Hej på er,
Sedan ett år tillbaka köpte vi vårat första hus och det blev ett hus från 1934 med ett och ett halvt plan ( halva källare under marknivå).
Jag har inga erfarenhet med hus, men vi haft ganska hög el förbrukning då skaffade vi Bergvärme samt vi tillägisolerat fasaden , nu vi är jätte nöjda med värme i första planet men............:blushing: I källare det var lite dålig lukt då rev jag golvet misstänkte lite mögel, och det verkade som att de ( tidigare ägare) har lagt trä regel på plattan med isolering i reglarna sedan plywood och matta på. Vi visste att de har renoverat hela källare i 1994 det finns papper på det, men vad förvånad blev jag när jag upptäkte inga mögel eller vatten samling det var bara fukt.

Nu har jag inte gjort mer än det men vi håller på att tillbygga huset och efter grävningen då ser vi att det är ett berg som går precis under huset ( de byggde huset rakt på berg inga isolering eller någonting platta på berg).

nu fundera jag på att lägga golvvärme i hela källare. och eftersom gräva sänka plattan är inte aktuelt i mitt fall.
Jag har läst och läst om fukt som kan komma under golvvärme, har funderat på hur jag kan ha en bra fungerande golvvärme samt att tak höjden ändå blir ok .

Som sagt en fundering här om jag ska ha ett litet luft spalt på 3 cm ovanför plattan sedan 1 eller 2 mm metalregel sedan 5 cm isolering med värme i och värme fördelareplåt sedan 1,5 cm eller 2 cm parkett golv
toltalt är 10 till 12 cm vi har i dag takhöjed på 220 om den bli 210 det ska vara OK för min del.
men frågan är kommer det att funga med värme?
Jag kommer säkert ha en fläkt som leda bort fukten, Jag är så osäker på det hela och vill inte lägga tid och massa pengar på någonting som ge mig inte så mycket gärna se vad ni tycker.

Tack ska ni ha

Redigerat:
Hej Nu vet jag inte om du ska göra jobbet själv men varför inte ta in en offert (gratis) så får du tips på en gång om du nu inte vill lägga tid+pengar.Själv kör jag med en luftavfuktare i källaren och det blir lite vatten som man får hälla ut.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.