13 608 läst ·
47 svar
14k läst
47 svar
Godkänd bygganmälan för soltak, nu vill kommunen ha bygglov
Kan vara så att de hänvisar till att du ändrar takets färg och därmed gör en fasad ändring vilket är lov pliktigtA Avalin skrev:
windestal
Husägare
· Västergötland
· 354 inlägg
windestal
Husägare
- Västergötland
- 354 inlägg
Tycker att du säger emot dig själv nu, eller?
Om svaret är att det inte går att överklaga (som granne, eller annan part som ej är byggherre), så öppnar det ju också för mer extrema fall, som mitt exempel, så jag hoppas faktiskt att det är möjligt att som granne överklaga givna startbesked för bygganmälningar som (ev) inte borde ha givits, känns inte rättssäkerhet annars.
Även om mitt exempel är mer extremt så är det ju ändå samma grundfråga som TS har, kan en granne överklaga ett start- (och slut-) besked för bygganmälan eller inte? Kan grannen inte göra det, kan TS ju strunta i att kommunen nu försöker få hen att söka bygglov i efterhand, men kan grannen överklaga det ursprungliga startbeskedet (som ev var felaktigt givet av kommunen) så bör ju TS anstränga sig för att få igenom det på rätt sätt nu...E eemeliie skrev:
Om svaret är att det inte går att överklaga (som granne, eller annan part som ej är byggherre), så öppnar det ju också för mer extrema fall, som mitt exempel, så jag hoppas faktiskt att det är möjligt att som granne överklaga givna startbesked för bygganmälningar som (ev) inte borde ha givits, känns inte rättssäkerhet annars.
Det blir lite rörigt, men så blir det när politiker beslutar om lagar som strider mot dina medborgerliga rättigheter. (vilket PBL gör när den säger att grannar inte får klaga på startbesked för attefallsåtgärder).windestal skrev:
- du överklagar ett beslut om startbesked för attefall.
- Kommunen avvisar det överklagandet.
- Du överklagar kommunens beslut att avvisa ditt överklagande.
- Då hamnar det hos högre instans, som förhoppningsvis (om man ska tro de ärenden som avgjorts av MÖD) säger att du bör ha rätt att överklaga det beslutet och att du i slutändan får klaga hos Högsta Domstolen och sedan vidare till Europadomstolen. Där kan de då säga att kommunens beslut strider mot Europakonventionen och du ska få klaga på beslutet att ge startbesked för attefallsåtgärd. Sen hanteras det som ett överklagande av ett bygglov.
Observera att det jag skriver om gäller startbesked för attefallsåtgärder. Det TS gjort verkar inte ha med attefallsreglerna att göra utan verkar vara en annan anmälningspliktig åtgärd. Sådana kan inte överklagas av grannar. Så nej, TS granne bör inte kunna överklaga startbeskedet för en anmälningspliktig åtgärd, i så fall gör kommunen fel.
Sen kanske grannens samtal gjorde att kommunen läste igenom handlingarna igen, ordentligt den här gången, och insåg att de missat en punkt som gjorde de borde begärt bygglov för åtgärden och kanske till och med nekat det bygglovet på grund av planstridighet. Jag tycker TS ska ifrågasätta kommunens agerande, och ta kontakt med till exempel Boverket för råd. Eller en jurist/advokat kunnig på PBL.
Sen kanske grannens samtal gjorde att kommunen läste igenom handlingarna igen, ordentligt den här gången, och insåg att de missat en punkt som gjorde de borde begärt bygglov för åtgärden och kanske till och med nekat det bygglovet på grund av planstridighet. Jag tycker TS ska ifrågasätta kommunens agerande, och ta kontakt med till exempel Boverket för råd. Eller en jurist/advokat kunnig på PBL.
windestal
Husägare
· Västergötland
· 354 inlägg
windestal
Husägare
- Västergötland
- 354 inlägg
Så då har TS granne alltså en möjlighet att överklaga de beslut som tidigare fattats, och ev få dem upprivna (om hen får rätt). Då bör TS noga överväga om det stämmer att åtgärden borde krävt bygglov (dvs att grannen har rätt) och isf söka bygglov så att denna fråga kan avgöras smidigare än via EU-fomstol, eftersom TS tror att grannen är av den typ som driver saker så långt det går. Ett vanligt bygglov som grannen överklagat kommer nog gå igenom systemet av överklaganden lite fortare, så det är nog smidigast att bara ansöka om det.
Om slutet på det hela skulle bli att TS måste riva soltaket borde kommunen stå för alla kostnader. Mer troligt tror jag att det blir att grannens överklaganden av bygglovet kommer avslås i varje instans, kom ju till exempel nyss ett utslag där solceller fick sättas på något typ k-märkt då "klimatet går före allt", det resonemanget kan ju TS också använda (svarta pannor är ju mer effektiva, dvs bättre för klimatet).
Om slutet på det hela skulle bli att TS måste riva soltaket borde kommunen stå för alla kostnader. Mer troligt tror jag att det blir att grannens överklaganden av bygglovet kommer avslås i varje instans, kom ju till exempel nyss ett utslag där solceller fick sättas på något typ k-märkt då "klimatet går före allt", det resonemanget kan ju TS också använda (svarta pannor är ju mer effektiva, dvs bättre för klimatet).
windestal
Husägare
· Västergötland
· 354 inlägg
windestal
Husägare
- Västergötland
- 354 inlägg
Fast nu säger du ju emot dig själv igen? Mitt "garage-exempel" behöver ju inte varit attefallshus, utan något jag skickade in som "anmälningspliktig åtgärd" (givetvis felaktigt) och kommunen (helt felaktigt) gav startbesked för. Skulle min fiktiva granne inte kunna överklaga det då? Borde ju bli samma resonemang med EU-domstol där (och i TS fall)?E eemeliie skrev:Observera att det jag skriver om gäller startbesked för attefallsåtgärder. Det TS gjort verkar inte ha med attefallsreglerna att göra utan verkar vara en annan anmälningspliktig åtgärd. Sådana kan inte överklagas av grannar. Så nej, TS granne bör inte kunna överklaga startbeskedet för en anmälningspliktig åtgärd, i så fall gör kommunen fel.
Jag hade väldigt dålig koll på det här med bygglov så ringde kommunen och berättade vad jag ville göra. Soltak var nytt för de men de hade bestämt att det påverkade brandskyddet så därför krävdes anmälan men inget bygglov. Tyckte det var märkligt men litade på att kommunen visste vad de pratade om och detaljplanen som fanns kände jag tyvärr inte till.E eemeliie skrev:Om du har bytt från rött tak till svarta pannor så är det en väsentlig ändring som ändrar byggnadens karaktär. Men jag förstår inte av vilken anledning du behövde lämna en anmälan? Räknas bytet som att den påverkar bärande konstruktion?
I min värld är byte av takmaterial en bygglovpliktig fasadändring, det finns ingen typ av fasadändring som bara är anmälningspliktig.
Och en anmälan (obs. bygganmälan försvann med äpbl 2011, nu är det anmälan av anmälningspliktig åtgärd) ger ett startbesked som bara byggherren kan överklaga. Undantaget är för attefallsåtgärder där Mark- och miljööverdomstolen menar att grannar bör kunna överklaga, enligt Europakonventionen, men PBL tillåter det inte.
Jag läste om det där med Europakonventionen på Boverket och förstod det som att det gällde alla anmälningar men det är alltså bara om man bygger attefalls hus? Då finns det alltså ingen som helst möjlighet för min granne att överklaga och därför behöver jag inte oroa mig för att taket kan behöva rivas? Om jag står på mig vill säga. Vore ju skönt om det var så.
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Om du följt det som du har fått beslut på, inte gjort något mer och allt är gjort enligt vad du skrev i anmälan så finns det ingen olovlig åtgärd - och därmed inget som det kan krävas rättelse av.A Avalin skrev:
Kommunen har redan gjort sin bedömning att det inte behövdes bygglov när de godkände anmälan. Det kan de inte ändra på och alla deras fortsatta åtgärder måste utgå ifrån att det är det som gäller.
Jo, men den gäller vad jag förstår solpaneler som monteras utanpå husets tak (vilket naturligtvis är mycket fulare än de takpannor TS har). Rimligen kan man hänvisa till lagens intentioner. Jag har också för mig att jag läst om någon som fick avslag för solpaneler, men att högre instans bedömde miljömålen överordnade de estetiska kraven.K Keld skrev:
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2018/08/lag-som-uppmuntrar-till-mer-sol/
Svårt att förstå varför en kommun skulle djäklas med någon som vill bidra till ett bättre klimat.
I vårt område påstods det att alla tak skulle vara röda. Vårt gamla tegeltak som för många år sedan miste sin röda färg hade en mer grågrön mossig karaktär.
Vid kontroll visade det sig att ca 40 % av fastigheterna i området hade svarta eller grå tak, byggnaderna skiftade i ålder och utseende men Falu kommuns handläggare krävde ändå en bygglovsansökan för att vara på den säkra sidan.
3 600 kronor avkrävdes vi och surade rejält men fick vårt lov, ett som det senare visade sig vi inte hade behövt.
Idag har vi en anläggning med just de pannor som TS beskriver, 5KWp och i mars, den månad som strax är tillända har anläggningen producerat nästan 280 KWh, el som energibolaget köper av oss till ett bra pris och som vi sedan vid behov får köpa tillbaka.
På tisdag kopplas en Renault Zoe in i väggen och vi räknar med att köra omkring med hjälp av solen, allena.
I vårt område påstods det att alla tak skulle vara röda. Vårt gamla tegeltak som för många år sedan miste sin röda färg hade en mer grågrön mossig karaktär.
Vid kontroll visade det sig att ca 40 % av fastigheterna i området hade svarta eller grå tak, byggnaderna skiftade i ålder och utseende men Falu kommuns handläggare krävde ändå en bygglovsansökan för att vara på den säkra sidan.
3 600 kronor avkrävdes vi och surade rejält men fick vårt lov, ett som det senare visade sig vi inte hade behövt.
Idag har vi en anläggning med just de pannor som TS beskriver, 5KWp och i mars, den månad som strax är tillända har anläggningen producerat nästan 280 KWh, el som energibolaget köper av oss till ett bra pris och som vi sedan vid behov får köpa tillbaka.
På tisdag kopplas en Renault Zoe in i väggen och vi räknar med att köra omkring med hjälp av solen, allena.