A amoreex skrev:
Så kan det också vara..

Tror det blir att göra såhär.
Jag får glesa med 21 istället enligt justus svar.
Sen hoppas att det går. annars kapa av 1cm på sockeln som en nödlösning.

Hade ni plockat bort plastmattan jag har i botten idag?
Den är limmad på spånskiva.. känns som att den kan dra med sig bitar av sånskivan och bara skapa mer jobb?
Att det är mycket jobb för att tjäna 3mm endast?
Som sagt, inget problem att ta 10 mm av sockeln.

N nybyggarn3 skrev:
Som sagt, inget problem att ta 10 mm av sockeln.
har förstått det ska vara ganska enkelt, men hur går det då med de gängade benen man justerar med?

A amoreex skrev:
har förstått det ska vara ganska enkelt, men hur går det då med de gängade benen man justerar med?
Det var en bra fråga. Håller på att vara ganska många år sedan. Undra om inte benen är gängas in botten?

N nybyggarn3 skrev:
Det var en bra fråga. Håller på att vara ganska många år sedan. Undra om inte benen är gängas in botten?
ser ut att stämma enligt manualen.
Men går ju kapa gängan om det behövs, men då försvinner möjligheten att justera då det ser ut att vara som en skalle av stjärna.

Har ett vagt minne av att jag vägt in garderober med shims men jag är inte säker. Känns som ett problem du löser om det blir aktuellt.

Får helt enkelt göra så!
Får gå vidare helt enkelt.
Nästa steg är att försöka byta till 21mm och hoppas slippa kapa!

jag kommer uppdatera här! :)

kulle
Garderoberna finns i 2m höjd oxå

kulle kulle skrev:
Garderoberna finns i 2m höjd oxå
jo det vet jag. Men det är inte ett alternativ, då det är för fult att ha 35cm kvar till tak.. :)

Ska du inte dra el så kan du sätta plywood i taket istället?

Men som någon nämnde så kan man såga av botten, det är inget konstigt att göra. Jag har likadana i klädkammaren fast utan dörrar. Det viktigaste är ändå att dörrarna går att öppna.

Har också monterat dom stående, går bra om man är 2st

Kommer du sätta upp gles med justerskruv så att taket blir rakt eller är det redan rakt? Det är lätt lite krokigt befintligt tak och då blir det att anpassa hela taket efter lägsta punkt.

Eller så bryr man sig inte och det blir nog också jättebra

Om du redan har köpt 28x70 och har en handöverfräs så kan du fräsa ur 5mm ur gleset för takstolarna. Justus har nog svaret på hur det påverkar.

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Ska du inte dra el så kan du sätta plywood i taket istället?

Men som någon nämnde så kan man såga av botten, det är inget konstigt att göra. Jag har likadana i klädkammaren fast utan dörrar. Det viktigaste är ändå att dörrarna går att öppna.

Har också monterat dom stående, går bra om man är 2st
ska ej dras el i nuläget. Men vill ändå att det är öppet så möjligheten finns.
Men plywood blir ungefär en kostnad på 1300kr...
Så det kan ju vara ett alternativ om justus tror att det räcker och inte istället blir ännu tyngre.

Isåfall blir det ju betydligt bättre takhöjd med 238..

Redigerat:
O OskarL skrev:
Kommer du sätta upp gles med justerskruv så att taket blir rakt eller är det redan rakt? Det är lätt lite krokigt befintligt tak och då blir det att anpassa hela taket efter lägsta punkt.

Eller så bryr man sig inte och det blir nog också jättebra
Ska mäta taket på ett par ställen så jag vet säkert.

Ymer Ymer skrev:
Om du redan har köpt 28x70 och har en handöverfräs så kan du fräsa ur 5mm ur gleset för takstolarna. Justus har nog svaret på hur det påverkar.
Det kan vara ett alternativ, köpte nämligen en fräs för 2 veckor sedan.
Dock blir det lite spänn på plasten, men den bör gå..

då kan man ju fräsa bort 7mm.. så är det ju samma som en 21mm.

A
A amoreex skrev:
kan dessvärre inte skruva i de reglarna ändå. Om jag ej vill ha synliga skruva..
Du får isf montera tvärs läkten, då går det ju bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.