Hej!

Jag köpte 2 dunkar taktvätt på biltema förra sommaren och hittade på dom ute i trädgården nu inför årets tvätt och då slog det mig att dessa ska inte frysa.
Förstörs det aktiva ämnet som dödar påväxten om det fryser? Sprayat på det på taket idag men får köpa nytt om det är förstört.

Vet att ingen tar tillbaka detta om det fryst och dessutom är det en överkryssad snöflinga men det står inte något om vad som händer om det fryser?

Så köpa nytt eller fungerar det ändå?

Troligen fungerar det ändå.

Taktvätt bygger användande av bensaltensid och är ungefär som diskmedel upplöst i en massa vatten men här används en katjontensid istället. Kan inte se att frysning skulle påverka det speciellt mycket mer än att det kan frysa sönder själva dunken, men hade varit en annan sak om det hade varit en vattenbaserad färg.

Ser du inget onormalt när du tappar ur dunken som grums/slam i botten så är den förmodligen i fullt fungerande skick

X xxargs skrev:
Troligen fungerar det ändå.

Taktvätt bygger användande av bensaltensid och är ungefär som diskmedel upplöst i en massa vatten men här används en katjontensid istället. Kan inte se att frysning skulle påverka det speciellt mycket mer än att det kan frysa sönder själva dunken, men hade varit en annan sak om det hade varit en vattenbaserad färg.

Ser du inget onormalt när du tappar ur dunken som grums/slam i botten så är den förmodligen i fullt fungerande skick
Jag skakade dunken enligt instruktionen på baksidan och kopplade på munstycket och sprutade på taket. Först "rengjorde" jag taket med lövblåsen. Viss mossa hade återkommit, jag lockade hit min bror en sommar för ett par år sedan så satt vi en hel dag och raspade ren pannorna från mossa, satt nästan enbart på kanterna och nu hade kommit lite igen som detta medel bör kunna fixa, tror inte jag får hit han igen på ett tag för en ny raspning. 😋
Kommer mossan bli brun eller något om det fungerar?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.