Rejäl skrev:
Det vanliga när man fri formar traditionellt är med bräda eller plywood..
45x95 i två lager sedan beklädnad 21x95 bräda alternativt formplywood..
Sedan stöttar man ena sidan och andra sidan hålls ihop med formstag..
Lite bilder på en form på Berg med 21x95 brädor..
Tack @Rejäl

Förstår jag det rätt att formen inte är fäst i berget förutom dubbningarna som gjuts över och stagen som går rakt igenom (och i sin tur hålls nere av armeringen)?

Hur tätas formen i botten?
Var är det för typ av stag?

A
P pjop skrev:
Tack @Rejäl

Förstår jag det rätt att formen inte är fäst i berget förutom dubbningarna som gjuts över och stagen som går rakt igenom (och i sin tur hålls nere av armeringen)?

Hur tätas formen i botten?
Var är det för typ av stag?
Jo på insidan där formen är stagad och den sidan som man börjar med så är regeln 45x95 fäst i berget för att få formen rak och att den ligger still när man börjar att jobba..
Vi använder expanderspik, 8/110/150mm..
Har testa betongskruv men det är svårt i berg att lyckas med dom…
Armeringen har ingett med formningen att göra utan den sätts dit när ena sidan av formen är klar..
Vi figursågar brädorna så att dom är hyfsat täta mot berget på ca 1-2mm precision med sticksåg..
Stag o bricka enligt bild, tänk på att stagen är olika för plywood 12mm och brädor 21mm samt anpassade efter bredden på gjutningen i vårat fall på bilden är väggen 150mm tjock färdig betong..

• Engångsformstag med gula ändknoppar och konor, används för fixering av formplyfa i byggprojekt. Diameter ø8, anpassad för 45x95 och formplyfa 12 mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Formkil för formstag, metallplatta med knoppformad upphöjning i mitten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
pjop och 1 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Ja på insidan där formen är stagad och den sidan som man börjar med så är regeln 45x95 fäst i berget för att få formen rak och att den ligger still när man börjar att jobba..
Sorry att det bli många frågor, men då är det alltså en liggande 45x95 som ni fäster med expanderspik i berget och sedan de stående reglarna i den?
Rejäl skrev:
Vi figursågar brädorna så att dom är hyfsat täta mot berget på ca 1-2mm precision med sticksåg..
Behövs det ingen mer tätning om det är inom de toleranserna?

Rejäl skrev:
Stag o bricka enligt bild, tänk på att stagen är olika för plywood 12mm och brädor 21mm samt anpassade efter bredden på gjutningen i vårat fall på bilden är väggen 150mm tjock färdig betong..
Ja just det, en sak till. På vissa sträckor kommer den nya grundmuren gjutas utanför en befintlig. Finns det något kvarsittande stag som jag kan borra in i den befintliga, dra igenom formen och ”muttra” eller svetsa fast på utsidan av formen? Måste det i så fall vara rostfritt?

A
P pjop skrev:
Sorry att det bli många frågor, men då är det alltså en liggande 45x95 som ni fäster med expanderspik i berget och sedan de stående reglarna i den?
Antingen det eller småstumpar innanför den liggande regeln som man även sätter dom diagonala stöden i som jag har inuti på bilderna..
P pjop skrev:
Behövs det ingen mer tätning om det är inom de toleranserna?
Nej det behövs inte mer det är inte flytspackel du gjuter med..
Viktigt att tänka på är täckskickt om 50mm runt armeringen..

P pjop skrev:
Ja just det, en sak till. På vissa sträckor kommer den nya grundmuren gjutas utanför en befintlig. Finns det något kvarsittande stag som jag kan borra in i den befintliga, dra igenom formen och ”muttra” eller svetsa fast på utsidan av formen? Måste det i så fall vara rostfritt?
Då kan du inte använda dessa stag där brukar vi köra med gängstänger som an injekterar fast i den befintliga muren och sedan låser med en stor bricka och mutter på utsida form..
Du kan sätta VP rör runt gängstängerna så att du kan dra ut dem eller kapa dom och betonglaga hålen efteråt..

• Gilla
pjop
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Du kan sätta VP rör runt gängstängerna så att du kan dra ut dem eller kapa dom och betonglaga hålen efteråt..
Grymt!

Om de ska dras ut, hur fäster jag dem bäst? Är det slagankare som gäller då eller är de för klena?

Om de ska sitta kvar, behöver de vara rostfria då de inte kommer att vara täckta med 5 cm betong?

A
P pjop skrev:
Grymt!

Om de ska dras ut, hur fäster jag dem bäst? Är det slagankare som gäller då eller är de för klena?

Om de ska sitta kvar, behöver de vara rostfria då de inte kommer att vara täckta med 5 cm betong?
Visst kan du använda slagankare, vi körde med ankarmassa.,
Borrade kanske 80-100mm djupt (beror på hur djup din befintliga vägg är)och sedan när vi satte i gängstängerna så satte vi dom Max 50mm djupt med ankarmassan..
Sedan när vi rev formen så slog vi in gängstängerna så att den lossnade så att vi kunde dra ut dom..
Det blir fult att ha kvar gängstängerna även om du kör med rostfritt..

Rejäl skrev:
Borrade kanske 80-100mm djupt (beror på hur djup din befintliga vägg är)och sedan när vi satte i gängstängerna så satte vi dom Max 50mm djupt med ankarmassan..
Sedan när vi rev formen så slog vi in gängstängerna så att den lossnade så att vi kunde dra ut dom..
Fattar.

Hur gör man med VP-rören när gängstången är utdragen? Blir de synliga i ytan som ringar och man ”betongspacklar” man bara i VP-rörets hål?

En sak som jag inte kan se på dina annars väldigt bra bilder är om och i så fall hur plankorna fästs i reglarna. Är det skråskruvar utifrån?

A
P pjop skrev:
Fattar.

Hur gör man med VP-rören när gängstången är utdragen? Blir de synliga i ytan som ringar och man ”betongspacklar” man bara i VP-rörets hål?
Du tar bort dem i alla fall några cm in innan du betonglagar hålet..
P pjop skrev:
En sak som jag inte kan se på dina annars väldigt bra bilder är om och i så fall hur plankorna fästs i reglarna. Är det skråskruvar utifrån?
Någon bräda i början får man fästa i den liggande 45x95 an sedan brukar vi skruva upp brädspill på utsidan med dubbelgipsskruv funkar säkert med spånskruv med..
Sedan behöver man emellanåt fästa brädorna i dom liggande reglarna för att det ska sitta kvar…

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.