Byggahus.se

Godkänd slipning? Second opinion på bilder.

Är detta godkänt eller ej?

1. Ja helt okej, godkänt.

0 röster
    0,0%
  2. Nej det är inte godkänt, reklamera arbetet.

100,0%
  3. Det kan bli så och det man acceptera.

0 röster
    0,0%
  1. B
    Medlem · stockholm · 76 inlägg

Bberg

Medlem
    Hej,
    Vi har en firma som renoverar vår lägenhet, dom har tagit på sig att göra allt och vi fann dom på rekommendation av vår mäklare.
    Vi har i dagsläget en holländsk parkett i vardagsrummet och 3-stav i samtliga sovrum/kök.
    Då vi inte ville spendera för mkt på renoveringen beslöt vi oss för att likt tre tidigare bostäder slipa och färga/hårdvaxolja.
    Resultatet av slipningen såg jag först 3 dagar efter utförande då vi inte haft möjlighet att besöka projektet. Det. rä alltså tydliga märken på alla golv, som snigelspår där slipmaskinen svängt eller kört, samt små "spiraler" överallt där det ser ut som typ puts som fastnat under pappret och dragits runt.

Vad är er bedömning, är dett ett OK jobb eller absolut ej OK?

2. B

Bberg

Medlem
    Skulle någon ha kunskap om vad exakt som har hänt, efter att ha sett bilderna så får ni gärna kommentera, otroligt värdefullt!

3. Freerole
    Renoverare · Lidköping · 83 inlägg

Freerole

Renoverare
    Sämsta jag sett. Hade aldrig godkänt det. Reklamera!

• Laddar…
  4. B

Bberg

Medlem
    Som sagt: Någon med kunskap som kan svara närmare på vad som har hänt, fel papper? dragit runt putsbitar under pappret? personen kan inte slipa, maskinfel etc?

5. Staffans2000
    Bannad · 9 990 inlägg
    Som konsument är orsaken till det undermåliga resultatet irrelevant. Det är ett proffesionellt slutresultat du beställt och skall betala för och inte för resultatet av en påtänd bibliotekaries framfart.
    Gör om, gör rätt!

Staffan

• Laddar…
  6. B

Bberg

Medlem
    Tack @Staffan2000
    Vill bara lära mig för att kunna ha bättre kontroll nästa gång. :)

7. Staffans2000
    Bannad · 9 990 inlägg
    Jag har slipat såväl furu som ekgolv och aldrig fått ett sådant resultat. Missar man vid finslipningen är det bara att slipa lite till. I ditt fall verkar de kört med skadat papper (snigelspåren), samt inte finslipat med tillräckligt fint papper. Dessutom är det strängt förbjudet att fara hit och dit med slipen, utan endast i raka linjer. Ett förväntat resultat är att inte se några slipmärken överhuvudtaget! Ja. Möjligen med undantag runt elementrör eller innerhörn som är svåra att få till. Men å andra sidan är jag en glad amatör med ytterst begränsad erfarenhet.

Staffan

• Laddar…
  8. B

Bberg

Medlem
    Ah, då är det ungefär vad jag misstänks. har inte gjort golven själv men låtit slipa i tre tidigare lägenheter och detta är inte ett resultat vi varit i närheten av.

Tack för förklaringen!

• Laddar…
  9. S
    Medlem · 409 inlägg
    Är du säker på att det är märken från slipningen som är det runda märkena? Om det är vaxen så går det ju att polera, annars blir det ju till att slipa mer, vilket man ogärna vill eftersom det förmodligen är begränsat med tjocklek på lagret som kan slipas i parketten...

10. B

Bberg

Medlem
    ¨
    Nej inte 100%, men när jag tittar nära så "sitter det i trät" och ligger inte ovanpå, om det funkar som förklaring.

Idag hade dom testat att lägga på ytterligare ett lager hårdvax, vilket för mig känns helt bananas om det nu är slipningen som skevat?

• Laddar…
  11. B

Bberg

Medlem
    enligt ovan beskrivet. ej torkat ännu.

12. davveno1
    Medlem · Borås · 538 inlägg

davveno1

Medlem
    Ja du ska givetvis inte betala en krona för de där. Snarare ha skadestånd.

13. Staffans2000
    Bannad · 9 990 inlägg
    Ja visst. De har hittills bara förstört golvet.

Staffan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.