21 765 läst ·
70 svar
22k läst
70 svar
Glad för Tibber idag med 256öre/kWh...
Jag trodde det var även så det funkade med Tibber, dvs. att man fick överskottet innestående, men betalas det alltså ut varje månad man fått överskott?anders07 skrev:
Nu har jag då skickat in för byte av elbolag till Jämtkraft, det egentligen av två orsaker, huvudorsaken är att de "lagrar" min solel som jag överproducerar på sommaren (april-oktober) och sen pytsar de ut de kWh under november-mars då jag får tillbaka dem "gratis" (elnätsavgift tillkommer förstås). Det torde bli en mycket bättre affär än att få några tiotals ören när jag säljer överskottet direkt på sommaren via Tibber...
Tibber betalar ut det direkt med spotpris (det dras av från totalen), men du får 1 kr/kWh för de första 1000 kWh du säljer oavsett om spotpris är lägre (vilket det alltid är mitt på dagen på sommaren).D dagmartin skrev:
Jag fick lite på 2500 kr för hela 2021 för överskottet...
Öh, jag förstår inte riktigt... Om du inte har solpaneler så kan du ju inte få något avdrag.dof skrev:
Tibber har inte några rabatter, det är spotpris du får, samma som alla andra. Spotpris kan vara negativt men det är under korta perioder och oftast då nätter.
Aha, nu fattar jag skillnaden på de två uppläggen. Det tål klart att tänkas på, har solpaneler på ingång nu till våren.anders07 skrev:
Det låter ju konstigt, Tibber säljer på sina smarta tjänster och ger, vad jag vet, aldrig rabatt på spotpris (de har inte något bundet pris och ingen pool/börs de kan ta av).dof skrev:
Klicka här för att svara