Hej,
Jag har gjutit en stolpe 0,25x0,25x2,4m. Och det är en dygnsmedeltemperatur runt 10grader just nu.
Hur länge bör formen sitta, vet att den inte har full bärighet än på ett bra tag. Men undrar enbart när jag kan ta bort formen.

2dagar räcker

P
En fördel ibland att låta formen sitta kvar är att den hjälper till att hålla betongen fuktig så att inte uttorkningen sker för snabbt i början..

• Gilla
Nilstyko och 1 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
En fördel ibland att låta formen sitta kvar är att den hjälper till att hålla betongen fuktig så att inte uttorkningen sker för snabbt i början..
Det låter vettigt!
Men hur länge är det?

P
M MarkusTo skrev:
Det låter vettigt!
Men hur länge är det?
Normalt pratar man om dom 3-5 första dagarna, men i ditt fall så är det väl inte så jätte tort uren nu så ett 2-3dagar räcker men det är bra att vattna lite om det inte regnar..

Rejäl skrev:
Normalt pratar man om dom 3-5 första dagarna, men i ditt fall så är det väl inte så jätte tort uren nu så ett 2-3dagar räcker men det är bra att vattna lite om det inte regnar..
Tackar för svaret! Med andra ord är det inga konstigheter att ta bort formen efter 7 dagar, och bör då inte heller behöva vattna något. Toppen har jag täkt med två lager plast för att bevara fukten och även lite isolerande nattetid

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.