Byggahus.se

Glasklar eller opalvit kanalplast?

1. P
    Medlem · 7 inlägg

Pontusb

Medlem
    Hej,
    Är mitt uppe i mitt växthusbygge. En fråga har dock dykt upp när jag ska välja tak som jag har väldigt svårt att skapa mig själv en uppfattning om. Hoppas det är någon som kan ha bra input!

Alla väggar består av gamla fönster med vanligt glas. Till taket (pulpettak) ska jag dock ha kanalplast (10 eller 16mm). Frågan är om jag ska ha glasklar eller opalvit kanalplast?

Växthuset kommer lika mycket användas som en form av fristående uterum som rent växthus. Jag ser fördelen med ett opalvit tak då det skuggar från solen och är behagligt för ögat. Samtidigt är det ju ett växthus och i normalfallet hade man ju haft glas i taket. Så det naturliga vore isf glasklart så att man även kan se att himlen faktiskt är blå ibland. Vad jag förstår kan en glasklar skiva dock göra att det blir olidligt varmt och kanske framförallt ge störande reflexer.

Jag har sett andra köra en opalvit skiva med gott resultat. Samtidigt gnager det att det rimliga egentligen vore en glasklar i ett växthus.

Har du själv ett växthus med opalvit/glasklar skiva och hur uppfattar du isf detta?

väldigt tacksam för input!

2. P
    Medlem · 7 inlägg

Pontusb

Medlem
    Ifall någon annan är intresserad kan jag bara nämna att jag nu valt ett kanalplasttak som är glasklart. Motivationen är helt enkelt:
    + ger ändå en känsla av att det faktiskt finns en himmel ovanför
    + släpper in mer ljus - det är faktiskt ett växthus
    + kanalplast bryter upp ljuset och bränner i regel inte växterna

Det kommer säkert bli skitvarmt ibland - men det hänger nog snarare ihop med hur bra jag lyckas ventilera än vilket tak jag har.

Skulle det bli störande reflexer från solen så får det så vara. Jag kommer inte sitta i växthuset en solig dag, då sitter jag ute.

3. Monica_E1
    Medlem · 21 inlägg

Monica_E1

Medlem
    Hur har det gått? Är du nöjd med ditt glasklara tak? Vilket köpte du?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.