Jag har en bod som jag håller på att färdigställa men där jag ev har klantat till det då jag när jag satte dit panelen tryckte upp dessa tight emot råsponten. Takets uppbyggnad är råspont, 45mm luftspalt, vindduk och sen takstolar + isolering. På insidan kommer det sättas en ångbroms och osb/gips. Taket är ett pulpettak.
Boden kommer hållas frostfri och ibland uppvärmd.
Nu till frågorna.
- Jag hade tänkt att ev såga upp panelen högst upp mot råsponten, men är det någon som har någon bra idé på hur man kan fästa insektsnät på ett bra sätt?
- Råsponten och takstolarna är obehandlade (panelen är behandlad med järnvitriol) och börjar efter 1,5år se prickig ut. Är det något man borde oroa sig för eller ska jag bara blaska på lite järnvitriol för att slippa se dem?
Bifogar en bild där man ev kan se vad jag menar.
Boden kommer hållas frostfri och ibland uppvärmd.
Nu till frågorna.
- Jag hade tänkt att ev såga upp panelen högst upp mot råsponten, men är det någon som har någon bra idé på hur man kan fästa insektsnät på ett bra sätt?
- Råsponten och takstolarna är obehandlade (panelen är behandlad med järnvitriol) och börjar efter 1,5år se prickig ut. Är det något man borde oroa sig för eller ska jag bara blaska på lite järnvitriol för att slippa se dem?
Bifogar en bild där man ev kan se vad jag menar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "insektsnät"
Aluminiumduk för insekter Jowema
Skydd för t.ex insekter och möss
104 kr inkl moms
Läs mer
Kan tillägga att ett alternativ som jag har tänkt på är ju att bygga in takstolarna men jag är inte jättesugen på det pga att jag inte gillar hur det ser ut och att vindskivorna är för nuvarande för låga för att täcka både takstol och inklädnaden.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 407 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 407 inlägg
Jag kommer inte på någon smart lösning med insektsnät utan att börja plocka brädor men klart snyggast är ju att med hjälp av en lagomt stor borr och kanske en fein ta bort toppen av bottenbrädorna. Gör man så blir luftningen nästan helt osynlig, lätt att näta också om man tänker på det i förväg....
Man kan ju fundera på hur viktigt nät egentligen är också, jag har inget nät någonstans och har haft ett enda störigt getingbo. Gjorde det lite otrevligt för dom (helt giftfritt) så flyttade dom eller i alla fall bytte ingång, för mig spelar det då ingen roll.
Man kan ju fundera på hur viktigt nät egentligen är också, jag har inget nät någonstans och har haft ett enda störigt getingbo. Gjorde det lite otrevligt för dom (helt giftfritt) så flyttade dom eller i alla fall bytte ingång, för mig spelar det då ingen roll.
Produkter som diskuteras: "insektsnät"
Insektsnät
Insektsnät är ett effektivt sätt att hålla oönskade insekter borta från hemmet, samtidigt som det tillåter frisk luft att cirkulera. De är särskilt användbara under sommarmånaderna när fönster och dörrar ofta hålls öppna.
Läs mer
Ett sätt är att sätta en bräda 22x95 liggandes mellan takstolarna på en 15mm distans från panelen. Då kan du häfta fast insektsnätet i panelbrädorna och du behöver inte kapa av bottenbrädan utan bara stanna med locken där brädan tar vid. Hoppas du förstår vad jag menar
Jaa.. Det är ju lätt att vara efterklok men det blir lite såhär när man är nybörjare.Rickard. skrev:
Jag kommer inte på någon smart lösning med insektsnät utan att börja plocka brädor men klart snyggast är ju att med hjälp av en lagomt stor borr och kanske en fein ta bort toppen av bottenbrädorna. Gör man så blir luftningen nästan helt osynlig, lätt att näta också om man tänker på det i förväg....
Man kan ju fundera på hur viktigt nät egentligen är också, jag har inget nät någonstans och har haft ett enda störigt getingbo. Gjorde det lite otrevligt för dom (helt giftfritt) så flyttade dom eller i alla fall bytte ingång, för mig spelar det då ingen roll.
Vi har så pass mycket getingar och de har redan haft ett antal bon under den tiden stommen stod utan panel så vill nog få till ett nät.
Eventuellt inteMatti_75 skrev:
Det första alternativet så får man försöka spika 22x95 i ändarna av bottenbrädorna och hoppas att de inte flexar för mycket och det andra så blir det att fästa i råsponten (och se till att inte punktera pappen..).
Båda alternativen känns ju som att de fungerar och kan bli hjälpligt bra iaf. Tack för tipsen!
Tanken är att du sätter den ståendes mot panelen. Du kan skruva fast den i bottenbrädan så slipper du flexandet. Du kan även gå mer i dimension på bredden på brädan om du vill ha en mindre markerad luftningslösning
Medlem
· Västerbotten
· 27 inlägg
Har också gjort liknande. Dvs tryckt upp stående ytterpanelen mot råsponten. Bör det vara en glipa mellan råsponten och ytterpanel och hur löser man det i efterhand?S svannis skrev:Jag har en bod som jag håller på att färdigställa men där jag ev har klantat till det då jag när jag satte dit panelen tryckte upp dessa tight emot råsponten. Takets uppbyggnad är råspont, 45mm luftspalt, vindduk och sen takstolar + isolering. På insidan kommer det sättas en ångbroms och osb/gips. Taket är ett pulpettak.
Boden kommer hållas frostfri och ibland uppvärmd.
Nu till frågorna.
- Jag hade tänkt att ev såga upp panelen högst upp mot råsponten, men är det någon som har någon bra idé på hur man kan fästa insektsnät på ett bra sätt?
- Råsponten och takstolarna är obehandlade (panelen är behandlad med järnvitriol) och börjar efter 1,5år se prickig ut. Är det något man borde oroa sig för eller ska jag bara blaska på lite järnvitriol för att slippa se dem?
Bifogar en bild där man ev kan se vad jag menar.
[bild]
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden