Jag är i planeringsstadiet för att renovera mina rökkanaler. Jag har två kakelugnar och en kommande braskamin som ska monteras till en gammal borttagen kakelugns rökkanal. Jag kommer att åtgärda samtliga efter provtryckningen som visade på inre läckage. Har mer och mer börjat fundera på att glid-gjuta själv för att få ner kostnaden och få möjligheten att lära mig detta. Jag har läst många lärorika trådar om glid -gjutning men har en fråga som jag skulle vilja få hjälp med att få utredd. Jag har nämligen önskemålet om att glid-gjuta med kalkbruk.

Min fråga är ifall detta är tillåtet? Kanske tycker sotaren att jag ska använda keramiskt bruk, men måste jag detta? Kan sotaren klassa ner renoveringen även om murstocken är tät? Vilka lagar och regler styr just valet av bruk och har sotaren mandat att klassa ner allt, för att jag valt kalkbruk?

Hoppas någon har svar på detta eller vetskap om hur jag går vidare. Jag vill helst inte ringa min sotare och komma på kant med honom direkt :)

Det är väl bara torkad krossad keramiklera blandat med fin sand?

Redigerat:
Förnuftet säger mig att sotaren inte bryr sig om vad för nåt man slänger på kanalväggarna, så länge det inte är en riskkonstruktion med avseende på gastäthet och brandfara. Det innebär ju dock inte att alla material är lika hållbara...
Skriv i tråden om du får reda på nåt, också intresserad av detta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.