gå och stå på
Fördelar med parketten är som jag ser det
- Enhetligt utseende med övriga huset.
- Mjukt och behagligt att gå på
- Lättstädat jämfört med klinkers då skiten inte syns lika bra
Nackdelarna
- Känsligare mot fukt och spill
- Känsligare mot tappade saker
Jag har skitsvårt att bestämma mig och behöver tips och råd och om jag översett något.
Jag har inget intresse av linoleum, laminat eller nåt annat material utan jag vill ha "äkta" golv när jag ändå gör om det.
Jag har mörk klinker och håller med om din sammanställning.
Med tanke på hur mycket jag sölar i köket fattar jag inte hur en parkett skulle tåla detta i längden.
Klinker kräver också golvvärme tycker jag.
Sedan finns det klinkers som kan sättas med väldigt smal fog så problemet med skitna fogar försvinner.
Den typ av klinker man lägger skall kunna läggas helt plan, det krävs inte många mm för att stolar m.m skall vicka.
Det finns klinker av ruffligare sort med dessa problem. (sedan beror det också kanske på plattsättaren)
Jag röstar på klinker.
Med tanke på hur mycket jag sölar i köket fattar jag inte hur en parkett skulle tåla detta i längden.
Klinker kräver också golvvärme tycker jag.
Sedan finns det klinkers som kan sättas med väldigt smal fog så problemet med skitna fogar försvinner.
Den typ av klinker man lägger skall kunna läggas helt plan, det krävs inte många mm för att stolar m.m skall vicka.
Det finns klinker av ruffligare sort med dessa problem. (sedan beror det också kanske på plattsättaren)
Jag röstar på klinker.
Golvvärme är en självklarhet oavsett parketten eller stenen, men visst ska jag ha klinkers ska det mer eller mindre vara fogfritt och jag vill ha raka kanter så det bildar en enhet, annars är det inte ens att tänka på för min del.
Vad menar du med "Det finns klinker av ruffligare sort med dessa problem. (sedan beror det också kanske på plattsättaren"?
Vad menar du med "Det finns klinker av ruffligare sort med dessa problem. (sedan beror det också kanske på plattsättaren"?
Jag hade svart granit i mitt tidigare kök. Det var oerhört snyggt (enligt mig själv), men vi var tvungna att städa i princip varje dag för att få det att se fräscht ut. Damm, fläckar, smulor, etc. syns oerhört väl.
Hur renlig man än är, är det ofrånkomligt att söla lite och få smulor på golvet (det är ju trots allt ett kök). Har man inga prolem med att smutsen syns alternativt att man kan tänka sig att städa varje dag är svart klinker/sten ett bra alternativ.
I mitt nya kök valde jag dock ett ekgolv. Dels p.g.a. att jag inte ville lägga golvvärme, men även p.g.a. att jag ledsnat på att dammsuga i köket varje dag.
Även om ek är mjukare än klinker tror jag att det kommer att klara sig fint hemma hos oss. Vi hade nämligen ett furugolv i köket (i ett tidigare boende) och det golvet klarade sig fint. Furugolv är ju som bekant MYCKET mjukare än ek och där blir det märken väldigt lätt.
Spiller och tappar ni väldigt mycket saker på golvet kanske klinker är ett bättre alternativ för er? Du kanske istället bör fundera på färgvalet? Även om mörka/svarta golv är snygga är de kanske inte så praktiska i ett kök? (iaf. enligt min erfarenhet).
Hur renlig man än är, är det ofrånkomligt att söla lite och få smulor på golvet (det är ju trots allt ett kök). Har man inga prolem med att smutsen syns alternativt att man kan tänka sig att städa varje dag är svart klinker/sten ett bra alternativ.
I mitt nya kök valde jag dock ett ekgolv. Dels p.g.a. att jag inte ville lägga golvvärme, men även p.g.a. att jag ledsnat på att dammsuga i köket varje dag.
Även om ek är mjukare än klinker tror jag att det kommer att klara sig fint hemma hos oss. Vi hade nämligen ett furugolv i köket (i ett tidigare boende) och det golvet klarade sig fint. Furugolv är ju som bekant MYCKET mjukare än ek och där blir det märken väldigt lätt.
Spiller och tappar ni väldigt mycket saker på golvet kanske klinker är ett bättre alternativ för er? Du kanske istället bör fundera på färgvalet? Även om mörka/svarta golv är snygga är de kanske inte så praktiska i ett kök? (iaf. enligt min erfarenhet).
Medlem
· Västra Götaland
· 75 inlägg
För några år sedan hade jag svarat klinkers, men nu när vi bygger om köket så har vi ändå valt ekparkett. Vi har en ekparkett från 1960 i den del där matbordet stått i tio år och ja, det har blivit slitet, men jag tycker inte att det stör. Ett hus blir ett hem av lite slitage...
Ja vi slabbar rejält, det blir mycket stänk och vatten på golvet, sen städar vi inte så jävla ofta heller, utan dammsuger en gång i veckan, å andra sidan så lär man hålla renare om man har ett mörkt golv.
Är det bara löst smuts och damm som syns bättre eller är det även fotspår och torkade fläckar?
Är det bara löst smuts och damm som syns bättre eller är det även fotspår och torkade fläckar?
Ja, att man håller renare i ett kök med svarta golv stämmer bra. Det var så jag tröstade mig själv när jag gick min dagliga rond med dammsugaren. 
På ett svart granitgolv syns ALL smuts (fläckar, damm, fotspår, smulor, etc. etc)
Jag kan dock tänka mig att ytan på golvet också spelar roll. Väljer man en matt yta ser man kanske inte fotspår lika lätt. På ett högblankt granitgolv var det dock väldigt lätt att se vilka gäster som hade prolem med fotsvett...
Men damm och smulor kommer att synas oavsett och städar du inte speciellt ofta skulle jag direkt avråda från ett svart golv i köket.
Är svart det enda alternativet? Det finns ju faktiskt snygga klinker i andra färger som säkert passar till ett Mano-kök?
(ekgolv passar för övrigt jättebra till ett manokök!
)
På ett svart granitgolv syns ALL smuts (fläckar, damm, fotspår, smulor, etc. etc)
Jag kan dock tänka mig att ytan på golvet också spelar roll. Väljer man en matt yta ser man kanske inte fotspår lika lätt. På ett högblankt granitgolv var det dock väldigt lätt att se vilka gäster som hade prolem med fotsvett...
Men damm och smulor kommer att synas oavsett och städar du inte speciellt ofta skulle jag direkt avråda från ett svart golv i köket.
Är svart det enda alternativet? Det finns ju faktiskt snygga klinker i andra färger som säkert passar till ett Mano-kök?
(ekgolv passar för övrigt jättebra till ett manokök!
Hade i ett rum tidigare en klinkersort från Höganäs med ganska opolerat utseende och yta. Den var inte jämn, allt stod och vickade mer eller mindre.Fabbe skrev:
Nu har jag släta plattor 30x60, men med minimal fog är de hyfsat svåra att lägga. Så problemet kan uppstå även här, var noga vid plattsättningen om du går den vägen.
Efter ett par år med klinkers i köket är jag otroligt nöjd med att slippa eländet. Hårt att stå på, värmen måste gå året runt (om man inte vill ha det iskallt på golvet), allt man råkar tappa går sönder, jobbigt att hålla rent och det är hårt när barnen råkar dratta omkull. Den enda fördelen jag ser med klinkers är att det ser snyggt ut när det är nystädat. Och det absolut jobbigaste var nog alla dricksglas som barnen råkade ha ner på golvet. Glas som vanligtvis klarar ett fall mot ett parkettgolv "exploderade" mot klinkersen och sen var det miljontals glasbitar i precis hela köket.
I vårt nuvarande hus ligger det ett gammalt lackat parkettgolv i köket, och ja det har blivit en del fläckar och slitage men personligen tycker jag inte att det stör.
I vårt nuvarande hus ligger det ett gammalt lackat parkettgolv i köket, och ja det har blivit en del fläckar och slitage men personligen tycker jag inte att det stör.
EvilJava
jag kommer inte ha ett svart golv utan snarare ett mörkt mörkt grått golv med matt yta, om det nu blir det, och ja jag vet att mitt snygga parkettgolv jag har annars skulle passa perfekt där med. Det jobbiga är att fördelarna med det ena alternativet även är nackdelarna med det andra. Om det inte vore för att parketten var känslig för slibb och slabb hade jag valt den utan att blinka, men nu vete fan, ska jag hellre ta ett snyggt klinkersgolv med dess nackdelar för att slippa få ett slitet fult parkettgolv, för jag är inte en sådan som tycker att "patinerade" parkettgolv är snyggt, jag vill ha ett helt golv utan märken och förslitningar.
jag kommer inte ha ett svart golv utan snarare ett mörkt mörkt grått golv med matt yta, om det nu blir det, och ja jag vet att mitt snygga parkettgolv jag har annars skulle passa perfekt där med. Det jobbiga är att fördelarna med det ena alternativet även är nackdelarna med det andra. Om det inte vore för att parketten var känslig för slibb och slabb hade jag valt den utan att blinka, men nu vete fan, ska jag hellre ta ett snyggt klinkersgolv med dess nackdelar för att slippa få ett slitet fult parkettgolv, för jag är inte en sådan som tycker att "patinerade" parkettgolv är snyggt, jag vill ha ett helt golv utan märken och förslitningar.
Asson, du får in mig på parketten med dina argument, och det är lite det jag funderar på, eller rättare sagt, jag vill bli övertygad om att jag kan ha ett parkettgolv i köket som inte pajjar av lite slabbande, bara man städar upp skiten direkt.
Vad säger ni som har parkett i köket, hur känsligt är ett mattlackat parkettgolv egentligen, hur mycket vattenstänk och dräll tål det om man tar upp det på en gång?
Vad säger ni som har parkett i köket, hur känsligt är ett mattlackat parkettgolv egentligen, hur mycket vattenstänk och dräll tål det om man tar upp det på en gång?
Parkettgolv går att slipa utan man blir ruinerad, sedan har jag hört de som lägger någon form av silicon i skarvarna i köket för att bättra på fukttåligheten. Så är det parkett du egentligen vill ha, kolla upp hur man kan "kökssäkra" den, det kanske blir tillräckligt bra.
Men golvvärme och parket kan på vintern göra att det blir små glipor mellan brädorna.
Men golvvärme och parket kan på vintern göra att det blir små glipor mellan brädorna.
Vill man ha ett snyggt ekgolv, kan man välja ett hårvaxoljat. Då är det mycket lätt att få bort eventuell "patina" som bildas. Men jag tolkar dig som att du helst inte vill ta in ytterligare ett golv utan i sådana fall behålla samma som du kört med i resten av huset?
I ditt fall passar kanske därför klinker bäst?
Edit: med ett hårdvaxoljat golv slipper man även lacksläpp som orsakats av att fukt krupit in i små skador.
I ditt fall passar kanske därför klinker bäst?
Edit: med ett hårdvaxoljat golv slipper man även lacksläpp som orsakats av att fukt krupit in i små skador.
Redigerat: