927 läst ·
6 svar
927 läst
6 svar
Gles med golvvärme mellangolv av gips problem
Hej,
Jag har golvvärme på "gles" med golvgips och laminatgolv på just nu och har stött på lite bekymmer. Glesen blev inte 100 rakt och jag har märkt att skruvar har ätit sig igenom golvgipset pga att gipset inte är helt plant vilket resulterat i knarrande skivor. Så nu tänkte jag slita ut golvgipset och använda golvspån istället. Jag har cc 300 ungefär på reglarna och 22x120 plankor som golvvärmen sitter i, allt är stumt och bra, kan man komma undan med 12mm golvspån eller borde jag gå upp i tjocklek till 16 eller 22mm? Jag tänker att spontant golvspån håller ihop bättre, jag vill helst inte limma skivorna förutom i sponten. Vad tror ni om det?
Jag har golvvärme på "gles" med golvgips och laminatgolv på just nu och har stött på lite bekymmer. Glesen blev inte 100 rakt och jag har märkt att skruvar har ätit sig igenom golvgipset pga att gipset inte är helt plant vilket resulterat i knarrande skivor. Så nu tänkte jag slita ut golvgipset och använda golvspån istället. Jag har cc 300 ungefär på reglarna och 22x120 plankor som golvvärmen sitter i, allt är stumt och bra, kan man komma undan med 12mm golvspån eller borde jag gå upp i tjocklek till 16 eller 22mm? Jag tänker att spontant golvspån håller ihop bättre, jag vill helst inte limma skivorna förutom i sponten. Vad tror ni om det?
Även om det är cc300 och gles på?K kniv skrev:
När du säger det så blir det nog bäst så. Då vet jag att det håller, orkar inte riva upp allt en gång till efter
Edit:
Ser att 22 mm är mycket billigare också, kanske värt att gå den vägen ändå
Redigerat:
Har du gles på bjälklaget som ligger tätt kanske du kommer undan med tunnare golvspån. Men annars gör det ju inte så stor skillnad egentligen vad för upplag golvspånet ligger på, gles eller bjälklag, det som är intressant är ju avståndet mellan upplagen. Så tillvida glesen är klen och sviktar för det gör ju inte ett 195/220 bjälklag direkt
Brukar ofta vara så.S Screew skrev:
Jag har lagt 10mm golvspån flytande för att ha heltäckningsmatta på, i hopp om att det skulle jämna ut underliggande golvspånets nivåskillnader. Och det märks på vissa ställen att 10mm spånet sviktar. Och det var dyrare än att lägga nytt 22mm ovanpå, men ville som du spara bygghöjd vid trösklar och dörrar..
Glesen är stum, spännvidd max 4,3 meter 45x220 sen 70x250 varannan i cc30, 70x250 är ett ungefärligt mått dom är 100år gamla. Sen gles på det. Men det är nog värt extra jobbet med 22mm, eftersom bjälklaget är mer eller mindre dimensionerat för spikat undergolv på 22 mm utan glesen så blir det nog mer än braK kniv skrev:Har du gles på bjälklaget som ligger tätt kanske du kommer undan med tunnare golvspån. Men annars gör det ju inte så stor skillnad egentligen vad för upplag golvspånet ligger på, gles eller bjälklag, det som är intressant är ju avståndet mellan upplagen. Så tillvida glesen är klen och sviktar för det gör ju inte ett 195/220 bjälklag direkt
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ångspärr vid gammal plastmatta, golvvärme på gles/spån
Byggmaterial & Byggteknik -
Golvvärme i gles och spånskiva
Golv -
Kan man göra Nivellgolv med egna reglar och lägga golvvärme i glesen?
Golv -
Glespanel golvvärme frågor
Byggmaterial & Byggteknik -
Lägga golvvärmeslang i glesen på bjälklag hur göra med vändning.
Byggmaterial & Byggteknik