Hej, Frun var duktig och skulle måla andra lagret på källargolvet(betong) med 2k färg från jula. Såklart sa jag att de bara var röra om burken och måla, så då missade hon att man behövde härdare. Första lagret målades för ca 48h sen. Ska jag köpa ny färg och måla ett lager till, blir tidigast imorgon, eller ska jag ställa mig och försöka skura bort färgen direkt?

Ett förråd och inga stora krav på golvet men de får ju gärna torka ihop iallafall..

En härdare är väl oftast bara en katalysator för reaktionen som sådan så torkar gör det nog men det kan ju ta tid.........Jag skulle nog inte måla över det förrän det är torrt iallafall..

Jag skulle i ett desperat försök att rädda situationen lägga på ett lager av den andra komponenten och hoppas att det härdar.

Tvåkomponentfärg är väl ofta rätt onyttig innan den härdar. Knepig situation. Det finns ingen kontaktinformation till färgtillverkaren?

M marka skrev:
Jag skulle i ett desperat försök att rädda situationen lägga på ett lager av den andra komponenten och hoppas att det härdar.
Frun är inne på det men jag är tveksam och tror de bara gör saken värre..

H hempularen skrev:
Tvåkomponentfärg är väl ofta rätt onyttig innan den härdar. Knepig situation. Det finns ingen kontaktinformation till färgtillverkaren?
Denna är julas vattenbaserade 2 komponent så gissar den är snällare än tradionella, men bra tips ska se om jag får fram någon att ringa

S Stefan1972 skrev:
En härdare är väl oftast bara en katalysator för reaktionen som sådan så torkar gör det nog men det kan ju ta tid.........Jag skulle nog inte måla över det förrän det är torrt iallafall..
Lyckligtvis så tog färgen slut så är bara ena halvan av förrådet så om de torkar inom typ en månad så kan jag vänta utan större bekymmer.

Färgen blev klibbfri inom 12h, torkade som vanligt alltså. Men målade över hela området efter något dygn ändå, märks ingen skillnad så tror de gick bra.

• Gilla
john.h
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.