72 702 läst ·
32 svar
73k läst
32 svar
Golv under köksskåpen???
T torig skrev:Klart man ska lägga golv i hela köket, dvs även under köksskåpen!
Att byggare fuskar med detta för att spara pengar kan man förstå, men att en besiktningsman ger "backning" för att en snickare gjort sitt jobb är högst märkligt.
I Göteborg pågår en process där hela 27 felaktigheter upptäcktes efter en lägenhetsrenovering. Bland annat var golvet så dåligt lagt att det måste göras om helt. Den auktoriserade besiktningsmannen från Handelskammaren påtalade (bland mycket annat vad det gäller golvet) att "nytt golv inte inlagt vid plats för kyl och frys".
Och vem vill ha en nivåskillnad på kanske 15mm, för att byggarna ska tjäna pengar på att inte lägga golv vid plats för ex kyl och frys?
Jag har lagt nytt golv i hela köket och inte har jag märkt att vare sig köksskåp eller golv "mått dåligt" av det.
Fast i alla rekommendationer om man lägger golv som inte limmas mot underlaget utan ett s k flytande golv, måste det finnas rörelsemån vid alla kante. Undantag vitvaror. Detta far att hus och golv reagerar på värme och kyla och rör på sig. Vidgas o krymper. Sitter det då fast under ett vägg- eller golvfast skåp, skiter sig rörelsen och fogarna kan börja dras isär
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
15 år senare är det kanske dags att byta kök igen...
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
jag har varit med om att montera kök med plyfa under skåpen men då la de oxså plastmatta med uppvik mot väggen på plyfan,R Robert-san01 skrev:
t
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Har du rätt utrymme under diskbänk med tätt runt rör, fuktskydd osv så behövs inte plastmattan.T tergo skrev:
Annars var det ett väldigt bra tips med matta så man slipper vatten som går in under golvet.