Hej! Vi har köpt ett 90tals radhus och skulle tro att köksstommarna ät sedan dess.
Kommer måla om luckorna och fixa till lite i köket men kan någon förklara detta eller ge mig tips på hur jag kan göra :)

Luckorna är utanpå liggande stommarna när de är stängda så är en glipa på 10mm.
Hur blir man av med dem? Finns det någon list som är 10x15mm och man får spackla igen allt och måla eller vad är det som är fel?
Köpa nya skåp är uteslutet atm. pga konstnadsaktiga skäl.

Mvh

• Öppen skåplucka sedd uppifrån mot ett kök, suddig bakgrund, fokus på kanter, bänkyta och köksutrustning nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oskarp bild inne i kök, öppen skåpdörr, köksredskap, flaskor, hamburgare på spis.
    Skapa konto
  • Öppet köksskåp, gångjärn i fokus, oskärpa, köksmaskin i bakgrunden, bostadsmiljö, belysning ovanifrån.
    Skapa konto
  • Träskåp närbild, mörka skuggor i springan, ljusbrun yta, vita kakelplattor nedtill.
    Skapa konto
  • Skåpluckans gångjärn i närbild, öppet skåp, trähyllor, tom glasburk, justerbara hyllhöjdsalternativ.
    Skapa konto
A
Z Zba skrev:
Hej! Vi har köpt ett 90tals radhus och skulle tro att köksstommarna ät sedan dess.
Kommer måla om luckorna och fixa till lite i köket men kan någon förklara detta eller ge mig tips på hur jag kan göra :)

Luckorna är utanpå liggande stommarna när de är stängda så är en glipa på 10mm.
Hur blir man av med dem? Finns det någon list som är 10x15mm och man får spackla igen allt och måla eller vad är det som är fel?
Köpa nya skåp är uteslutet atm. pga konstnadsaktiga skäl.

Mvh
justera ggj

S
Det har suttit andra luckor där från början som antagligen var falsade på långsidorna. På sista bilden ser man hål i framkanten från de tidigare gångjärnen.
Enklast är ju att låta det vara. Annars kan du sätta en list om du tycker det är värt insatsen men risken är ju att det blir fulare.

• Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Det har suttit andra luckor där från början som antagligen var falsade på långsidorna. På sista bilden ser man hål i framkanten från de tidigare gångjärnen.
Enklast är ju att låta det vara. Annars kan du sätta en list om du tycker det är värt insatsen men risken är ju att det blir fulare.
Hej! Tack för svar!
Vad menas med "falsade"?

electroluxaren skrev:
justera ggj
Men då får inte luckorna plats :/

BirgitS
Z Zba skrev:
Hej! Tack för svar!
Vad menas med "falsade"?
Här är en bild på en överfalsad lucka: https://platssnickrat.se/overfalsade-koksluckor/
Den inre delen av luckan är mindre så att den går in i skåpet, medan den yttre ligger utanpå skåpstommen.

• Gilla
BostadsBubbel
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Här är en bild på en överfalsad lucka: [länk]
Den inre delen av luckan är mindre så att den går in i skåpet, medan den yttre ligger utanpå skåpstommen.
Shit, va fasiken är det för stommar som sitter här då?
Är inte likt den du skicka från 50talet

BirgitS
Sinuslinus och jag tror att de ursprungliga luckorna var falsade bara på långsidan och i underkanten var då botten indragen för att hela skåpluckan skulle få plats framför den.

S
Jag har facit i mitt kök. ;)
Skåphörn med tallrikar, vit hylla, dolda hyllstöd, trämönster, beige vägg, skruvhål.
Skapa konto
Öppet träskåp med tallrikar, trähandtag i närbild, diskborste, kakelvägg, delvis suddig bild.
Skapa konto
Delvis öppet skåp med synligt gångjärn, träytor, inomhus, köksredskap skymtar i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
[bild] [bild] [bild]
Sedär ja, hur fasiken ska jag lösa det billigt

S
Låta det vara en glipa. Skulle jag gjort.

Alternativt att du byter ut bänkbelysningen mot något led-baserat som inte bygger så mycket neråt och sätter en täcksida under skåpet som sticker fram jämns med luckornas framkant.

• Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
S sinuslinus skrev:
[bild] [bild] [bild]
Vet du när de skåpen sattes upp?
Jag har aldrig sett luckor av den typen.

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
S
BirgitS BirgitS skrev:
Vet du när de skåpen sattes upp?
Jag har aldrig sett luckor av den typen.
1984.
Tror det är HTH.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
S sinuslinus skrev:
1984.
Tror det är HTH.
Tack, det låter mer som rätt tidsperiod än 90-talet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.