Hej därute,
Har problem med en golvlampa där glimtändare saknas.
Hur vet jag vad det är för glimtändare jag ska ha?
Lysröret är ett osram L32w/B27. Jag har testat med en glimtändare St111 men det funkar inte.
Tacksam för hjälp

s10

Och lysröret är helt.

Lysröret är helt och glimtändare är en osram st151 som tydligen är för seriekopplade!
Testar imorgon (idag alltså) med en s10 - lite klantigt av mig

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Nu har jag testat med glimtändare Osram st111 och philips s10 och inget fungerar! Lysröret är nytt.
Hur felsöker jag vidare? Kan det vara reaktorn eller kondensatorn? När den la av så flimrade lysröret och jag köpte ett nytt med resultat = inget ljus eller flimmer.
Hur felsöker jag?

K Kapten Bölja skrev:
Nu har jag testat med glimtändare Osram st111 och philips s10 och inget fungerar! Lysröret är nytt.
Hur felsöker jag vidare? Kan det vara reaktorn eller kondensatorn? När den la av så flimrade lysröret och jag köpte ett nytt med resultat = inget ljus eller flimmer.
Hur felsöker jag?
Lysröret har ganska svårt att få kontakt. Sitter det ordentligt?

Vad betyder "inget fungerar"? Beskriv symptomet!!! Helt dött eller görs det startförsök?
Rätt effekt? Stod det L32W/827 på det ramla röret? L22W har en lägre märkspänning.
Glapp i sockeln, både lysrör och glimtändare?
Finns det fler rör i lampan eller är det bara ett?
Styrning, elektronisk eller konventionell drossel?
Du kan t.ex mäta spänningen i glimtändarens sockel om du kommer åt - ska vara 230 V där.
Annars glappar lysröret eller avbrott i drosseln.

• Gilla
Kapten Bölja och 1 till
  • Laddar…
Kondensator är det inte, den är "bara" till för faskompensering...

Har du glimtändare så har du en vanlig drossel / reaktor. Går de sönder då brukar det vara avbrott eller kortslutning. Vid avbrott händer ingenting. Vid kortslutning så kan röret lysa till kort för att sedan bli släkt, glödtrådarna brinner av i röret och det blir skrot. Alternativt så är det kortis till jord och säkringen går.

Felsökning av själva röret fast det är nytt.
Det är fyra stift då det sitter två glögtrådar i lysröret (de används vid tändning av röret) . Mät för att se om det är avbrott har hänt mig ett par gånger på helt nya rör.

• Gilla
Kapten Bölja och 1 till
  • Laddar…
Nedan lite svar på de frågor som kommit upp
  • Vad betyder "inget fungerar"? helt dött inget startförsök. Det gamla lysröret blinkade precis som att det höll på att lägga av. Jag köpte det nya lysröret, helt dött därefter dvs varken blinkning eller startförsök
  • Rätt effekt? Stod det L32W/827 på det ramla röret? L22W har en lägre märkspänning: Har inte det gamla lysröret kvar men köpte det i en specialaffär (el), enligt säljaren var enda avikelsen, annan färgtemperatur så det känns som att det är rätt effekt
  • Glapp i sockeln, både lysrör och glimtändare? Inte vad jag kan se
  • Finns det fler rör i lampan eller är det bara ett? Bara ett
  • Styrning, elektronisk eller konventionell drossel? Konventionell drossel
  • Du kan t.ex mäta spänningen i glimtändarens sockel om du kommer åt - ska vara 230 V där. Annars glappar lysröret eller avbrott i drosseln. Försökt mäta, ingen spänning kan uppmätas
  • Felsökning av själva röret fast det är nytt.Lyckats mäta upp resistans mellan dom två vänstra resp dom två högra

I särklass vanligaste felet är att dom inte har kontakt riktigt i "anslutningen" man kan behöva vrida lite på "ringen" där kontaktstiften sitter så att det blir "rätt vinkel" mellan stiften och kontakten. Är det en konventionell drossel så är den högst sannolikt hel men det är enkelt att byta den till en med samma värde. På drosseln står det vilken effekt det ska vara på lysröret. Glimtändare S10 fungerar från 4 till 65 Watt och den ska vridas tills den "klickar" fast.
L32W827 betyder att lysröret är 32 Watt och har lysfärg 827 (varmt vit), L22 betyder att röret är på 22Watt

• Gilla
HSP
  • Laddar…
Bra att du har resistans på röret. Då är glögtrådar hela.

Kolla på Drosseln vilken effekt den är för.
En del drosslar är omkopplingsbara för olika W genom att flytta en tråd. De kan även vara omkopplingsbara på för olika spänning exempel 220/240V

Lysrörsarmaturer brukar vara märkta med effekt så man vet vilken ljuskälla man ska ha.

Är det ett 32w rör så kan du ta en Drossel från en armatur med "rakt" vanligt 36W rör...

Nu brukar det vara dålig kontakt som är mycket vanligt för hållare på "raka" rör.
Det brukar vara bättre på instickssocklar.
Även glimtändarens hållare kan glappa.

Kan du mäta fram en spänning i glimtändarens hållare med röret i och spänning på till armaturen då är kretsen hel...
"kopplar man över" glimtändaren ett kort tag så ska röret tända upp. För att fortsätta lysa när man tar bort överkopplingen.

Schematisk illustration av en lysrörsarmatur med komponenter: reaktor, lysrör, glimtändare, bimetallbrytare och kondensator.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Ps. Nu vet vi inte vad ditt gamla rör hade för märkning....
Men är drosseln för ett 22W rör då tror jag inte att den klarar att tända 32W röret.

Vet dock att 36w drossel går att använda till 32W rör...
Lika som gamla 40W drosslar fungerar till 36W rör...

Redigerat:
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
K Kapten Bölja skrev:
Du kan t.ex mäta spänningen i glimtändarens sockel om du kommer åt - ska vara 230 V där. Annars glappar lysröret eller avbrott i drosseln. Försökt mäta, ingen spänning kan uppmätas
Då har du något att gå på här. HSP postade ett kretsschema.

1. Vid start så kortsluter glimtändaren så att glödtrådarna i röret värms upp.
2. Efter några sekunder bryter glimtändaren vilket pga drosseln orsakar en tändspänning som gör röret ledande från ände till ände.
3. Efter start kan alltså glimtändaren tas ur, den har ingen funktion längre.

Du har avbrott någonstans i denna krets. Jag skulle säga att det är ganska vanligt att gamla lysrörsarmaturer behöver lite underhåll så det kan ha hänt något med internt kablage och anslutningspunkter. Men det bör vara lätt att följa upp.

• Gilla
50procent
  • Laddar…
Cirkellysröret sitter i en golvlampa Softling från Atelje Lyktan, tillverkad tidigt 80-tal - mycket angelägen att få den att fungera igen.
Drosseln är märkt Helvar L32 A 230 V, 32 W, 0,45A, cos 0,40, 230 V, 50 Hz, Tw 130, T55.
Lysrör (det nya alltså) Osram L32W / 827 C
Kan inte mäta upp någon spänning på glimtändarsockeln.
Resistans uppmätt mellan lysrörskontakten och stickkontakten (till vägguttaget).
Hur kan jag kontrollera att drosseln fungerar?
Tacksam för alla tips och råd!

Har du vridit lite på den plastring där dom fyra stiften på röret sitter. Du ska ha samma spänning (230 V) både in och ut ur reaktorn i #11 ser du hur det är kopplat. Tänk dig det raka röret på bilden ihop vridet till en cirkel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.