7 643 läst ·
28 svar
8k läst
28 svar
Glättningen misslyckades - vad gör vi nu?
Sida 1 av 2
I morse så gjöt vi vår betongplatta till vårt nya garage.
Cirka 3,5 timmar senare så hämtade jag en elektrisk glättare som var bokad hos en lokal hyrfirma.
När jag kom hem med den så var betongen precis lagom brunnen för glättning. Problemet var bara att glättaren inte startade. En dryg timme senare så hade hyrfirman ordnat fram en annan glättare, som dessutom hade blott halva diametern. På grund av detta så hann betongen brinna för länge och glättningen blev inte alls bra. Det blev som ett löst sittande skinn här och där och grov grusig yta under.
Låt oss lämna diskussionen om hyrfirmans ansvar därhän.
Jag undrar om någon kan ge mig bra förslag på vad jag kan göra för att få en så bra yta som möjligt givet omständigheterna?
Cirka 3,5 timmar senare så hämtade jag en elektrisk glättare som var bokad hos en lokal hyrfirma.
När jag kom hem med den så var betongen precis lagom brunnen för glättning. Problemet var bara att glättaren inte startade. En dryg timme senare så hade hyrfirman ordnat fram en annan glättare, som dessutom hade blott halva diametern. På grund av detta så hann betongen brinna för länge och glättningen blev inte alls bra. Det blev som ett löst sittande skinn här och där och grov grusig yta under.
Låt oss lämna diskussionen om hyrfirmans ansvar därhän.
Jag undrar om någon kan ge mig bra förslag på vad jag kan göra för att få en så bra yta som möjligt givet omständigheterna?
Det beror på vad du vill ha för yta på plattan när den är klar . Senaste huset jag byggde så blev det ett oväntat regnoväder när dom göt så dom kunde inte glätta något , så vi byggde huset och när innerväggarna var uppreglade kom dom och la flyt på hela plattan
Jag slipade i 2 dagar på en 24kvm platta (fick strax efter gjutning åka till sjukhuset till yngsta dottern) och hann inte glätta något, bara sloda.
Det är tungt och går långsamt, slipade ner kanske 1.5- 2 mm och det blev inte bra.
Det är tungt och går långsamt, slipade ner kanske 1.5- 2 mm och det blev inte bra.
Tja... plattan ser lite ut som en grusväg här och där, så slipning endast lär inte räcka. Det är nog inte mycket annat att göra än att flytspackla golvet/använda någon annan sorts gucka efter slipningen. Någon som kan rekommendera något bra klet?