Jag renoverar ett fönster och vill använda multimaskinen för att komma åt i hörnorna. Men jag har levt med glappkontakt på min Bosch GOP 300 SCE ganska länge och nu vill den inte alls.

Jag drog ut sladden och skruvade upp luckorna på sidorna och ser då att det inte ser likadant ut på båda sidor. Är detta något jag kan fixa själv? Eller kan jag lämna in den till en elektriker? Eller bör jag leta efter en ny maskin?

Vet inte om det går att se på bilderna. Bild nr 2 har 2 kontakter medan bild nr 3 endast verkar ha 1 (osäker på om den har kontakt).

Ni som känner mig vet att jag inte är elektriker.

• Bosch GOP 300 SCE multimaskin med avtagna sidolock, visande inre kablar, hålls i en persons hand med orange byxor i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Insida av en Bosch GOP 300 SCE multimaskin med blottlagda elektriska komponenter på orange bakgrund.
    Skapa konto
  • Närbild av insidan på en Bosch GOP 300 SCE multimaskin, visar exponerad elektronik och kontakter.
    Skapa konto
Det är inte sladden det är brott i?

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Kanske, det låter inuti maskinen när jag vrider och vickar på sladden. Hur tar jag reda på det?

Där under luckorna byter man kolen. De ser inte ut att vara nedslitna (nedsjunkna). Men dåliga kol kan göra maskinen svag, svajig där den inte vill gå upp i varv.

Är det mer av/på du upplever så glappar det troligen i kablage eller strömbrytare. Sitter det i kablarna så bör man kunna hitta det genom att dra och böja. Dessutom tycker man bör kunna känna ifall det sitter i strömbrytaren. Om den nu är helt död bör det vara ännu enklare att hitta felet.

Det blir nog till att skruva isär maskinen lite till.

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Efter att jag lossat två skruvar längst bak kunde jag dra av plastskyddet. Då ser det ut så här:

När jag nu vrider på sladden så låter det inte något längre. Känns som sladden sitter fast stabilt.

• Närbild av en hand som håller i en Bosch GOP 300 SCE oscillerande multimaskin med borttaget plastskydd, exponerade interna komponenter och ansluten sladd.
    Skapa konto
  • Närbild på en elverktygssnöre och dess interna komponenter efter att plastskyddet tagits bort, visar säkrad sladd.
    Skapa konto
  • En slipmaskin med avlägsnat plastskydd visar en fastsatt sladd, hålls av en person i orange arbetskläder.
    Skapa konto
Ja det är givetvis steglös reglering av varvtalet. Den potentiometern är ju misstänkt map glapp. Men nu är den död. Agerar ratten som strömbrytare också?

Mycket damm. Kan vara värt att rengöra, även kolen. Kan vara bra att se att kolen ser friska ut i änden mot rotorn.

Det verkar svårt att komma åt elektroniken. Men du kan åtminstone mäta att du har spänning fram så att felet itne sitter i sladden.
https://www.powertoolspares.com/bosch/multipurpose-tool-gop-300-sce.m/3601b305b0/spares

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Under och strax utanför dragavlastningen vickar kablarna av för eller senare på handverktyg, lossa dragavlastaren lossa kabeln från maskinen och dra med en tång i ledarna hårt.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Brukar du snurra sladden runt maskinen när den inte används?

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Det var mycket damm i maskinen. Nu har jag skruvat loss fler skruvar och försökt rengöra med tryckluft.

Ska jag lossa skruvarna till den blåa sockerbiten innan jag drar med en tång?

• Öppen maskin med damm och en blå kopplingskloss med anslutna blå och bruna kablar, verktygslåda syns i bakgrunden.
    Skapa konto
plåtrickard plåtrickard skrev:
Brukar du snurra sladden runt maskinen när den inte används?
Nej jag förvarar den i lådan men jag tror att maskinen har fått hänga i sladden (vilket inte är bra) några gånger när man haft för bråttom.

• Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Ska jag lossa skruvarna till den blåa sockerbiten innan jag drar med en tång?
Den är grön. Ja, skruva loss. Som jonaserik säger är det sannolikt med att brott där någonstans så du kan lika gärna klippa bort 10 cm av kabeln på en gång.

• Gilla
Svante Svenson och 1 till
  • Laddar…
Menar ni att det kan vara ett kabelbrott i den blåa eller bruna kabeln några cm under den svarta kabeln även om jag inte ser det?

Nu måste jag gå och lägga mig eftersom jag ska upp kl 6 imorgon. Fortsättning följer. Tack för hjälpen så länge.

• En hand håller en avklippt svart kabel med blå och brun inre kablar, på ett träbord ligger en mejsel och en maskin.
    Skapa konto
Ja, den är klämd och böjd där. Så klipp ungefär där du har tumnageln.

• Gilla
Svante Svenson och 2 till
  • Laddar…
Jag knipsade av sladden igår kväll och satte in den igen men jag fick den inte att fungera. I min iver så skruvade jag fast en för lång skruv i ett hål där det skulle vara en kortare.

Nu ger jag upp. Tack alla för hjälpen.

• En trådlös borrmaskin med öppen batterikontakt, avklippt sladd, verktyg och skruvar på arbetsbänk.
    Skapa konto
Mikael_L
Jag skulle börjat med att mäta på den gröna "sockerbiten" om det är spänning.
För att ta reda på om felet är i kabeln eller i maskinen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.