MollyMoon
Hej,
Har du erfarenhet av glasräcken utan stolpar?
Finns bla. modell med montering utan stolpar i tex. en aluminumskena.
Hur hållbar är de här? Stark vind, kyla... Tack på förhand...:)

Glasräcke monterat i aluminumskena utan stolpar på en träterrass, med utsikt över en kuperad terräng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild lånad från Inoxa.se

Redigerat:
Väldigt hållbart. Har monterat många. Överliggaren styvar upp väldigt.
Ute hade jag rekommenderat 12mm glas, inomhus 8mm.
Antingen monteras glaset med ett gummi som klämmer fast glaset när man trycker ner det i aluminiumskenan, eller så får man använda lim.
Skulle även rekommendera skenan som sitter utanpå bjälklaget, blir betydligt stabilare än att montera räcke på trallen

• Gilla
Skoogh77 och 1 till
  • Laddar…
MollyMoon
Tack för ditt svar smedbror!
Fint att få svar från dig som har erfarenhet.
Utanpå bjälklaget, mer hållbart. Intressant. Vi hade tänkt direkt på trall.
En del av golvet är av betong, den andra delen är trä regel, altanen/balkongen är 2,5 m upp i luften.
Menar du så här?
se bild: Altan med glasräcke, trädäck och stenfasad på hus, beläget ovan marknivå med grönska runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild lånad från: räckesbutiken.se

De här ger vi oss inte på själv, men man vill ju reka lite...:)

smedbror skrev:
Väldigt hållbart. Har monterat många. Överliggaren styvar upp väldigt.
Ute hade jag rekommenderat 12mm glas, inomhus 8mm.
Antingen monteras glaset med ett gummi som klämmer fast glaset när man trycker ner det i aluminiumskenan, eller så får man använda lim.
Skulle även rekommendera skenan som sitter utanpå bjälklaget, blir betydligt stabilare än att montera räcke på trallen

Finns vad jag vet ingen skena eller annat system där glas är självbärande med tunnare glas än 12,76mm lammellglas!?
Gärna värmeförstärkt med. Speciellt vid fallrisk så lär 12,76-16,76 vara föreskrivet.

Med vänlig hälsning, fremax

Jag kommer att köpa ett stolpfritt glasräcke att sätta inomhus, utan överliggare. 12.7mm glas är vad som gäller enligt flera firmor.

AndersPS skrev:
Jag kommer att köpa ett stolpfritt glasräcke att sätta inomhus, utan överliggare. 12.7mm glas är vad som gäller enligt flera firmor.
Köp GSABs skena med individuell justering av glasen i skenan, helsike att få glasen att stå rakt i förhållande till varandra annars..

fremax skrev:
Köp GSABs skena med individuell justering av glasen i skenan, helsike att få glasen att stå rakt i förhållande till varandra annars..
De skruvas från sidan, dolt under en del av väggen. Kommer inte att göra det själv utan har firma som gör det, de individuella glasen limmas även ihop med uv(?)-lim.

AndersPS skrev:
De skruvas från sidan, dolt under en del av väggen. Kommer inte att göra det själv utan har firma som gör det, de individuella glasen limmas även ihop med uv(?)-lim.

Inte det som glasmästaren kallar uv-lim hoppas jag, det limmet blir stenhårt(glashårt) och mellan glasen vill man ha något elektriskt , så se till att de väljer en transparent fogmassa som inte påverkar PVB folien mellan glasen, finns många projekt där man efter några år fått byta glas då man använt fel fog och den "käkat" upp folien. Se även till att ha en överliggare, det kanske inte är snyggaste men pvb folien behöver skydd mot väta om någon monterar utomhus!

• Gilla
MollyMoon
  • Laddar…
fremax skrev:
Inte det som glasmästaren kallar uv-lim hoppas jag, det limmet blir stenhårt(glashårt) och mellan glasen vill man ha något elektriskt , så se till att de väljer en transparent fogmassa som inte påverkar PVB folien mellan glasen, finns många projekt där man efter några år fått byta glas då man använt fel fog och den "käkat" upp folien. Se även till att ha en överliggare, det kanske inte är snyggaste men pvb folien behöver skydd mot väta om någon monterar utomhus!

Viss reservation för limtypen, men intressant att du påpekar det. De har garanterat att det "inte syns". Nåväl, det är ett år eller två tills det ska på plats.

Ingen överliggare, detta ska sitta inomhus.

MollyMoon
fremax skrev:

UV-lim, de måste jag fråga när vår montör kommer. Han ska räkna lite på olika utföranden... Vi kommer att ha en överliggare, eftersom det är utomhus. Har kollat, det blir betydligt dyrare än med stolpar... vi får se var vi landar. Tack för info igen! :thumbup:

Vad brukar man räkna kostnad per meter med montering...:) ?

Gissar ca 4000-5000/m för materialet, montage är svårt att uppskatta men mellan 1000-2000/m

fremax fremax skrev:
Gissar ca 4000-5000/m för materialet, montage är svårt att uppskatta men mellan 1000-2000/m

Tack, låter som ca 6.000,- ink allt.
60.000,- för 10 meter, kan det verkligen stämma...?

Beror på vart i landet , du kan säkert komma ner lite i pris om man kör med härdat ist för laminerat, men inte att rekommendera om det finns fallrisk.
Rätt lättmonterat så vill du spara så gör det själv :)

• Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
MollyMoon
Ca 78 TKr för 19 m inkl. montering (efter rotavdraget, vill säga). Vi har 16 mm glas pga. att altanen är 2,5 m högt upp i luften. vi kikade på 10 mm tjocka glas, men montören tyckte det var för vekt. Lite läskigt, för det är tunga glas, 1 ton minst, så det gäller att ha rejäla balkar....Hare gött! ps. Dom skakar ingenting när det stormar...= Sant! :sweat::oops::surprised:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.