T torig skrev:
Klart man ska lägga golv i hela köket, dvs även under köksskåpen!

Att byggare fuskar med detta för att spara pengar kan man förstå, men att en besiktningsman ger "backning" för att en snickare gjort sitt jobb är högst märkligt.

I Göteborg pågår en process där hela 27 felaktigheter upptäcktes efter en lägenhetsrenovering. Bland annat var golvet så dåligt lagt att det måste göras om helt. Den auktoriserade besiktningsmannen från Handelskammaren påtalade (bland mycket annat vad det gäller golvet) att "nytt golv inte inlagt vid plats för kyl och frys".

Och vem vill ha en nivåskillnad på kanske 15mm, för att byggarna ska tjäna pengar på att inte lägga golv vid plats för ex kyl och frys?

Jag har lagt nytt golv i hela köket och inte har jag märkt att vare sig köksskåp eller golv "mått dåligt" av det.

Fast i alla rekommendationer om man lägger golv som inte limmas mot underlaget utan ett s k flytande golv, måste det finnas rörelsemån vid alla kante. Undantag vitvaror. Detta far att hus och golv reagerar på värme och kyla och rör på sig. Vidgas o krymper. Sitter det då fast under ett vägg- eller golvfast skåp, skiter sig rörelsen och fogarna kan börja dras isär

Golv ska läggas i hela köket.

15 år senare är det kanske dags att byta kök igen...

• Haha
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
15 år senare är det kanske dags att byta kök igen...
Ja och då är det bra att det är golv under köket;)

T twoody skrev:

Då vi i vår ”köksrenovering” bara ska byta luckor i princip borde vi enligt din teori ta bort alla skåp och sedan lägga golv?

Vi har gjort två kök nyligen.
Köksleverantören säger att de i princip aldrig lägger golv under köksskåpen men under kyl och frys.

Gerd61 Gerd61 skrev:
Då vi i vår ”köksrenovering” bara ska byta luckor i princip borde vi enligt din teori ta bort alla skåp och sedan lägga golv?
Det är lite skillnad på byta luckor och byta kök.

• Gilla
ttillan
  • Laddar…
E Evamag skrev:
Vi har gjort två kök nyligen.
Köksleverantören säger att de i princip aldrig lägger golv under köksskåpen men under kyl och frys.

Ok. Det lät genast mkt enklare. Du tog just bort ca 500 kg sten från mina axlar. Tack

• Gilla
Evamag
  • Laddar…
T twoody skrev:
Det är lite skillnad på byta luckor och byta kök.

Ääh jaa? Men om man nu skulle passa på att byta golv samtidigt, det var golv det handlade om. Jag kanske uttryckte mig luddigt

T twoody skrev:
Inte om det är ett flytande golv.

• Gilla
Laijsa
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Inte om det är ett flytande golv.
Jo alltid golv under kök

T twoody skrev:
Jo alltid golv under kök
Läs tillverkarens anvisningar!

Är det ex 15mm parkett man skall lägga flytande lägger man ex en 15 plyfa under skåpen och parketten mot plyfa. Skarven lägger man så den är innanför sockeln.

• Gilla
Laijsa
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:

Är det ex 15mm parkett man skall lägga flytande lägger man ex en 15 plyfa under skåpen och parketten mot plyfa. Skarven lägger man så den är innanför sockeln.
Smart. Tack

R Robert-san01 skrev:

jag har varit med om att montera kök med plyfa under skåpen men då la de oxså plastmatta med uppvik mot väggen på plyfan,
t

T tergo skrev:
jag har varit med om att montera kök med plyfa under skåpen men då la de oxså plastmatta med uppvik mot väggen på plyfan,
t
Har du rätt utrymme under diskbänk med tätt runt rör, fuktskydd osv så behövs inte plastmattan.

Annars var det ett väldigt bra tips med matta så man slipper vatten som går in under golvet.

• Gilla
Gerd61
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.