Hej alla! Gjöt i början på september en ny avrinnings kant med murbruk för att få en fin yta till en trappa till min mors lägenhet och målade den sedan och allt såg bra ut hela tiden och så. När jag hälsade på för några veckor sedan då snön yrde som bäst här nere (Skåne) för att skotta til henne så nämnde hon att denna kant såg lite konstig ut. Tog en titt och drygt 70% av hela gjutningen är nu bara en hög av grus börjat från ytan och in vilket var jäkligt tråkigt men under detta så är det i princip hårt igen.

Hon har saltat gången till trappan och det har säkerligen runnit saltvatten över gjutningen men detta borde väl inte göra något då det var härdat sedan månader tillbaka?

Någon sade till mig att det kunde vara frostsprängt men varför blir det då det på denna gjutning och inte på andra ställen med murbruk? Det är i alla fall inget jag kan komma på att jag hört något om.

/Göransson

Tyresö
Salt verkligen fördärvar allt som är gjutet. Men varför använde du murbruk? Du ska ju använda betong till såna konstruktioner. Frostsprängning blir det enbart på liggande konstruktioner pga regnvatten som ligger kvar, fryser och frostspränger ytan - upprättstående konstruktioner slipper det problemet.

Jag misstänker att grunden till problemet är att du använt murbruk - du skulle använt betong.

Tackar för svaret, hade trott att salt skulle kunna fördärva även efter att det bränt under några månader där ser man. Murbruk användes mestadels för att det var det jag hade hemma just då i lite större mängder och betong var det inte alls tillräckligt av så jag tänkte att det skulle fungera fint ändå men så blev alltså inte fallet. Tänkte att eftersom det inte är en bärande del på något vis så räckte det med murbruk i det fallet men det är gjutet i 45 graders från övre trappkanten upp till huset så vatten skulle rinna av var det tänkt så då är det alltså saltet som gjort detta på något vis och betong i så fall har inte de problemen?

Hade tankar på att ev bygga upp liknande med silikon annars om det inte fungerar med betong för salt kommer mor att använda där i fortsättningen på vintern så att hon inte ramlar i trappan och bryter armar och ben så det måste vara något som håller.

Tyresö skrev:
Salt verkligen fördärvar allt som är gjutet.

Jo visst är det så Tyresö, skulle behövt Ditt inlägg för några år sedan i en annan länk, då vi talade om just salt och cement. Det var ingen då som trodde på detta, så jag fick stå där ensam med min kunskap:S

Vill även tillägga i denna tråd, att det gäller att veta blandningsförhållandet, vet man inte, läs då på säcken/påsen.

Jo givetvis läser man ju på säcken vad blandningsförhållandet är. Men då är frågan vad gjuta detta med för att hålla även för salt? För det verkar ju nu som det inte heller går att använda betong.

Tyresö
Även om du blandar till en herrejösses-kvalitet med betong, så vittrar även den betongen sönder av salt - skillnaden är att det tar lite längre tid. Naturlagarna är helt enkelt så att salt fördärvar all sorts betong + att salt gör så att armeringsjärnen rostar upp inne i konstruktionen.

Använd aldrig salt på en betongkonstruktion! Använd rent grus eller sand för att motverka halka.

Som svar på din fråga om vad du ska gjuta med för att det ska tåla salt, svaret är: inget! Det finns inget gjutmaterial som tål salt, så är naturlagarna.

Ok då vet jag trodde inte det var så känsligt men då får jag använda något helt annat istället eller ta ett snack med mor att använda sand istället just där. Men då tackar jag för informationen här, tack alla!

/Göransson

MEN det kan vara något annat också, jag fick en halvsäck över av murbruk så jag gjöt ett brunnslock med armering och allt men efter någon vecka så gick det att ta reda på armeringen. Detta var på sommaren och här saltas bara maten.

Jag funderar hur det är med murningen inne i väggen, det byggdes över ganska omgående så det är väl lösa stenar där.

Protte

Ja det låter ju lite konstigt det där. Murbruken var väl kanske inte precis nyköpt i mitt fall men hade stått torrt och var kanske ett år gammalt eller så vilket jag tycker borde vara ok men det har saltats ganska så friskt här i vinter pga den största mängd snö vi någonsin fått här så i mitt fall baserat på vad som sagt här är jag nog till 99.9% säker på att saltet är orsaken.

I sommarstugan som är en hel del år gammal så byggdes den med murkbruk och som vatten användes saltvatten från havet.. jag vågar knappt röra vid fogarna. Det är stabilt alltså men yttersta ytan är som ett fint puder som ramlar av bara man tittar på det.

B
får tipsa om "töutansalt"

Tyresö
Jag kan tillägga att jag har väldigt mycket betongkonstruktioner på min stora uppfart - bl.a en platsgjuten betongtrappa med avsatser.

Du kan gissa om jag höll på att få hjärtstillestånd när jag såg min fru hälla salt över hela trappan!!! Trots att jag alltid använder fabriksblandad betong som har en kvalitet som är långt över konstruktionens krav.
Jag höll på att explodera och tog ut vattenslangen och spolade bort all salt - trots att jag på det viset gjorde en hockeyrink av uppfarten - inget salt på mina betongkonstruktioner!

Det blev ett h-e jobb att grusa bort halkan av all is jag skapat. Men min fru kommer definitivt inte salta mer på vår tomt.

B
man blir lite sur när betong trappor misshandlas av mycke salt. bara för fastighetsskötare litar så mycke på salt,
nä grusa eller använda sig av "töutansalt" i värsta fall.

Tyresö
saturnus skrev:
Tyresö skrev:
Salt verkligen fördärvar allt som är gjutet.

Jo visst är det så Tyresö, skulle behövt Ditt inlägg för några år sedan i en annan länk, då vi talade om just salt och cement. Det var ingen då som trodde på detta, så jag fick stå där ensam med min kunskap:S

Vill även tillägga i denna tråd, att det gäller att veta blandningsförhållandet, vet man inte, läs då på säcken/påsen.

Hahaha, jag förstår dej. Jag kan bara hänvisa till alla trådar som handlar om hantverkartjafs. Jag struntar numera dom trådarna pga allt tjafs grundar sej på total okunskap och en övertro om hur verkligheten är (borde vara) - verkligheten är inte så.

Det är dessutom inte hantverkarna som skapat skatteverkets regler.

Salt för betong är ungefär som kryptoniten är för stålmannen. Hoppas att alla på forumet slutar salta sina betongtrappor och carportsplattor nu.

• Gilla
Victor L
  • Laddar…
Just ja Töutansalt är ju en variant förstås, får ta och kolla upp detta och tvinga det på mor för betong eller dylikt måste användas för trappan är inte fastsatt i husväggen med annat utan enbart detta.

Tyresö skrev:
saturnus skrev:
Hahaha, jag förstår dej. Jag kan bara hänvisa till alla trådar som handlar om hantverkartjafs. Jag struntar numera dom trådarna pga allt tjafs grundar sej på total okunskap och en övertro om hur verkligheten är (borde vara) - verkligheten är inte så.

Det är dessutom inte hantverkarna som skapat skatteverkets regler.

Salt för betong är ungefär som kryptoniten är för stålmannen. Hoppas att alla på forumet slutar salta sina betongtrappor och carportsplattor nu.

Precis, men hur var med dem som borde kunna, de som blandade till betongen till Ölandsbron. Man tog visst vatten från Kalmarsund, = bräkt vatten, så skadorna lät inte vänta på sig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.