Hej!

Hoppas få lite svar och hjälp med mina funderingar.
Vi är igång att renovera sovrummet i vårt första hus så är lite novis.

Vi har bestämt ett par saker som vi helst ej vill behöva ändra på.

Har idag rivit ut allt och det enda som är kvar är en 3mm tjock plastmatta på golvet som är spånskiva.
Sen plast vid takstolarna.

Detta ger en takhöjd på 2420mm.

Köpt hem en del material.
Dels 14mm parkett som skall läggas med en 2mm foam.
Sen innertaket ska bestå av Elittak skivor som är 12mm tjocka.
Dessa är 12x300x1200.

Så dessa behöver ju fästas på 300cc.

Garderober är väldigt bestämt. det skall vara garderober på 236cm höjd. med dörrar och inte skjutdörrar.

Mitt problem här är att IKEA som garderoberna säger att det krävs 237mm för att montera garderoberna ståendes.

Om jag glesar med 28x70 som jag förstått är standard när takstolarna står på 1200cc.

Så får jag en takhöjd på 2364mm..
Monterar jag ihop garderoberna innan jag lägger golv får vi 2380mm och klarar då att montera ihop de.
Men blivit orolig att om de lutar minsta lilla att dörrarna sen skall slå i innertaket?

Men tanken var att om man kan glesa med 21x70 om det räcker så får man en höjd på 2371mm.
Och bör sålades klara montera ihop de efter att golvet är lagt.

Taket har en vikt på 8kg/m2 och rummet är på 15m2.
Så det är ca 120kg innertak.

Vad tror ni alla här?
Vad hade ni gjort i min sits?

Vill absolut inte ha lägre garderober. och vill helst inte skippa att lägga golv under garderoberna heller...

Hoppas få lite stöttning och hjälp här.
Samt hoppas jag lagt detta i rätt forumsdel!

Tack på förhand!
/Robin

Skulle säga att det är en dålig idé. Inte att glesa med 21x70, det funkar kanske. Men att ha dörrar som går precis upp till taket tror jag är att be om problem. Såga av garderoben i botten, 20mm lägre sockel spelar väl ingen roll? Med en sänksåg på skena så är enkelt fixat.
Med reservation för att jag inte vet exakt hur garderoberna ser ut.

21x70 på takstolar med c/c 1200 blir inte bra. Använd 21x170 brädor istället, det blir helt jämförbart med 28x70.

• Gilla
allan70
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
21x70 på takstolar med c/c 1200 blir inte bra. Använd 21x170 brädor istället, det blir helt jämförbart med 28x70.
Tack!
Du tror inte det kan gå om man monterar ihop garderoberna innan man lägger golv och sen tar upp de på golvet?

Eller de kanske är att de kräver nivån upp till för att kunna öppna dörrar osv?

Kan man eventuellt ta 21x145?
Känns väldigt brett med 170 haha!

Hur mycket skiljer det i hållfastighet?

Min egen generella erfarenhet är att man inte ska ha alltför små marginaler på höjden. Om det är relevant här vet jag inte. 21x170 matchar 28x70 till 100 %, det var så jag räknade ut det. Styvhetsmässigt ligger 21x145 på 70 % av dessa dimensioner. En variant är att ta 21x95 och klyva den på mitten och sedan limma ihop den igen. Lite pyssel men bör bli bra.

Nä så är det nog med marginaler.
Därav att jag nog behöver gå på någon form av "gles" med 21mm tjocklek för då får jag en färdig 237.1cm alltså då finns det 1 cm till godo ovan färdig garderob.

Kan styvheten på 70% räcka för att bära innertaket på 120kg på totalt 15m2?

Och Bör man köra t ex 4.5x60mm skruv för att hålla de uppe?

Det med att klyva lät för omständigt haha, men av ren nyfikenhet blir brädan så mycket styvare bara för att den är klyvd och sedan limmad?

Betänk också att golv och tak aldrig är helt raka och i våg. Det behövs inte mycket för att några mm marginal ska försvinna.

Jag monterade en gång 8 st ikea 236 garderober på en övervåning med takhöjd på ungefär 237 cm. Som jag mins det var stommarna 2365mm höga. Det slutade med att jag fick kapa de flesta stommarna i underkant för att det skulle gå vägen. Inget problem i sig men lite extra pyssel.

N nybyggarn3 skrev:
Betänk också att golv och tak aldrig är helt raka och i våg. Det behövs inte mycket för att några mm marginal ska försvinna.

Jag monterade en gång 8 st ikea 236 garderober på en övervåning med takhöjd på ungefär 237 cm. Som jag mins det var stommarna 2365mm höga. Det slutade med att jag fick kapa de flesta stommarna i underkant för att det skulle gå vägen. Inget problem i sig men lite extra pyssel.
Så kan det också vara..

Tror det blir att göra såhär.
Jag får glesa med 21 istället enligt justus svar.
Sen hoppas att det går. annars kapa av 1cm på sockeln som en nödlösning.

Hade ni plockat bort plastmattan jag har i botten idag?
Den är limmad på spånskiva.. känns som att den kan dra med sig bitar av sånskivan och bara skapa mer jobb?
Att det är mycket jobb för att tjäna 3mm endast?

A amoreex skrev:
blir brädan så mycket styvare bara för att den är klyvd och sedan limmad?
Ja.
Jag tycker du behöver minst 50 mm skruv för 21 mm tjocka brädor.

J justusandersson skrev:
Ja.
Jag tycker du behöver minst 50 mm skruv för 21 mm tjocka brädor.
kanon!

nu frågar jag av ren snålhet.
Klarar det sig med 145or eller bör jag ta 170 för att vara på säkra sidan?

förlåt för att vara jobbig och tjatig.

Fungerar det att glesa på 150 cc istället? Med 21x70 då

V Vovve_ skrev:
Fungerar det att glesa på 150 cc istället? Med 21x70 då
kan dessvärre inte skruva i de reglarna ändå. Om jag ej vill ha synliga skruva..

Även 28x70 är inget under av styvhet. Jag skulle köra på 21x170.

J justusandersson skrev:
Även 28x70 är inget under av styvhet. Jag skulle köra på 21x170.
Okej!
Får helt enkelt köra på det!
Bara hoppas byggmax vill ta tillbaka virket..
Var idag och hämtade 28x70 utan att tänka mig för....

Tack så hemskt mycket Justus, du är en klippa!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.