Hojte Hojte skrev:
Har du köpt ugn och häll på marbodal också? Då borde ju dom kunna hjälpa dig tycker jag, för det ska ju inte se ut så
Nej den har vi köpt själva, men exakt samma som erbjöds via husleverantören, så den borde ju verkligen vara kompatibel med köket. det blev billigare att köpa den själv.
 
Marias_hus Marias_hus skrev:
Nej den har vi köpt själva, men exakt samma som erbjöds via husleverantören, så den borde ju verkligen vara kompatibel med köket. det blev billigare att köpa den själv.
Ja det är ofta problem då beställare köper egna saker i tron att det skall bli billigare. Ofta blir det dyrare i förlängningen. Klart byggaren inte kan få ihop det när det fattas delar. Problemet ligger på beställaren.
 
D DFYD123 skrev:
Tror TS har 20mm bänkskiva därav är ugnen nedsänkt ngt... den list som florerar är till för att montera på hyllplan mellan ugn o mikro i högskåp för att få bort den fula vita melaminkanten. Osäker på om BSH fortfarande kräver ”luft in” där längre men likväl tror jag dom behöver 20mm mellan häll o ugn. Som sagt ladda hem monteringsanvisning så ser ni. BSH brukar vilja ha ett hål i ryggen på skåpet så luften kan ta sig ner i sockeln.
Nej skivan är 2,8mm och nu när jag har granskat monteringsanvisningar för häll och ugn, ser jag att det inte är meningen att det ska se ut såhär. Det ska vara minimum 60,4cm från hyllan som ugnen står på upp till bänkskivans undersida, men det är 62,2, så det ska gå att flytta upp den under förutsättning att snickaren tagit ur korrekt på baksidan för ventilationen. Teknisk ritning av installationsmått för inbyggnadsspis och ugn med angivna minimimått och ventilationsspringa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Teknisk ritning av köksskåp och ugn med detaljerade måttangivelser för installation och ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Marias_hus Marias_hus skrev:
Det ska vara minimum 60,4cm från hyllan som ugnen står på upp till bänkskivans undersida, men det är 62,2, så det ska gå att flytta upp den under förutsättning att snickaren tagit ur korrekt på baksidan för ventilationen.
Observera att det är utan häll. Den är ju ca 20mm längre ner än bänkskivan.
 
I bilden står det att bänkskivan ska vara minst 30mm ev mer beroende på ugn
 
SSSS
Teknisk ritning av köksinstallation med måttangivelser på en arbetsyta, inklusive anvisningar för inbyggnadsdjup och minsta avstånd till vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
SSSS SSSS skrev:
[bild]
Ja jäklar det gör det ju, men det förklarar väl ändå inte att glipan är så stor det hade gjort den lite större men inte så stor som den är idag, eller??
 
Hällen är 51mm djup minus bänkskiva 28mm blir 23mm kvar som sticker ner under bänkskiva. Ugnen är 577mm och skåpet ska vara 600 = 23 kvar. Hällen hamnar dikt mot ugn och kylfläkten/arna hamnar mot ugnen och fungerar inte. De står evt. mer på hällens djupmått, och kontrollera ugnens mått. Nånstans finns ett mått mellan ugn och häll angivet.
 
D DFYD123 skrev:
Hällen är 51mm djup minus bänkskiva 28mm blir 23mm kvar som sticker ner under bänkskiva. Ugnen är 577mm och skåpet ska vara 600 = 23 kvar. Hällen hamnar dikt mot ugn och kylfläkten/arna hamnar mot ugnen och fungerar inte. De står evt. mer på hällens djupmått, och kontrollera ugnens mått. Nånstans finns ett mått mellan ugn och häll angivet.
Precis vad jag skrev ovan.
 
D DFYD123 skrev:
Hällen är 51mm djup minus bänkskiva 28mm blir 23mm kvar som sticker ner under bänkskiva. Ugnen är 577mm och skåpet ska vara 600 = 23 kvar. Hällen hamnar dikt mot ugn och kylfläkten/arna hamnar mot ugnen och fungerar inte. De står evt. mer på hällens djupmått, och kontrollera ugnens mått. Nånstans finns ett mått mellan ugn och häll angivet.
Mått mellan häll och ugn kan jag iallafall inte hitta någonstans, men jag är ju bara köpare av ett kök inte utbildad i att montera... Hur ska jag ta reda på pm det är rätt så en egen konstruktion med något galler är enda utvägen? Ringa Siemens och försöka förklara? Fråga elektrikern?
Det jag ser är att det är fult, opraktiskt och inte barnsäkert. Detta är väl inte det vanligaste sättet att montera häll resp ugn idag kanske, men om det är korrekt gjort kan jag inte vara ensam om att se att det inte blev bra...
 
Ser tight/omöjligt ut. Om hällen är 51 mm djup och bänkskivan 28 sticker den således ner 23 mm under bänkskivan. Samtidigt har ugnen ett mått från överkant panel till överkant insida på 595 - 577 = 18 mm vilket inte funkar. Dessutom verkar ugnens ritning peka på att dessa 18 mm behöver vara luft så enda vägen fram torde vara att hitta en snygg mellanbit att sätta mellan bänkskiva och ugn.
Eller byta ugn då ugnens manöverpanel verkar olyckligtvis vara lägre än andra ugnars vilket ger detta problem.
 
Kan ni sänka ugnen istället så att ni får plats med en fast blindfront mellan bänkskiva och ugn?

Marbodal borde kunna svara på hur de tycker att det ska monteras tycker jag. Har du ringt/mailat dem?
 
Knepigt...
Har inte pratat med Marbodal, har ju inte köpt vitvarorna genom dem så det kändes inte som det var deras bord.
Det lutar väl åt att sätta något för hålet, men frågan är om det får vara en täckande bit trä eller måste vara ett galler för ventilationens skull?
 
Marias_hus Marias_hus skrev:
Knepigt...
Har inte pratat med Marbodal, har ju inte köpt vitvarorna genom dem så det kändes inte som det var deras bord.
Det lutar väl åt att sätta något för hålet, men frågan är om det får vara en täckande bit trä eller måste vara ett galler för ventilationens skull?
Går bra med trä.
 
Menar inte att det skulle vara deras ansvar. Men de bör kunna sitt sortiment och kan rekommendera en lösning oavsett vem som har sålt vitvaran. Kanske har de en förberedd lösning för just detta problem som ju inte kan vara alltför ovanligt.
 
  • Gilla
Marias_hus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.