Jag ska bygga en gjutform för en grundsula till en mur och har några snabba frågor.

* Behöver jag fiberduk mellan makadam och sula? ( så inte betongen rinner ut )

* Hur tjock minimum bör en sula för en 2 meters mur vara?

* Sulans bredd blir ca 60-70 cm, räcker det med järn på sidorna eller bör jag satsa på matta?

Den tog inte upp riktigt vad jag hade tänkt mig. Mer att gjuta i ett ublock.

Jag skall gjuta en sula för muren på 20 cm 8-16 makadam. Detta är i nivå med husgrunden ( källare ).

Jag vill då inte gå djupare pga dränering. Så jag kan inte gjuta i ett dike. Utan får förlita mig på en stark sula som jag förankrar i husets grund.

På andra änden blir det en 90 graders böj med ytterligare mur. Blir väl som en kontrefour då.

Måtten blir 3*3 meter på 2m höjd

Fler tips?

Du behöver inte ha duk på makadamen.

Frågan är om du verkligen skall förankra sulan i huset, det finns då en (liten?) risk att du drar sönder huset om muren rör sig i förhållande till huset.

Det säger du.. hmm. Har en liten bergsklack på motstående sida. Kanske förankra där istället.

strevert skrev:
* Sulans bredd blir ca 60-70 cm, räcker det med järn på sidorna eller bör jag satsa på matta?
Förstår inte hur du menar?
Järn på sidorna? Menar du i den blivande murens längdriktning?

Ja precis. Längsgående armeringsjärn

Nät i botten brukar räcka, beror lite på vilka laster som kommer att belasta grundsulan.

Nu har jag inget nät utan 10 och 12 mm järn hemma. Då räcker det med 2-3 sådana längsgående på en sula på 3000*600*100 förstår jag det som

strevert skrev:
Ja precis. Längsgående armeringsjärn
Du bör nog ha ngt på tvären också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.