6 695 läst ·
17 svar
7k läst
17 svar
Golv i Björkkök?
Sida 1 av 2
Hej
I morgon kommer mitt IKEA-kök, det är ett björkkök o nu känner jag en väldig panik att få in golvet.
Frågan är bara vad jag ska lägga in för golv. Är väl inställd på ngn typ av laminatgolv.
Men eftersom köketluckorna är så ljusa i sig själv börjar jag tycka att det kommer att se ut som en fjällstuga om jag lägger in ett ljust laminatgolv, börjar luta åt ngt mörkare än björk.
Annars är det inte så mkt bestämt, har inte hittat ngt kakel jag vill ha ovanför diskbänken, inte heller har jag valt ngn färg att ha på väggarna
Har ni några förslag på ett golv som passar?
I morgon kommer mitt IKEA-kök, det är ett björkkök o nu känner jag en väldig panik att få in golvet.
Frågan är bara vad jag ska lägga in för golv. Är väl inställd på ngn typ av laminatgolv.
Men eftersom köketluckorna är så ljusa i sig själv börjar jag tycka att det kommer att se ut som en fjällstuga om jag lägger in ett ljust laminatgolv, börjar luta åt ngt mörkare än björk.
Annars är det inte så mkt bestämt, har inte hittat ngt kakel jag vill ha ovanför diskbänken, inte heller har jag valt ngn färg att ha på väggarna
Har ni några förslag på ett golv som passar?
Vad är det för arbetsbänkar? Vilket köksmöblemang har du? En sak att tänka på är att man inte "ska" blanda mer än två sorters träslag i ett rum.. Om du bestämt dig för laminatgolv finns det andra mönster att välja än trä. T ex Pergo har "stenplattor" som är riktigt snygga och ska tåla
-/) att läggas i kök. http://www.europe.pergo.com/Consumer/Templates/Products/CS_ProductPage.asp
Ett gråaktigt golv skulle se bra ut till dina luckor. Sen kan du ju ta upp den färgen i kakel/mosaik. Ett annat alternativ är vitt 5x5 med ljust grå fog.
Väggarna kan du hålla vita/ljusa med en snygg fondvägg. Såg ett björkkök med olivgrön fond och det var riktigt läckert! Rött är min personliga fondfavorit, men smaken är ju som baken. Fördelen är ju att det är snabbt och billigt att ändra!!
Lycka till med kök (och montering
) Återkom och berätta vad valet blev.
Mvh/Malin
Ett gråaktigt golv skulle se bra ut till dina luckor. Sen kan du ju ta upp den färgen i kakel/mosaik. Ett annat alternativ är vitt 5x5 med ljust grå fog.
Väggarna kan du hålla vita/ljusa med en snygg fondvägg. Såg ett björkkök med olivgrön fond och det var riktigt läckert! Rött är min personliga fondfavorit, men smaken är ju som baken. Fördelen är ju att det är snabbt och billigt att ändra!!
Lycka till med kök (och montering
Mvh/Malin
Tack för ditt svar Linska.
Har bott i en liten etta tills nu så allt måste köpas in, inkl köksmöbler. Så det är inte bestämt heller.
Men grått golv/matta har jag funderat på. Passar bra in i den stilen jag har tänkt mig. Lite modernt o stilrent.
Bänkskivan jag har tittat på är en svart laminat (o då menar jag svart)
Det började med att jag tittade på den svarta som IKEA saluför o den ser mer ut som skiffer om ni förstår hur jag menar. Jajaa.. jag hittade iaf en bänkskiva på Silvan som var matt svart. Den kanske blir för dominerande om resten av rummet går i ljusafärger.
Trodde aldrig att det skulle vara så svårt att välja färger
Har bott i en liten etta tills nu så allt måste köpas in, inkl köksmöbler. Så det är inte bestämt heller.
Men grått golv/matta har jag funderat på. Passar bra in i den stilen jag har tänkt mig. Lite modernt o stilrent.
Bänkskivan jag har tittat på är en svart laminat (o då menar jag svart)
Det började med att jag tittade på den svarta som IKEA saluför o den ser mer ut som skiffer om ni förstår hur jag menar. Jajaa.. jag hittade iaf en bänkskiva på Silvan som var matt svart. Den kanske blir för dominerande om resten av rummet går i ljusafärger.
Trodde aldrig att det skulle vara så svårt att välja färger
[quote author=snav link=board=kokobad;num=1090263529;start=0#2 date=07/20/04 kl 09:21:37]
Bänkskivan jag har tittat på är en svart laminat (o då menar jag svart)
Det började med att jag tittade på den svarta som IKEA saluför o den ser mer ut som skiffer om ni förstår hur jag menar. Jajaa.. jag hittade iaf en bänkskiva på Silvan som var matt svart. Den kanske blir för dominerande om resten av rummet går i ljusafärger.
/quote]
En svart bänkskiva kan dominera ganska mycket, men om du verkligen vill ha en är det ju klart att du ska ta en sån! Då kan du ju dra på med lite mörkare fog, och om du vill balansera upp bänkskivan (och är modig
) kan du måla en mörkt grå fondvägg! Till det är ju möjligheterna oändliga vad gäller köksmöblemang... Min favorit är klädda stolar (rygg och sits), då kan man mysigt luta sig tillbaka och sitta länge, länge
Till sist vill jag dra mitt personliga mantra: - Glöm inte matta under bordet, särskilt om du ska ha laminatgolv, och ordentlig belysning!!!
Återigen lycka till, och håll mig uppdaterad/ Malin
Bänkskivan jag har tittat på är en svart laminat (o då menar jag svart)
Det började med att jag tittade på den svarta som IKEA saluför o den ser mer ut som skiffer om ni förstår hur jag menar. Jajaa.. jag hittade iaf en bänkskiva på Silvan som var matt svart. Den kanske blir för dominerande om resten av rummet går i ljusafärger.
/quote]
En svart bänkskiva kan dominera ganska mycket, men om du verkligen vill ha en är det ju klart att du ska ta en sån! Då kan du ju dra på med lite mörkare fog, och om du vill balansera upp bänkskivan (och är modig
Till sist vill jag dra mitt personliga mantra: - Glöm inte matta under bordet, särskilt om du ska ha laminatgolv, och ordentlig belysning!!!
Återigen lycka till, och håll mig uppdaterad/ Malin
När barnen kommer kan man ju alltid sy käcka stolklädslar i vaxduk
Nej skämt åsido är väl inte tygklädsel det mest barnvänliga materialet, men det finns ju skinnklädda stolar som är mycket mer praktiska ur den synpunkten. Stoppad rygg ÄR, tycker jag, skönare än ostoppad.
Iochmed att Snav (antagligen) lägger in ett laminatgolv är det nästan nödvändigt med en matta för att inte frysa fötterna av sig!!
Appropå golv Snav, du har inte övervägt gummigolv? Såg ett björkkök med mörkgrå arbetsbänk och grå gummimatta, kanske något för dig?
/Malin
Iochmed att Snav (antagligen) lägger in ett laminatgolv är det nästan nödvändigt med en matta för att inte frysa fötterna av sig!!
Appropå golv Snav, du har inte övervägt gummigolv? Såg ett björkkök med mörkgrå arbetsbänk och grå gummimatta, kanske något för dig?
/Malin
Tack för alla svaren... va hjälpsamma alla är.
Dagen uppdatering..
Ja.. nu har jag varit på IKEA idag. Skall byta ut mina björksocklar mot ngt annat.. Nu har jag bestämmt att det ska bli silverfärgade socklar (tror att det är ngn rostfri-imitationsgrej)
Nu vet jag vad ni tänker.. jaha.. en sån som skall ha rostfritt överallt.. men nej.. alla mina hushusmaskiner kommer att vara inbyggda bakom köksluckor förutom inbyggnadsugnen o micron som sitter i ett eget skåp. så det är ingen sån grej..
Har även spanat på golv.. o hur mkt jag än vill ha ett gråfärgat golv så hittar jag inget som passar. Klickgolv är väl ungefär det enda som jag kan lägga in själv.
Tänkte då att när det kommer andra socklar på skåpen så kanske det passar med ett vanligt Ek-golv. ( det är nu ni ska säga att det passar bra.. annars vet jag inte vad jag ska hitta på)
Men jag var även på Eurokakal o hittade ett snyggt grått kakel, som var avlångt 10*20 kanske, nja, ungefär. Men snyggt.
O barn det har jag inga så stoppade stolar kommer kanske när allt är monterat.
Javist...Fick inte köket idag, Posten hade mkt att göra o kunde inte köra ut det förän i morgon.
Nu ska jag duscha av mig slipdamm o gå ner o ta en kaffe på stan.. tack igen.
Dagen uppdatering..
Ja.. nu har jag varit på IKEA idag. Skall byta ut mina björksocklar mot ngt annat.. Nu har jag bestämmt att det ska bli silverfärgade socklar (tror att det är ngn rostfri-imitationsgrej)
Nu vet jag vad ni tänker.. jaha.. en sån som skall ha rostfritt överallt.. men nej.. alla mina hushusmaskiner kommer att vara inbyggda bakom köksluckor förutom inbyggnadsugnen o micron som sitter i ett eget skåp. så det är ingen sån grej..
Har även spanat på golv.. o hur mkt jag än vill ha ett gråfärgat golv så hittar jag inget som passar. Klickgolv är väl ungefär det enda som jag kan lägga in själv.
Tänkte då att när det kommer andra socklar på skåpen så kanske det passar med ett vanligt Ek-golv. ( det är nu ni ska säga att det passar bra.. annars vet jag inte vad jag ska hitta på)
Men jag var även på Eurokakal o hittade ett snyggt grått kakel, som var avlångt 10*20 kanske, nja, ungefär. Men snyggt.
O barn det har jag inga så stoppade stolar kommer kanske när allt är monterat.
Javist...Fick inte köket idag, Posten hade mkt att göra o kunde inte köra ut det förän i morgon.
Nu ska jag duscha av mig slipdamm o gå ner o ta en kaffe på stan.. tack igen.
Faktum är att jag tycker att det går alldeles utmärkt, jag tycker det är riktigt snyggt med ett trägolv som är lite mörkare till björk, ett förslag till kommer här............ kika på körsbär när du ändå är i farten, det kan bli riktigt läckert ihop med björk spec. om du tar upp det i bänkskivan, MEN körsbär är, rent färgmässigt, lite känsligare tycker jag, det ska ju passa till resten man har i lägenheten ocksåsnav skrev:
Lycka till, det är inte lätt att välja färger, men kul
//Christina.
Jaadå, ek och björk blir jättesnyggt ihopsnav skrev:
Synd på leveransen idag.. Bara för att stilla min nyfikenhet, vilken lucka har du valt?
Mvh/ Nyfiken-Malin
Hejhopp Nyfiken-Malin
Tror att den heter Ädel.. Björk med ram runt.
Men jag har inte beställt överskåpen än... velar lite där oxå.
Vill egentligen ha de överskåpen som är liggande om du vet vilka jag menar. Sen skulle jag vilja ha dem i frostat glas oxå.. de har såna på Kvänum samt Electrolux Home. Skall se hur det ser ut om jag köper överskåpen från ngn av dem.. om det passar ihop.
Det gjorde inte så mkt att det blev försenat.. då fick jag lite tid att åka runt o kolla på div. saker samt att riva ut plastmattan i köket, man är ute i god tid som vanligt.
Kommer att lägga ut lite kort på hur det framskrider på min hemsida. Just nu ligger bara kort på hur sovrummet blev (endast målningen då, har inte flyttat in på riktigt än, vill inte bo i allt dammet)
Jag behöver nog lite råd ang. dessa överskåp, då kan ni ju se vad som kan tänkas passa in.
AndersG:
Hur tycker du att det blev ovanför de svarta bänkskivorna mot det gråa kaklet? Passade svart o grått bra ihop?
Tror att den heter Ädel.. Björk med ram runt.
Men jag har inte beställt överskåpen än... velar lite där oxå.
Vill egentligen ha de överskåpen som är liggande om du vet vilka jag menar. Sen skulle jag vilja ha dem i frostat glas oxå.. de har såna på Kvänum samt Electrolux Home. Skall se hur det ser ut om jag köper överskåpen från ngn av dem.. om det passar ihop.
Det gjorde inte så mkt att det blev försenat.. då fick jag lite tid att åka runt o kolla på div. saker samt att riva ut plastmattan i köket, man är ute i god tid som vanligt.
Kommer att lägga ut lite kort på hur det framskrider på min hemsida. Just nu ligger bara kort på hur sovrummet blev (endast målningen då, har inte flyttat in på riktigt än, vill inte bo i allt dammet)
Jag behöver nog lite råd ang. dessa överskåp, då kan ni ju se vad som kan tänkas passa in.
AndersG:
Hur tycker du att det blev ovanför de svarta bänkskivorna mot det gråa kaklet? Passade svart o grått bra ihop?
Väntar med spänningsnav skrev:
// Malin
Jaha.. har inte haft ngt internet på ett par dagar så jag har inte kollat vad som har hänt här... sitter på jobbet en lördagkväll *suck*
Men hos mig har mkt hänt.. lade in ekgolv.. monterade ihop stommarna.
Packade upp en kökslucka.. o vad händer.. köket förvandlas till en... fjällstuga.
Tyckte inte alls om luckorna "live" i det ljuset där de kommer att sitta. Typiskt mig... har varit på IKEA idag o köpt en ek-lucka för att testa om det såg bättre ut o det tyckte jag faktiskt att det gjorde, så nu blir det ek-luckor istället, golvet kan jag inte göra så mkt åt nu utan det är bara att gilla läget
Nu kommer jag inte så mkt längre i köket innan jag får dit ngn elektriker som kan dra lite kablage till alla elpryttlar som skall in.
Ha en trevlig helg alla renoverare!
Men hos mig har mkt hänt.. lade in ekgolv.. monterade ihop stommarna.
Packade upp en kökslucka.. o vad händer.. köket förvandlas till en... fjällstuga.
Tyckte inte alls om luckorna "live" i det ljuset där de kommer att sitta. Typiskt mig... har varit på IKEA idag o köpt en ek-lucka för att testa om det såg bättre ut o det tyckte jag faktiskt att det gjorde, så nu blir det ek-luckor istället, golvet kan jag inte göra så mkt åt nu utan det är bara att gilla läget
Nu kommer jag inte så mkt längre i köket innan jag får dit ngn elektriker som kan dra lite kablage till alla elpryttlar som skall in.
Ha en trevlig helg alla renoverare!
Vilken tur att du valde ekgolv dåsnav skrev:
//Christina.
