6 284 läst ·
12 svar
6k läst
12 svar
Gjuten platta som alternativ till traditionell trädäck
Ingen erfarenhet, men det låter som ett betydligt dyrare sätt att få en uteplats. Men pengarna kanske inte är en faktor.
Spontant tänker jag att ett trädäck ändå kan göra sig av med regnvatten, en platta kommer ju behålla vattnet om du inte fixar ordentlig lutning på plattan. Men vill man ha det?
Spontant tänker jag att ett trädäck ändå kan göra sig av med regnvatten, en platta kommer ju behålla vattnet om du inte fixar ordentlig lutning på plattan. Men vill man ha det?
Jag har precis gjort 35kvm uteplats. ca 3.5m bred och 4cm fall. Inget du märker när du är på den. Ska slipa den så att det blir en trevlig yta. Finns en del trådar med bilder hur det kan se ut.MFrans skrev:
Dyrare ja. Men otroligt mycket snyggare och trevligare än ett trädäck anser jag.
Kan svara på om jag är nöjd eller inte om några år
Vad finns dessa trådar du nämner?Suhagg skrev:Jag har precis gjort 35kvm uteplats. ca 3.5m bred och 4cm fall. Inget du märker när du är på den. Ska slipa den så att det blir en trevlig yta. Finns en del trådar med bilder hur det kan se ut.
Dyrare ja. Men otroligt mycket snyggare och trevligare än ett trädäck anser jag.
Kan svara på om jag är nöjd eller inte om några år![]()
http://www.byggahus.se/forum/golv/28889-behandlad-betong-som-golv-vardagsrum-hall.htmlMFrans skrev:
http://www.byggahus.se/forum/grund-...uteplats-hur-funkar-det.html?highlight=betong
Antingen så gör du det vid gjutningen med laser eller gammal beprövad metod med att gjuta fast skenor eller rör med rätt fall.
Sedan gjuter du och drar en balk på rören, sen kan du ta bort rören och jämnar till.
Administrator
· Skåne
· 8 684 inlägg
Vi har gjutit en terrass med först 4 trappsteg, sedan planet där terrassen är, sedan 3 trappsteg till upp till altandörren. Anledningen till att vi valde gjuten betongterrass var för att det passade bättre till huset (sten). Terrassen är belagd med tegel.
Tänka på? Vi hade hit en besiktningsman som gav oss rådet att dränera först, även om det kanske inte hade behövts. När man har gjutit en platta så ligger den där och går inte att riva bort i första taget. Nackdel nr 1. Andra nackdelen är att det är dyrare att gjuta en platta än att bygga ett trädäck. Det blir också väldigt dyrt att ta bort den om du eller nästa ägare inte vill ha den.
Till fördelarna med vår terrass tycker jag hör att den passar bra till vårt hus, den är i stort sett helt underhållsfri. Kan bara spolas av med högtryckstvätten om det behövs.
Råd vid gjutningen: Ha inte för klent virke i formen, bygg en robust form, se till att inget trämaterial gjuts in. Det blir ett enormt tryck när betongbilen kommer och betongen flyter ut. Vi hade för klen form och det gjorde att den inte blev helt rak.
Tänka på? Vi hade hit en besiktningsman som gav oss rådet att dränera först, även om det kanske inte hade behövts. När man har gjutit en platta så ligger den där och går inte att riva bort i första taget. Nackdel nr 1. Andra nackdelen är att det är dyrare att gjuta en platta än att bygga ett trädäck. Det blir också väldigt dyrt att ta bort den om du eller nästa ägare inte vill ha den.
Till fördelarna med vår terrass tycker jag hör att den passar bra till vårt hus, den är i stort sett helt underhållsfri. Kan bara spolas av med högtryckstvätten om det behövs.
Råd vid gjutningen: Ha inte för klent virke i formen, bygg en robust form, se till att inget trämaterial gjuts in. Det blir ett enormt tryck när betongbilen kommer och betongen flyter ut. Vi hade för klen form och det gjorde att den inte blev helt rak.
Använd betong som är avsedd att användas utomhus.
Klicka här för att svara