Hej, vi renoverar ett badrum och jag funderar över entreprenörens val att applicera lättbetong direkt på ett ojämnt underlag och mot virket. I de bifogade bilderna kan ni se hur underlaget ser ut betongen man har valt att använda är https://mira.eu.com/sv/produkter/gjutmassa/eps-lightbeton-360
Entreprenören menar att det inte är några som helst problem och från egna efterforskningar har jag inte blivit mycket smartare.
Tacksam för er input!
Entreprenören menar att det inte är några som helst problem och från egna efterforskningar har jag inte blivit mycket smartare.
Tacksam för er input!
Renoverare
· Värmland
· 1 175 inlägg
Ville ha rensat undan skit och gammalt i facken . Sen skall det plastas mot allt trä . Jag tror att du får prata med dina byggare igen .
Renoverare
· Värmland
· 1 175 inlägg
Hur gick de , vad påstod dem att man skall göra ?
Renoverare
· Värmland
· 1 175 inlägg
Okej ,, ja så länge de lämnar 10 år garanti så
Att använda EPSCement här är inte konstigt, snarare en vanlig metod. Frågan är om de gjort alla moment som krävs för att följa tillverkarens beskrivningar. Sist jag gjorde detta själv så fanns det för mitt val av EPSCement inget krav på att man ska rensa ut i facken utan det var i princip okay att gjuta mot vilket ojämt underlag som helst under förutsättning att man höll på i ett mellanbjälklag utan tillskjutande fukt. Däremot fanns instruktioner i att det skulle plastas runt bjälkar och mot blindbotten om denna var i trä samt krav på att ovanliggande lager av tex flytspackel skulle läggas inom en viss tidsrymd
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
EPS Golvvärme i badrum på oisolerad betongplatta
Grund & Markarbeten -
Flytspackel redan dagen efter eps-betong lagts?
Byggmaterial & Byggteknik -
Kantbalk i betong med EPS-platta till liten utbyggnad
Grund & Markarbeten -
Spårad EPS för golvvärmeslang ovanpå betongplatta
Värme allmänt -
Flytspackel, betongplatta eller eps-cement källare?
Isolering