Jag har en bod som jag håller på att färdigställa men där jag ev har klantat till det då jag när jag satte dit panelen tryckte upp dessa tight emot råsponten. Takets uppbyggnad är råspont, 45mm luftspalt, vindduk och sen takstolar + isolering. På insidan kommer det sättas en ångbroms och osb/gips. Taket är ett pulpettak.

Boden kommer hållas frostfri och ibland uppvärmd.

Nu till frågorna.
- Jag hade tänkt att ev såga upp panelen högst upp mot råsponten, men är det någon som har någon bra idé på hur man kan fästa insektsnät på ett bra sätt?
- Råsponten och takstolarna är obehandlade (panelen är behandlad med järnvitriol) och börjar efter 1,5år se prickig ut. Är det något man borde oroa sig för eller ska jag bara blaska på lite järnvitriol för att slippa se dem? ;)

Bifogar en bild där man ev kan se vad jag menar.
En bods takkant med råspont och panel klädd med järnvitriol, utan synlig luftspalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan tillägga att ett alternativ som jag har tänkt på är ju att bygga in takstolarna men jag är inte jättesugen på det pga att jag inte gillar hur det ser ut och att vindskivorna är för nuvarande för låga för att täcka både takstol och inklädnaden.
 
Du sätter en ventil i varje gavelspets så är problemet löst skulle jag säga.
 
  • Gilla
snowflake2012 och 2 till
  • Laddar…
M mlkjhr skrev:
Du sätter en ventil i varje gavelspets så är problemet löst skulle jag säga.
Det är pulpettak så just det är ju svårt, om du inte menar ventil i varje fack på fram och baksidan?
 
Rickard.
Jag kommer inte på någon smart lösning med insektsnät utan att börja plocka brädor men klart snyggast är ju att med hjälp av en lagomt stor borr och kanske en fein ta bort toppen av bottenbrädorna. Gör man så blir luftningen nästan helt osynlig, lätt att näta också om man tänker på det i förväg....

Man kan ju fundera på hur viktigt nät egentligen är också, jag har inget nät någonstans och har haft ett enda störigt getingbo. Gjorde det lite otrevligt för dom (helt giftfritt) så flyttade dom eller i alla fall bytte ingång, för mig spelar det då ingen roll.
 
Ett sätt är att sätta en bräda 22x95 liggandes mellan takstolarna på en 15mm distans från panelen. Då kan du häfta fast insektsnätet i panelbrädorna och du behöver inte kapa av bottenbrädan utan bara stanna med locken där brädan tar vid. Hoppas du förstår vad jag menar
 
Rickard. Rickard. skrev:
Jag kommer inte på någon smart lösning med insektsnät utan att börja plocka brädor men klart snyggast är ju att med hjälp av en lagomt stor borr och kanske en fein ta bort toppen av bottenbrädorna. Gör man så blir luftningen nästan helt osynlig, lätt att näta också om man tänker på det i förväg....

Man kan ju fundera på hur viktigt nät egentligen är också, jag har inget nät någonstans och har haft ett enda störigt getingbo. Gjorde det lite otrevligt för dom (helt giftfritt) så flyttade dom eller i alla fall bytte ingång, för mig spelar det då ingen roll.
Jaa.. Det är ju lätt att vara efterklok men det blir lite såhär när man är nybörjare. :)
Vi har så pass mycket getingar och de har redan haft ett antal bon under den tiden stommen stod utan panel så vill nog få till ett nät.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Ett sätt är att sätta en bräda 22x95 liggandes mellan takstolarna på en 15mm distans från panelen. Då kan du häfta fast insektsnätet i panelbrädorna och du behöver inte kapa av bottenbrädan utan bara stanna med locken där brädan tar vid. Hoppas du förstår vad jag menar
Eventuellt inte :). Tänker du att man kapar lockbrädan 95+luftspalten mm ned från råsponten och lägger en 22x95 liggandes mot bottenbrädan eller att 22x95an sätts mot råsponten?
Det första alternativet så får man försöka spika 22x95 i ändarna av bottenbrädorna och hoppas att de inte flexar för mycket och det andra så blir det att fästa i råsponten (och se till att inte punktera pappen..).
Båda alternativen känns ju som att de fungerar och kan bli hjälpligt bra iaf. Tack för tipsen!
 
Tanken är att du sätter den ståendes mot panelen. Du kan skruva fast den i bottenbrädan så slipper du flexandet. Du kan även gå mer i dimension på bredden på brädan om du vill ha en mindre markerad luftningslösning
 
  • Gilla
svannis
  • Laddar…
S svannis skrev:
Jag har en bod som jag håller på att färdigställa men där jag ev har klantat till det då jag när jag satte dit panelen tryckte upp dessa tight emot råsponten. Takets uppbyggnad är råspont, 45mm luftspalt, vindduk och sen takstolar + isolering. På insidan kommer det sättas en ångbroms och osb/gips. Taket är ett pulpettak.

Boden kommer hållas frostfri och ibland uppvärmd.

Nu till frågorna.
- Jag hade tänkt att ev såga upp panelen högst upp mot råsponten, men är det någon som har någon bra idé på hur man kan fästa insektsnät på ett bra sätt?
- Råsponten och takstolarna är obehandlade (panelen är behandlad med järnvitriol) och börjar efter 1,5år se prickig ut. Är det något man borde oroa sig för eller ska jag bara blaska på lite järnvitriol för att slippa se dem? ;)

Bifogar en bild där man ev kan se vad jag menar.
[bild]
Har också gjort liknande. Dvs tryckt upp stående ytterpanelen mot råsponten. Bör det vara en glipa mellan råsponten och ytterpanel och hur löser man det i efterhand?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.