Hej!
Vi skall renovera andra halvan av vår skånelänga nu och funderar på hur vi skall få ett fint cementgolv som slutresultat. Vi vill inte ha synlig ballast-sten och inte glansigt. Bara matt, grått och plant. Hur gör vi? Tips på utförare i Skåne.
mvh Peter i Hörby
Vi skall renovera andra halvan av vår skånelänga nu och funderar på hur vi skall få ett fint cementgolv som slutresultat. Vi vill inte ha synlig ballast-sten och inte glansigt. Bara matt, grått och plant. Hur gör vi? Tips på utförare i Skåne.
mvh Peter i Hörby
cementgolv? vad är det? menar ni betonggolv?P Peter Linder skrev:
Vi har ett betonggolv i huset som vi bygger nu. Det går att välja diverse olika behandlingar utifrån färdiga slipsystem tex olika nivåer för HTC Bronze, Gold etc. Det som blir med dessa är att man ofta slipar fram ballast då och skapar en väldigt blank yta. Det var inte det som vi var ute efter utan pratade med vår golvslipare och tog fram ett alternativ.
1. Plattan glättas stenhårt så att ballasten trycks ner ytan blir tät och hård. När man gör en full HTC så ska plattan knappt glättas då betonghuden bara blir hård och svår att slipa bort.
2. Ytan poleras med det som normal är de avslutande stegen i en HTC behandling. Så man kan säga att vi har tagit bort själva slipningen ur receptet och bara gjort poleringen. Detta kräver dock att de som glättar plattan vet vad man gör.
Ytan blir helt slät men självklart väldigt varierande i färgen då det beror på torkning/hårdhet etc i betongen. Även torkprocessen är väldigt noga så att man inte får sprickor i ytan. Vi vattnade ytan i ca 1 veckan och sedan hade vi plast på i ca 2 månader (kanske lite väl länge). Men vi täckte hela plattan med OSB under byggtiden för att inte riskera att en tappad hammare skulle skada golvet och då kunde plasten få ligga kvar under. Plasten skyddar även plattan från limmet i OSB som fälls ut om den blir lite fuktig.
1. Plattan glättas stenhårt så att ballasten trycks ner ytan blir tät och hård. När man gör en full HTC så ska plattan knappt glättas då betonghuden bara blir hård och svår att slipa bort.
2. Ytan poleras med det som normal är de avslutande stegen i en HTC behandling. Så man kan säga att vi har tagit bort själva slipningen ur receptet och bara gjort poleringen. Detta kräver dock att de som glättar plattan vet vad man gör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ytan blir helt slät men självklart väldigt varierande i färgen då det beror på torkning/hårdhet etc i betongen. Även torkprocessen är väldigt noga så att man inte får sprickor i ytan. Vi vattnade ytan i ca 1 veckan och sedan hade vi plast på i ca 2 månader (kanske lite väl länge). Men vi täckte hela plattan med OSB under byggtiden för att inte riskera att en tappad hammare skulle skada golvet och då kunde plasten få ligga kvar under. Plasten skyddar även plattan från limmet i OSB som fälls ut om den blir lite fuktig.
Redigerat:
R Rickard_C skrev:Vi har ett betonggolv i huset som vi bygger nu. Det går att välja diverse olika behandlingar utifrån färdiga slipsystem tex olika nivåer för HTC Bronze, Gold etc. Det som blir med dessa är att man ofta slipar fram ballast då och skapar en väldigt blank yta. Det var inte det som vi var ute efter utan pratade med vår golvslipare och tog fram ett alternativ."
Tack Rickard_C för bild och värdefulla tips. Det flammiga i färgen kan ju bara vara snyggt. Vet du vad det var för ballast ? Kanske spelar roll för hur lätt det är att "trycka ned den".
Verkar ju inte omöjligt detta. Gäller bara att hitta en gjutare i Skåne som är skicklig då.. Nån som vet?
Det var ingen speciell ballast utan vad jag vet så hade vi bara beställt "standardbetong". De som vi hade beställt grunden av tog dock in en annan firma för gjutningen. De som genomförde gjutningen var "heltidsgjutare". De arbetar bara med gjutning av betongkontruktioner och inte en generell entreprenad firma. Sedan så hade vi bokat och beställt golvslipningen separat. Dock så var det golvsliparen som lämnade instruktionerna till gjutare om glättning etc.
Vi ville ha det levande och flammig utseendet på golvet.
Tack Rickard, ser ut att blivit ett bra golv och hus ni har där!R Rickard_C skrev:Det var ingen speciell ballast utan vad jag vet så hade vi bara beställt "standardbetong". De som vi hade beställt grunden av tog dock in en annan firma för gjutningen. De som genomförde gjutningen var "heltidsgjutare". De arbetar bara med gjutning av betongkontruktioner och inte en generell entreprenad firma. Sedan så hade vi bokat och beställt golvslipningen separat. Dock så var det golvsliparen som lämnade instruktionerna till gjutare om glättning etc.
Min ambition var precis som Rickard_C's men det var för 14 år sedan och jag var väl 'för tidigt' ute. Provet som gjordes då huset byggdes blev utmärkt (utan synlig ballast) men då skyddet avlägsnades efter ett par månader visades tyvärr en del sprickor. Byggaren erbjöd sig att klinka bottenvåningen men jag accepterade ändå den glättade, råa betongen. Tycker fortfarande mycket om mitt golv, trots sprickor. Det är ypperligt när man har barnbarn och hundar som springer ut och in! Däremot tycker jag det är svårt att hålla golvet synligt rent - det har blivit mörkare vid passager och dörröppningar.
Kunskapen om denna typ av golv är nog bättre idag.
Kunskapen om denna typ av golv är nog bättre idag.
Jo som det skrivs så var det ganska mycket som skulle justeras mot en vanlig gjutning. Bla så valde vi även att lägga dubbla armeringsnät som var förskjutna mellan varandra för att få mindre maskor. Tror inte att det var så mycket armering men att det då var dubbla 6150 nät.
Sedan gjordes även kantbalken starkare än normal för att eventuell sättningar i marken inte ska påverka plattan med åren. Kantbalken är armerat nästan som om vi skulle ha en pålad grund som då är fribärande.
Plattan göts i sommars i slutet av juli och polerades sedan i november och då hade inga sprickor kommit fram. Så vi hoppas att vi har klarat oss från det.
Sedan gjordes även kantbalken starkare än normal för att eventuell sättningar i marken inte ska påverka plattan med åren. Kantbalken är armerat nästan som om vi skulle ha en pålad grund som då är fribärande.
Plattan göts i sommars i slutet av juli och polerades sedan i november och då hade inga sprickor kommit fram. Så vi hoppas att vi har klarat oss från det.
Hejsan!
Vad fick du betala per kvm för golvet (eller slipning för att få det så, alltså inte själva plattan)?
Vad fick du betala per kvm för golvet (eller slipning för att få det så, alltså inte själva plattan)?
R Rickard_C skrev:Vi har ett betonggolv i huset som vi bygger nu. Det går att välja diverse olika behandlingar utifrån färdiga slipsystem tex olika nivåer för HTC Bronze, Gold etc. Det som blir med dessa är att man ofta slipar fram ballast då och skapar en väldigt blank yta. Det var inte det som vi var ute efter utan pratade med vår golvslipare och tog fram ett alternativ.
[bild]
Jag tror att vi betalade ca 40 tusen för vårt, och då var det ca 120 kvm. Plattan är ca 130 kvm invändigt men sedan går badrum och tvättstugan bort för där har vi ju tätskikt och klinker. Priset som vi betalade var en funktion av både kvm och sedan antal meter vägg. Vid väggen så använder de en mindre maskin som det tar längre tid att slipa med. Jobbet tog ca 2 dagar. Så jag vet inte om betalade för mycket eller för lite. Här var det mer att vi valde entreprenör med omsorg då vi ville göra en specialare med vår behandling. Det vi har var nog ganska mycket billigare givet att vi bara gjorde polering som jag beskrev tidigare i tråden.J Jezzie skrev:
Husdrömmar som sändes för ett par år sedan (killen som byggde om ett garage) gjorde betonggolv, minns att han hade letat länge efter rätt person, detta var i Skåne i Genarp.
Hittar dock inte programmet på svt play men här är en artikel från Byggahus!
https://www.byggahus.se/renovera/lars-ombyggnad-lastbilsgaraget-svt-husdrommar-riktigt
Hittar dock inte programmet på svt play men här är en artikel från Byggahus!
https://www.byggahus.se/renovera/lars-ombyggnad-lastbilsgaraget-svt-husdrommar-riktigt
Kanon! Jo men som jag förstått när jag läst och pratat med folk är det bara polering vi är ute efter. Jag vill inte hanågon synlig ballast och inte så blankt golv. Vill åt en rå, varierande betongyta men den måste ju gå att städa.
R Rickard_C skrev:Jag tror att vi betalade ca 40 tusen för vårt, och då var det ca 120 kvm. Plattan är ca 130 kvm invändigt men sedan går badrum och tvättstugan bort för där har vi ju tätskikt och klinker. Priset som vi betalade var en funktion av både kvm och sedan antal meter vägg. Vid väggen så använder de en mindre maskin som det tar längre tid att slipa med. Jobbet tog ca 2 dagar. Så jag vet inte om betalade för mycket eller för lite. Här var det mer att vi valde entreprenör med omsorg då vi ville göra en specialare med vår behandling. Det vi har var nog ganska mycket billigare givet att vi bara gjorde polering som jag beskrev tidigare i tråden.