Snailman
enligt Weber våtrumsguide:

http://www.weber.se/fileadmin/user_upload/pdf/plattsattning/broschyrer/weber-vatrumsguide2.pdf

Höjdskillnaden mellan de färdiga ytbeläggningarna vid var sida om dörren får inte vara mer
än 5 mm vid nybyggnation. Kravet bör även tillämpas vid renovering om konstruktionen
tillåter detta.
Nån som vet om det är såhär och hur det brukar göras isåfall?

har en sådan här tröskel och det kan ju omöjligen bli 5mm skillnad på in / ut sida?

Badrumstr_skel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

är det vanligt att golvet utaför badrummet sticker in under badrumströskeln en bit eller slutar det en bit ifrån med mjukfog till tröskeln eller på nåt annat sätt?

Synd att det mesta ska vara så krångligt:confused:

Tips i denna sak är mycket välkomna

I mitt fall gäller det nybygge, så har ni nyare hus så vill jag gärna veta hur det ser ut hos er:)

Är det Boverkets regler som säger 5mm eller Weber? Upphöjningen på själva tröskeln kan ju vara högre, gärna 15mm tycker jag för att bättre stoppa ev vattenläckage från badrum.

Att hålla höjdskillnaden till ett minimum har med tillgänglighetskraven att göra.
Max 5mm språng mellan rum har jag för mig gäller för nyproduktion enligt ama, i alla fall på bottenplan. Vet att jag läst om det i "Besikningsmannaboken".
Gällande våtrumströsklar så kan man åstadkomma ett bra skydd mot översvämning genom att följa reglerna för fall mot golvbrunn. Har man då inte duschutrymmet placerat mitt i dörröppningen så brukar resultatet bli att man har nog med marginal även med en vanlig tröskel.

• Gilla
Oggen
  • Laddar…
Jag hade för mig att kravet var max 15mm, det gäller iaf vid entre.

Jonatan79 skrev:
Jag hade för mig att kravet var max 15mm, det gäller iaf vid entre.
På sida 22 i Besiktningsmannaboken står "Språng vid öppningar mellan rum får vara 5mm."

Snailman
Golvhöjden i och utanför badrummet kan jag inte längre göra så mycket åt, men jag skulle kunna sänka karm och därigenom tröskel en bit under förutsättning att golvet utanför badrummet inte längre kan sticka in under tröskeln.

Snailman skrev:
Golvhöjden i och utanför badrummet kan jag inte längre göra så mycket åt, men jag skulle kunna sänka karm och därigenom tröskel en bit under förutsättning att golvet utanför badrummet inte längre kan sticka in under tröskeln.
Är det ditt eget hus och du kan leva med höjdskillnaden mellan rummen så är det väl bara att montera som sig bör. Jag hade nog inte lagt golvet dikt mot tröskeln med en mjukfog bara för att spara 5mm på höjden. Mjukfogar blir fula med tiden och golvet, om det är ett trägolv i alla fall, behöver kunna röra på sig i takt med att det sväller och krymper med årstiderna.

Snailman
Har kollat på bilder på ett nybygge jag kollade på för ett år sedan, där sitter en badrumströskel som ovan, så några 5 mm kan det inte vara där.

Frågan är om det händer något om man struntar i regeln?

Det ska bli klinker eller parkett utanför badrummet och i väntan på det blir det betonggolv och då blir det nog typ 25mm istället för 5.

Redigerat:
Antagligen händer inte ett dugg, mer än att någon som sitter i rullstol får det lite svårare att ta sig in i rummet. :)

Snailman
Någon slutbesiktning lär det inte bli, då inte några entreprenörer varit inblandade, egenkontrollerna får jag göra själv och skicka till kvalitetsansvarig, om nu det har någon betydelse.

Höjd skillnaden mellan golven får Max vara 5mm men tröskeln får sticka upp 15mm. Det är BBR som reglerar detta, har med tillgängligheten att göra.

Bra, tack. Så var det, många regler att försöka komma ihåg. Kör du på så gott det går och blir snyggt & praktiskt i dina ögon. Kan vara bra att veta reglerna bara.

Matti_75 skrev:
Höjd skillnaden mellan golven får Max vara 5mm men tröskeln får sticka upp 15mm. Det är BBR som reglerar detta, har med tillgängligheten att göra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.