Allt är inte frodväxt.

Har man tid att leta kan man plocka ut bra virke.

Hand håller upp en nyköpt 45x45 regel med synlig träådring mot en ljus träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyköpt 45×45 regel.

/ATW

• Gilla
P-J
  • Laddar…
Problemet är att i den moderna sågverksindustrin sorteras inte virket ordentligt så sämsta soretens turbotall kan bli fönster medan senvuxen furu blir 45x45 reglar eller till och med pappersmassa.

• Gilla
kest
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Problemet är att i den moderna sågverksindustrin sorteras inte virket ordentligt så sämsta soretens turbotall kan bli fönster medan senvuxen furu blir 45x45 reglar eller till och med pappersmassa.
Jag håller med man skulle kunna tycka att det skulle kunna vara möjligt för ett sågverk att sortera ut senvuxet virke och sälja med ett premiumpris...

När jag köper lite virke/reglar och plockar ut själv och är kräsen så är det en skaplig andel som är bra. Så det borde gå att ta fram en premiumklass på virke men handlarna tror det inte finns tillräckligt med folk som vill betala.

/ATW

Jag skulle tro att det bara är en tidsfråga. Sågverken kommer sannolikt att röntga alla stockar i framtiden. Så att man kan optimera uttaget och få ut det mesta ur virket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.