Jag har bott i mitt torp från 1909 i ett år nu och varje gång jag är i trädgården hittar jag massa glasskärvor i och på marken. När jag grävt har jag hittat en hel del annat skrot också, allt från gamla spikar, isolering, trasiga tegelpannor och div plast och metallskräp, men mest glas, och nästan bara sånt glas som ser ut att vara fönsterglas. Det är såna mängder att det inte bara kan komma från husets fem fönster, ifall de någon gång i tiden ens bytts ut. Det känns nästan som att någon samlat på sej trasigt glas för att lägga i marken.. Förra ägaren byggde iofs ett växthus av englasfönster och därifrån kan det ju komma, men det är inte så länge sedan att sopsortering och återvinningscentraler inte fanns. Och de hade småbarn och djur så det verkar ovanligt korkat om dom spritt ut allt glas i trädgården.
Kan det vara så att man förr använde glasskärvor i backen för att råttor inte ska gräva gångar där? Eller finns det någon annan funktion med det, mer än att det va så man gjorde sej av med sitt skräp förr?

Bilden är på det som kom fram efter ett halvt spadtag idag när jag grävde längs husgrunden, och det kom fram lika mycket glas för varje spadtag jag tog.

• Jord och gräs med flera glasskärvor ovanpå, funna vid grävning längs en husgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För så slängdes det mesta i naturen...fanns ju inga återvinningsstationer då.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vad fanns innan huset byggdes? Om det inte kommer från något uppenbart som ett hus/växthus kan det vara så enkelt att det var ett skräpupplag.

"Hemma" var tidigare ägare alkoliserade och slängde ur flaskorna i högar. Det dyker upp bitar av glasflaskor överallt.

Claes Sörmland
Jag har också plockat hinkvis med glas på min fastighet från 1919. Inte mycket kvar nu men ibland när jag gräver så dyker en skärva upp. Gamla tiders sophantering som sagt.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har också plockat hinkvis med glas på min fastighet från 1919. Inte mycket kvar nu men ibland när jag gräver så dyker en skärva upp. Gamla tiders sophantering som sagt.
Z z_bumbi skrev:
Vad fanns innan huset byggdes? Om det inte kommer från något uppenbart som ett hus/växthus kan det vara så enkelt att det var ett skräpupplag.

"Hemma" var tidigare ägare alkoliserade och slängde ur flaskorna i högar. Det dyker upp bitar av glasflaskor överallt.
Jag vet inte vad som fanns här innan huset byggdes, men det känns defenetivt som att det ligger ett skräpupplag under gräset i alla fall 😅

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tänkte att om det va tänkt för att stoppa råttor så är det ju dumt att plocka bort kanske, det som ligger under jord och vid huset i alla fall, men då kan jag fortsätta plocka då 😊

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.