Hej, vi renoverar ett badrum och jag funderar över entreprenörens val att applicera lättbetong direkt på ett ojämnt underlag och mot virket. I de bifogade bilderna kan ni se hur underlaget ser ut betongen man har valt att använda är https://mira.eu.com/sv/produkter/gjutmassa/eps-lightbeton-360

Entreprenören menar att det inte är några som helst problem och från egna efterforskningar har jag inte blivit mycket smartare.

Tacksam för er input!

• Två personer arbetar i ett badrum med ojämnt underlag, lättbetong appliceras på golvet bredvid rördragningar och träreglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilden visar ett badrum under renovering med vit lättbetong applicerad på ett ojämnt golv och mot träpanel, avloppsrör syns också.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
J
Ja det är en bra metod. Men har dom gjutit direkt emot träbjälkarna?

Ville ha rensat undan skit och gammalt i facken . Sen skall det plastas mot allt trä . Jag tror att du får prata med dina byggare igen .

• Gilla
dthor och 1 till
  • Laddar…
Hur gick de , vad påstod dem att man skall göra ?

Lite sammanfattat så ser byggarna inget fel och menar att det här är en beprövad metod - de hänvisar till att EPS används som utfyllnad och att det är bjälkarna och flytspackel ovantill som är bärande.

Okej ,, ja så länge de lämnar 10 år garanti så

Att använda EPSCement här är inte konstigt, snarare en vanlig metod. Frågan är om de gjort alla moment som krävs för att följa tillverkarens beskrivningar. Sist jag gjorde detta själv så fanns det för mitt val av EPSCement inget krav på att man ska rensa ut i facken utan det var i princip okay att gjuta mot vilket ojämt underlag som helst under förutsättning att man höll på i ett mellanbjälklag utan tillskjutande fukt. Däremot fanns instruktioner i att det skulle plastas runt bjälkar och mot blindbotten om denna var i trä samt krav på att ovanliggande lager av tex flytspackel skulle läggas inom en viss tidsrymd

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.