Har problem med min conturakamin 650 som står på ett gnistskydd. Finns lite trådar som i regel går ut på att lyfta kaminen men det ser jag som an omöjlighet hos oss. Tilluften går i plattan och skorstensen går i vinkel på vinden. Jag måste montera ner allt och det kommer garanterat gå åt h..vete.

Så frågan är egentlige om det skulle funka att "knacka" glasskivan för att sen lägga på ett gnistskydd i plåt? Han som slipade golven föreslog det men jag var rädd att det skulle bli problem så han slipade runt omkring. Har hittils inte hittat någon bra lösning.

Någon som haft samma problem?

• Conturakamin 650 som står på ett glasklart gnistskydd, placerat på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
Daniel Söderman3 Daniel Söderman3 skrev:
funka att "knacka" glasskivan för att sen lägga på ett gnistskydd i plåt?
hmm ... nu förstår jag inte riktigt 🤔
Glasskivan, det är väl den som är själva gnistskyddet?
Eller vill du ha en plåt som ligger kring den också?

Mats-S Mats-S skrev:
hmm ... nu förstår jag inte riktigt 🤔
Glasskivan, det är väl den som är själva gnistskyddet?
Eller vill du ha en plåt som ligger kring den också?
Yes det är gnistskyddet men 2007 när kaminen monterades ställde man kaminen på gnistskyddet/glasskivan som går runt hela kaminen. Efter ett tag samlas det skit under glasskivan och efter golvslipning syns det gamla ytskiktet på golvet igenom. Den går inte att ta loss om man inte monterar ner kaminen och jag vill helst inte göra det.

Så jag tänkte först lägga en plåt ovanpå och bara täcka glasskivan men jag har inte fått fatt i någon som kan tillverka en plåt som passar vår kamin.

Så jag söker lösningar där en lite mer risky är att knacka sönder glaset och sen köpa en plåt som inte behöver vara exakt som nuvarande glasskiva och lägga framför. Alt kansne man kan frosta glaset själv så man åtminstone inte ser igenom.

Jag söker helt enkelt en lösning för att snygga till gnistskyddet utan att montera ner kaminen.

Det är svårt att få en jämn kant som inte är vass (barn, husdjur?) om du knackar glasskivan. Kanske kan en glasmästare skära bort snyggt, eller om du vill prova själv köp ett glasskärarverktyg. Annars låter det väl som en enkel och bra lösning att lägga plåt uppepå och låta glaset vara kvar. Kanske någon här kan rekommendera en plåtslagare i närheten?

S Sofia E skrev:
Det är svårt att få en jämn kant som inte är vass (barn, husdjur?) om du knackar glasskivan. Kanske kan en glasmästare skära bort snyggt, eller om du vill prova själv köp ett glasskärarverktyg. Annars låter det väl som en enkel och bra lösning att lägga plåt uppepå och låta glaset vara kvar. Kanske någon här kan rekommendera en plåtslagare i närheten?
Tack för tips! Jag har tänkt samma att det kan sticka ut små glasrester. Även funderat på skärverkryg och om det skulle förbättra oddsen.
Ja grundidén var att bara lägga en plåt ovanpå men tyvärr är det ingen plåtslagare som velat hjälpa mig eller anser att de kan hjälpa mig. Svårt att få till en korrekt ritning också. Enklare hade varit att få bort glasskivan och lägga dit en plåtskiva som inte behöver vara så exakt utskuren.

Gissar att jag får leva med den där glasskivan.

Ta ut en van kaminmontör som byter glasskivan mot ett nytt gnistskydd , för den som kan lyfta eldstäder lär inte din installation vara nån omöjlighet.
Finns det oönskade gnistskyddet i Östergötland eller södra Närke tänker jag att du kan höra med Skorstensfolket i Motala.

• Gilla
Mats-S
  • Laddar…
Måla glaset svart?

Knacka glaset och montera plåten "ovanpå" glaset ändå. Dvs lägg plåten på en plyfa eller liknande som har samma höjd som glaset har.

• Gilla
Daniel Söderman3
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Ta ut en van kaminmontör som byter glasskivan mot ett nytt gnistskydd , för den som kan lyfta eldstäder lär inte din installation vara nån omöjlighet.
Finns det oönskade gnistskyddet i Östergötland eller södra Närke tänker jag att du kan höra med Skorstensfolket i Motala.
Nä det är nog ingen omöjlighet men det lär nog kosta en bra slant. Får väl helt enkelt höra med stures kaminer i alafors där jag bor.

Omogen Omogen skrev:
Måla glaset svart?
Ja det har varit ett av alternativen men svårt att hitta en färg som ger ett snyggt resultat och som håller. Tips?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.