1 410 läst ·
12 svar
1k läst
12 svar
Glovvärme vs radiator, EL vs Vatten
Hej.
Vi sitter just i startgroparna på vårat första husbygge. Vi har ett litet dilemma vad gäller värme på övervåningen. Jag har sökt lite på forumet o sett lite olika åsikter.
För mig förefaller golvärme självklart även på övervåningen om det inte vore för det hutlösa priset.
Det stora huvudbryet vi har är just badrummet på övervåningen. Där vill jag ha in golv värme för komfort och upptorkning. Men då säger husleverantören " ja men på sommaren då då är ju värmen avstängd" ja men då trycker vi in en elslinga. " ja men det drar en jävla massa energi"
Så där står vi. Skulle vara tacksam för era tankar om framförallt badrums problemet.
Tackar o bugar
Patrick
Vi sitter just i startgroparna på vårat första husbygge. Vi har ett litet dilemma vad gäller värme på övervåningen. Jag har sökt lite på forumet o sett lite olika åsikter.
För mig förefaller golvärme självklart även på övervåningen om det inte vore för det hutlösa priset.
Det stora huvudbryet vi har är just badrummet på övervåningen. Där vill jag ha in golv värme för komfort och upptorkning. Men då säger husleverantören " ja men på sommaren då då är ju värmen avstängd" ja men då trycker vi in en elslinga. " ja men det drar en jävla massa energi"
Så där står vi. Skulle vara tacksam för era tankar om framförallt badrums problemet.
Tackar o bugar
Patrick
Står i liknande funderingar, men hos oss gäller det en hall istället..
Visst är det rätt tänkt angående elenergin, men samtidigt så finns det ju fortfarande en smärtgräns gällande hur mycket mer vattenburen golvvärme får kosta.
Kan en vattenburen radiator alt. handdukstork i kombination med en begränsad golvyta (där man faktiskt står/går) med elslingor vara en kompromiss?
Visst är det rätt tänkt angående elenergin, men samtidigt så finns det ju fortfarande en smärtgräns gällande hur mycket mer vattenburen golvvärme får kosta.
Kan en vattenburen radiator alt. handdukstork i kombination med en begränsad golvyta (där man faktiskt står/går) med elslingor vara en kompromiss?
Ja det skulle vara handdukstork i så fall.. Radiatorer är så vansinning fula. Problemet med el på en begränsad yta är att bastun är i ena ändan och duschen i andra....Så det blir nog blött längst hela. lite dum lösning men.... hus bygge är ju en ända stor komprimiss.....GoForIt skrev:
Enligt min sambo byggaren så MÅSTE man ha golvvärmen på året runt för annars blir det fuktproblem. Jag tycker det verkar något överdrivet men har inga motargument.
Någon här som har ? Kan det faktiskt stämma att värmen måste vara på året runt i alla utrymmen där man ev. någon gång skvättar lite vatten ? (Gästtoalett, entré m.m.)
Jag har inga problem med kalla golv. i alla fall inte på sommaren så jag skulle gärna sätta av golvvärmen då. Om man nu måste ha golvvärme i sådana utrymmen.
Någon här som har ? Kan det faktiskt stämma att värmen måste vara på året runt i alla utrymmen där man ev. någon gång skvättar lite vatten ? (Gästtoalett, entré m.m.)
Jag har inga problem med kalla golv. i alla fall inte på sommaren så jag skulle gärna sätta av golvvärmen då. Om man nu måste ha golvvärme i sådana utrymmen.
jag kör min gvattenburna golv värme på someren via yttermanteln å min varmvatten beredare (man jag har en gasska stor sådan)
det går ju att instalera en volymförstorare till systemet 6 sen stänga dom slingor du inte vill köra på somaren
det går ju att instalera en volymförstorare till systemet 6 sen stänga dom slingor du inte vill köra på somaren
Varför fuktproblem? Det borde det i så fall bli med gjuten platta och radiatorer också - där finns ju ingen uppvärmning av plattan alls. Eller menar han att det blir kondensutfällning från slangarna trots att de ligger ingjutna i betong?
Alltså min sambos bestämda uppfattning om golvvärme i våtutrymmen handlar om att duschfukt m.m. måste kunna torka upp, vilket det inte gör enligt honom om man har radiatorer eller golvvärmen avstängd. Han går med på att vi har radiatorer i alla andra rum men icke i våtutrymmen. Och golvvärmen måste vara på hela tiden, man får absolut inte stänga av den
Jag tvivlar på detta, så himla blött är det väl ändå inte i ett badrum eller i af inte i ett grovkök ?
Jag tvivlar på detta, så himla blött är det väl ändå inte i ett badrum eller i af inte i ett grovkök ?
Pius skrev:Alltså min sambos bestämda uppfattning om golvvärme i våtutrymmen handlar om att duschfukt m.m. måste kunna torka upp, vilket det inte gör enligt honom om man har radiatorer eller golvvärmen avstängd. Han går med på att vi har radiatorer i alla andra rum men icke i våtutrymmen. Och golvvärmen måste vara på hela tiden, man får absolut inte stänga av den![]()
Jag är berädd att köpa din sambos resonemang, men det skulle vara intressant o veta vad han grundar sin åsikt på?!?!?
Och jag är INTE beredd att köpa din sambos uppfattning.Pius skrev:Alltså min sambos bestämda uppfattning om golvvärme i våtutrymmen handlar om att duschfukt m.m. måste kunna torka upp, vilket det inte gör enligt honom om man har radiatorer eller golvvärmen avstängd. Han går med på att vi har radiatorer i alla andra rum men icke i våtutrymmen. Och golvvärmen måste vara på hela tiden, man får absolut inte stänga av den![]()
Vi har också golvvärmen avslagen i badrummet under sommaren.
Nu i somras var det ju 30 grader varmt där inne periodvis. Det fanns inte mycket till duschfukt kvar där inte...
Edit:
Avstängd var den inte heller förresten, men termostaten reagerade ju naturligtvis inte med 30 grader i rummet..
"Radiatorer är så vansinning fula" som någon skrev stämmer ju inte heller, finns hur snygga som helst och som absolut inte ser ut som radiatorer (speglar etc) däremot är folk ofta för snåla för att köpa dessa utan de köper fula (eller vanliga om man vill).
Om ni inte ska ha vattenburengolvvärme på hela övervåningen så är det el som gäller i badrummet om det inte är stort (säg över 10 kvm). Du kommer aldrig tjäna in merkostnaden av vattenburengolvvärme innan det är dax att riva ut skiten och bygga nytt igen. Sedan är det så väldigt mycket enklare att köra värme på sommaren med el än med vatten (lura pumpen att producera värme när det inte behövs, stänga av sliningor etc). Kör vatten i ett av badrummen (ca 20 kvm) och el i de andra två (ca 6 kvm). Det e riktit jobbigt att inte ha golvvärmen på i det stora badrummet under stora delar av året (klart det går men det är för bökigt). Skulle jag göra om det skulle jag lagt både och i det stora badrummet. Tycker det behövs golvvärme nästan hela året i badrummen, specielat om man har tjock natursten, det är kallt.
Om ni inte ska ha vattenburengolvvärme på hela övervåningen så är det el som gäller i badrummet om det inte är stort (säg över 10 kvm). Du kommer aldrig tjäna in merkostnaden av vattenburengolvvärme innan det är dax att riva ut skiten och bygga nytt igen. Sedan är det så väldigt mycket enklare att köra värme på sommaren med el än med vatten (lura pumpen att producera värme när det inte behövs, stänga av sliningor etc). Kör vatten i ett av badrummen (ca 20 kvm) och el i de andra två (ca 6 kvm). Det e riktit jobbigt att inte ha golvvärmen på i det stora badrummet under stora delar av året (klart det går men det är för bökigt). Skulle jag göra om det skulle jag lagt både och i det stora badrummet. Tycker det behövs golvvärme nästan hela året i badrummen, specielat om man har tjock natursten, det är kallt.
Tackar så mycket... Det var precis vad jag ville höra..Wester skrev:"Radiatorer är så vansinning fula" som någon skrev stämmer ju inte heller, finns hur snygga som helst och som absolut inte ser ut som radiatorer (speglar etc) däremot är folk ofta för snåla för att köpa dessa utan de köper fula (eller vanliga om man vill).
Angående snygga radiatorer, har du något bra tips vart ja gkan hitta dessa? Ska ju ha radiatorer iresten av övervåningen...
Patrick
Vad är penningaskillnaden mellan vattenburen golvvärme i badrummet och el?Wester skrev:
HeH
Klicka här för att svara