Hej!

Ny här och svimmar nästan när jag börjar läsa alla trådar,,,, Kommer att at mig 14 dagar att bara kolla på ytan ju haha

Fråga 1

Varför gjuter man inte väggar i nybyggen? typ som jag skall bygga ett garage halva kommer att lligga under mark resten över..
Det kommer att ansluta till ett gammalt garage där det är gjutna väggar från 40 talet. Dessa väggar är helt torra och har aldrig dragit till sig fukt.

Fråga 2

Om man nu skulle få för sig att göra på detta viset hur mycket kan man gjuta åt gången utan att allt rasar och trillar åt hellvete. blir ju lite vikt om det ska va typ 2 meter vägg..

Fråga 3

Fattade ni vad jag vill veta ??

1. skulle nog gissa på priset, kan bli ganska dyrt o gjuta om man inte kan kärra lr tippa me betongbilen i formen,

2. beror på hur bra du har spikat ihop formen, samt hur stabilt den står

3. tror det :)

Blir ett jäkla formtryck när man gjuter på höjden. Högsta jag har platsgjutit är en 1,2m hög mur och det var på håret att formen(hemmasnickrad) höll.Jag gjorde det i två omgångar, och problemet då var att formen gav sig lite vid 2:a gjutningen så att överdelen blev lite tjockare och det rann lite betong utmed nederdelen. Blev dock hyfsat till slut.

Så här ser proffsens formar ut:

http://www.betongbanken.com/index.aspx?s=2983

Går nog åt något liknade om man vill ha ett fint resultat.

man använder svemastag för att hålla ihopformen så kan du gjuta iaf 6 m i höjd. Och anledningen till att man sällan spika lösform och gjuter är kostnad samt torktider. Prefab gör att du slipper en heldel torktid. Vilket leder till att ytskikten kan göras klart tidigare.... dvs tjäna stålar tidigare...

Max formtryck uppstår vid fullflyt betong, samt även vilken stigningshöjd man har. Dvs hur mycket man pyttsar i.

Kul med svar tack!!

Hur står det sig ur energisynpunkt då??

det är ju inte myclet luft i en gjuten vägg direkt..

skotten111 skrev:
Kul med svar tack!!

Hur står det sig ur energisynpunkt då??

det är ju inte myclet luft i en gjuten vägg direkt..
Man kan egentligen bortse från ngn isoleringsmedverkan från btg.
Däremot är det ett utmärkt mtrl när man tänker på värmetröghet, dvs
värmelagring som utjämnar temperatursvängningar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.