Tror du på global uppvärmning?

• Ja

734 Röster 74,0%
  • Nej

216 Röster 21,8%
  • Kanske, utveckla svar i tråden

42 Röster 4,2%
  • Antal röster
    992
K Krille4 skrev:
Tyvärr symboliserar den också exakt hur enkelt det är att lura personer trots att det är uppenbart att bilden är påhittad. Källkritik verkar ofta saknas - speciellt när man ser något som bekräftar den egna uppfattningen.

/Krille
Ungefär som när aftonblaskan kör sina driver med tecknade bilder på hur New York kommer stå under vatten om vi banne mig inte ser till att stoppa uppvärmningen.
Minns dom värsta bilderna från när dom drog igång ordentligt..vet inte om dom går att få fram i dag.

Däremot har jag ett tidningsurklipp med en släkting, i svart vitt , för ca 45 år sen.
Då kunde man lägga nät i öppet vatten i februari..alltså en "konstig" vinter ansågs det.

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Trots att du fick ju en länk som bekräftar att det du tror inte stämmer?

/Krille
Finns ju flera länkar som förklarar.
Att någon någon gång lagt in en bild för att "luras" eller vad man nu vill med det förtar ju inte att kartorna har ändrats i färgskala för att vi verkligen ska förstå hur varmt det är.
Kom inte i håg hur det såg ut i vintras när vi hade -36...🤔

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
N najaden skrev:
eller vad man nu vill med det förtar ju inte att kartorna har ändrats i färgskala för att vi verkligen ska förstå hur varmt det är.
Näää... det är olika kartor, därav olika färger. 😏

Det ena visar en terrängkarta, den andra en temperaturkarta.

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
N najaden skrev:
Havet är ett kaotiskt, väldigt komplext system. Vi försöker fortfarande förstå vad som händer, sa Susan Lozier, en av världens främsta experter på havsströmmar, när jag intervjuade henne om Golfströmmen och AMOC i ett reportage från Lofoten förra året.

En av världens främsta experter får lite tid.
Men Rockström rockar fett i media...varför är det så ?
Agendan är att när någon vill ifrågasätta så säger sådana som du att det är hittepå och inte lönt att ta notis till.
Verkligheten än nog lite mer nyanserad än vad media vill få den till.
Nu behöver du inte fundera mer på det.
Jag förstår inte alls ditt inlägg.

I artikeln som du länkar till så kommer ju uppenbarligen olika åsikter fram. Alltså framför media en nyanserad bild.

Jag har aldrig påstått något om golfströmmen och vad som blir verkligheten med den det vet vi inte förrän den ändrar sig. Jag har inte påstått att någons uttalande om golfströmmen är hittepå eller inte lönt att bry sig om.

Du bara hittar på.

Kör inte med någon sorts härskarteknik om att jag inte ska fundera på vissa saker. Det bestämmer jag själv och inte du. Men jag förstår att du tycker att det vore skönt om jag inte funderade vidare eftersom du då slipper tänka igenom dina argument.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag förstår inte alls ditt inlägg.

I artikeln som du länkar till så kommer ju uppenbarligen olika åsikter fram. Alltså framför media en nyanserad bild.

Jag har aldrig påstått något om golfströmmen och vad som blir verkligheten med den det vet vi inte förrän den ändrar sig. Jag har inte påstått att någons uttalande om golfströmmen är hittepå eller inte lönt att bry sig om.

Du bara hittar på.

Kör inte med någon sorts härskarteknik om att jag inte ska fundera på vissa saker. Det bestämmer jag själv och inte du. Men jag förstår att du tycker att det vore skönt om jag inte funderade vidare eftersom du då slipper tänka igenom dina argument.
Suck
Är det nån som kör med härskarteknik så är det du..kommit på det efterhand.
Så ha en bra dag..
Dessutom har du alltid svårt att förstå mina inlägg..konstigt.

• Älska
  • Gilla
Anonymiserad 170696 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
N najaden skrev:
Dessutom har du alltid svårt att förstå mina inlägg..konstigt.
Det kan ju bero på att du ofta inte skriver kompletta meningar, utelämnar led, använder pronomen utan att det framgår vad de syftar på etc.

Samma sak i inlägg 1054, "Kunde inte låta bli att påminna lite.."
Subjekt saknas, objekt saknas, alltså obegriplig mening. Sen kan man ju hålla på och gissa men då vet man ju inte om man tror att du menar samma sak som du avsåg. Det kan ju bli onödigt negativt för dig.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
K
N najaden skrev:
Finns ju flera länkar som förklarar.
Att någon någon gång lagt in en bild för att "luras" eller vad man nu vill med det förtar ju inte att kartorna har ändrats i färgskala för att vi verkligen ska förstå hur varmt det är.
Kom inte i håg hur det såg ut i vintras när vi hade -36...🤔
Nä dom har inte ändrats - det framgår tydligt av länkarna att det är olika typer av kartor.

/Krille

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
L lbgu skrev:
Häng inte upp dig på SVT, i princip all media har kört spåret att översvämningen beror på klimatförändringen. Har du hört någon ens nämna att det är väldigt vanligt med översvämningar i trakten och att det förekommit höga dödssiffror förr. Skulle inte tro det.
Jag håller inte med dig. Vi konsumerar uppenbarligen olika media.
L lbgu skrev:
Av vad du skriver så inses lätt att du tycker det är helt ok att journalister medvetet mörkar sanningen för att få ut "rätt" budskap.
Nej, det var en förklaring och inte en ursäkt. Man måste ju förstå hur media fungerar för att få ut något av att läsa/se dem. Läser/ser man på nyhetsmedia får man det som är en nyhet och inte gammal skåpmat. Ju kortare (antal ord) ett nyhetsinslag är desto svårare att få med jämförelser, bakgrunder etc.
Forskning & framsteg är också media men där kan det ägnas flera sidor åt en enda händelse eller ett enda fenomen. Då finns det gott om plats för jämförelser och bakgrunder etc.
L lbgu skrev:
Vad hade du sagt om media istället hade drivit tesen att detta var en tragisk händelse i ett område som haft över 70 rapporterade översvämningar sedan 1300-talet och inte nämnt några klimatförändringar alls. Hade du tyckt det var en ok beskrivning?
Jag hade inte sagt något om det heller.
L lbgu skrev:
Du verkar ju pigg på att man förenklar och tar bort "fakta". Fast jag har en känsla att det bara gäller ena hållet.
Nej, jag sa inte att jag gillar det utan att det är så nyhetsrapportering fungerar. Jag föredrar därför fördjupande rapportering.

Det jag har sett av alternativa media som Riks så har det varit ändå värre med förenklingar och avsaknad av fakta än annan media, trots mycket längre inslag.

BirgitS BirgitS skrev:
Det kan ju bero på att du ofta inte skriver kompletta meningar, utelämnar led, använder pronomen utan att det framgår vad de syftar på etc.

Samma sak i inlägg 1054, "Kunde inte låta bli att påminna lite.."
Subjekt saknas, objekt saknas, alltså obegriplig mening. Sen kan man ju hålla på och gissa men då vet man ju inte om man tror att du menar samma sak som du avsåg. Det kan ju bli onödigt negativt för dig.
Ok..fine.
Då är det ju inte lönt att skriva nåt mer om man ska ha en som korrekturläser inläggen innan.
Då vet jag.
Fast det där om länken till att det var svinkallt förra vintern måste du ju bara göra dig dum över om du inte förstår 😲

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
kommer ju uppenbarligen olika åsikter fram. Alltså framför media en nyanserad bild.
Kan man dra slutsatsen att bilden är nyanserad bara för att olika åsikter kommer fram?

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
BirgitS
N najaden skrev:
Då är det ju inte lönt att skriva nåt mer om man ska ha en som korrekturläser inläggen innan.
Inte korrekturläser utan läser för att försöka förstå vad du menar.
N najaden skrev:
Fast det där om länken till att det var svinkallt förra vintern måste du ju bara göra dig dum över om du inte förstår 😲
Det inlägget var inte riktat till mig och eftersom det var en länk till Aftonbladet utan någon närmare förklaring om innehållet så ignorerade jag det inlägget.

• Haha
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Kan man dra slutsatsen att bilden är nyanserad bara för att olika åsikter kommer fram?
I denna sidodiskussions sammanhang så var artikeln nyanserad eftersom andra har påstått att bara ena sidan får komma fram i media, vilket uppenbarligen inte är sant.

Du kan inte rycka en del av ett citat och påstå att det måste kunna tillämpas på alla tänkbara situationer.

• Gilla
Ddd999
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
BirgitS. Nu skojar du väl? Om inte, är det dags att gå om grundskolan.

• Älska
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Inte korrekturläser utan läser för att försöka förstå vad du menar.

Det inlägget var inte riktat till mig och eftersom det var en länk till Aftonbladet utan någon närmare förklaring om innehållet så ignorerade jag det inlägget.
Men ändå skulle du kommentera.
Nja ska inte dras in i din värld...ger ingenting..man har sett sånt förut.

• Gilla
  • Haha
Anonymiserad 170696 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.