Administrator
· Skåne
· 6 813 inlägg
Jag renoverar ett fönster och vill använda multimaskinen för att komma åt i hörnorna. Men jag har levt med glappkontakt på min Bosch GOP 300 SCE ganska länge och nu vill den inte alls.
Jag drog ut sladden och skruvade upp luckorna på sidorna och ser då att det inte ser likadant ut på båda sidor. Är detta något jag kan fixa själv? Eller kan jag lämna in den till en elektriker? Eller bör jag leta efter en ny maskin?
Vet inte om det går att se på bilderna. Bild nr 2 har 2 kontakter medan bild nr 3 endast verkar ha 1 (osäker på om den har kontakt).
Ni som känner mig vet att jag inte är elektriker.
Jag drog ut sladden och skruvade upp luckorna på sidorna och ser då att det inte ser likadant ut på båda sidor. Är detta något jag kan fixa själv? Eller kan jag lämna in den till en elektriker? Eller bör jag leta efter en ny maskin?
Vet inte om det går att se på bilderna. Bild nr 2 har 2 kontakter medan bild nr 3 endast verkar ha 1 (osäker på om den har kontakt).
Ni som känner mig vet att jag inte är elektriker.
Det är inte sladden det är brott i?
Administrator
· Skåne
· 6 813 inlägg
Kanske, det låter inuti maskinen när jag vrider och vickar på sladden. Hur tar jag reda på det?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Där under luckorna byter man kolen. De ser inte ut att vara nedslitna (nedsjunkna). Men dåliga kol kan göra maskinen svag, svajig där den inte vill gå upp i varv.
Är det mer av/på du upplever så glappar det troligen i kablage eller strömbrytare. Sitter det i kablarna så bör man kunna hitta det genom att dra och böja. Dessutom tycker man bör kunna känna ifall det sitter i strömbrytaren. Om den nu är helt död bör det vara ännu enklare att hitta felet.
Det blir nog till att skruva isär maskinen lite till.
Är det mer av/på du upplever så glappar det troligen i kablage eller strömbrytare. Sitter det i kablarna så bör man kunna hitta det genom att dra och böja. Dessutom tycker man bör kunna känna ifall det sitter i strömbrytaren. Om den nu är helt död bör det vara ännu enklare att hitta felet.
Det blir nog till att skruva isär maskinen lite till.
Administrator
· Skåne
· 6 813 inlägg
Efter att jag lossat två skruvar längst bak kunde jag dra av plastskyddet. Då ser det ut så här:
När jag nu vrider på sladden så låter det inte något längre. Känns som sladden sitter fast stabilt.
När jag nu vrider på sladden så låter det inte något längre. Känns som sladden sitter fast stabilt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Ja det är givetvis steglös reglering av varvtalet. Den potentiometern är ju misstänkt map glapp. Men nu är den död. Agerar ratten som strömbrytare också?
Mycket damm. Kan vara värt att rengöra, även kolen. Kan vara bra att se att kolen ser friska ut i änden mot rotorn.
Det verkar svårt att komma åt elektroniken. Men du kan åtminstone mäta att du har spänning fram så att felet itne sitter i sladden.
https://www.powertoolspares.com/bosch/multipurpose-tool-gop-300-sce.m/3601b305b0/spares
Mycket damm. Kan vara värt att rengöra, även kolen. Kan vara bra att se att kolen ser friska ut i änden mot rotorn.
Det verkar svårt att komma åt elektroniken. Men du kan åtminstone mäta att du har spänning fram så att felet itne sitter i sladden.
https://www.powertoolspares.com/bosch/multipurpose-tool-gop-300-sce.m/3601b305b0/spares
Besserwisser
· östergötland
· 2 774 inlägg
Brukar du snurra sladden runt maskinen när den inte används?
Administrator
· Skåne
· 6 813 inlägg
Administrator
· Skåne
· 6 813 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Administrator
· Skåne
· 6 813 inlägg
Menar ni att det kan vara ett kabelbrott i den blåa eller bruna kabeln några cm under den svarta kabeln även om jag inte ser det?
Nu måste jag gå och lägga mig eftersom jag ska upp kl 6 imorgon. Fortsättning följer. Tack för hjälpen så länge.
Nu måste jag gå och lägga mig eftersom jag ska upp kl 6 imorgon. Fortsättning följer. Tack för hjälpen så länge.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Ja, den är klämd och böjd där. Så klipp ungefär där du har tumnageln.
Administrator
· Skåne
· 6 813 inlägg
Jag knipsade av sladden igår kväll och satte in den igen men jag fick den inte att fungera. I min iver så skruvade jag fast en för lång skruv i ett hål där det skulle vara en kortare.
Nu ger jag upp. Tack alla för hjälpen.
Nu ger jag upp. Tack alla för hjälpen.