Jag har samma fråga: Finns det något medel jag kan hälla i värmesystemet för att undvika att elementen fryser vid ett ev. strömavbrott - T-röd, renat, spolarvätska... och i så fall hur mycket? Eller är alla medel skadliga för värmesystemet?:S

Bensin fryser ju inte ... :D

Rafael Ospino
Läs igenom tidigare inlägg så finner Ni råden och svaren.
Kortfattat: Det går att ha i låga koncentrationer glykol, men då skall inhibitorerna kompletteras till koncentrationer motsvarande 30 % glykolkoncentration. Detta för att förhindra bakterie eller jästtillväxt, galvanisk korrosion m m.
Gör man inte detta är det bättre att avstå.

Finns det något annat företag än Chemiclean som marknadsför dessa inhibitorer?

Rafael Ospino
De välrenommerade glykolleverantörerna skall kunna leverera färdigblandade lösningar med korrekt inhibitorskydd för det aktuella systemet.
Annars kan Du ta kontakt med en lämplig VVS-firma. Det finns många som kan problematiken.

Någon som kör med glykol i sitt vattenburna system? Unipak har glykol avsett för ändamålet men e väl dyrt som Sören antar jag. Multiseal FS heter det någon som kör med det? Är det samma beståndsdelar i det som vanlig motorglykol? http://www.unipak.dk/sv/node/536

Rafael Ospino
stiga_villa - jag rekommenderar att Du läser tidigare inlägg i tråden innan Du ger Dig in på experimentet.
Vissa saker som nämns i de rekommendationer som finns på länken är svåra att åstadkomma. Bland annat står att efter en systemrengöring skall lösningen spädas kraftigt innan den led till avloppet. Vad är kraftig spädning? Ja, om Ditt VA-verk tillåter utsläpp med pH 6 och ph i systemvätskan efter rengöring ligger på pH 3 behöver Du späda ut vattnet med upp till en faktor 1000 om Du har relativt mjukt vatten.

Det känns väl som en mindre fråga i sammanhanget går väl alltid att göra sig av med kemikalier på rätt sätt. Mer relevant om medlet fungerar som är tänkt

kristofer12345
S silversmeden skrev:
Äntligen någon som säger nåt!!Jag ska återkoma till denna tråden om 1 år då har jag kört mina solfångare 2 säsonger med ca 50% propylenglykol helt vanlig mackglykol så ska vi se vad som har hänt, om vätskan är brun geggig och fylld med upplösta metaller. Jag kan göra ett test så ska vi se, kan va så att effekten har blivit lite sämre med glykolblandningen men jag slipper tappa solsystemet till hösten. En annan sak är att det är inte helt optimalt att köra nytt vatten varje år i solfångarna (syrerikt vatten).
nu har det gått många år , hur har det gått?

• Gilla
Allman och 1 till
  • Laddar…
Rafael Ospino
S silversmeden skrev:
Äntligen någon som säger nåt!!Jag ska återkoma till denna tråden om 1 år då har jag kört mina solfångare 2 säsonger med ca 50% propylenglykol helt vanlig mackglykol så ska vi se vad som har hänt, om vätskan är brun geggig och fylld med upplösta metaller. Jag kan göra ett test så ska vi se, kan va så att effekten har blivit lite sämre med glykolblandningen men jag slipper tappa solsystemet till hösten. En annan sak är att det är inte helt optimalt att köra nytt vatten varje år i solfångarna (syrerikt vatten).
Nå, hur har det hela avlöpt? För tre år sedan blev jag tillfrågad av Installatörsföretagen om jag ville leda ett forskningsprojekt om hur vi kan minska korrosionen i vätskeburna installationer. Detta eftersom det numera går hål på många under garantitiden, vilket blivit ett bekymmer för branschen. Vi fick finansiering av Svenska Byggbranschens Utbildningsförbund (SBUF) och rapporten kanladdas ned kostnadsfritt på deras hemsida: https://www.sbuf.se/projektresultat/projekt?id=1cc11bb5-195e-4cbb-adde-374b32b56043

• Gilla
Lars i Kojan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.