Jag håller på och totalrenoverar ett badrum, och hade nyss en rörmokare här som bytte ut avloppsrören som går ner i krypgrunden.
Jag har läst någonstans att det får vara max 2 mm glipa mellan ett avloppsrör som kommer upp genom golvet, och golvspånskivan.
Det nya avloppsröret till toaletten är grövre längst upp. Röret är monterat så att stället där det utvidgar sig är i nivå med där golvspånskivans översida kommer att hamna. När jag lägger golvspånskiva måste jag såga ett hål som är lika stort som avloppsrörets grövre överdel. Annars kan jag ju inte trä hålet över röret. Men eftersom den del av röret som är i nivå med spånskivans översida har något mindre diameter än rörets överdel kommer det att bli en glipa som är större än 2 mm.
Se bifogad bild, där jag lagt en gammal golvspånskiva bredvid röret.
Helst hade jag sett att röret suttit lite längre ner, så att utvidgningen låg under golvspånskivans översida. Men röret går inte att trycka ner mer, utan att såga av en bit.
Tror ni att detta är något som bör åtgärdas innan jag lägger igen golvet, eller kan jag låta det vara som det är?