Låter och ser intressant ut vad jag läst. Har du nån koll på vad den kostar? Edit; hittade en uppgift om 149 kr säcken. Ska räcka till 1 kvadratmeter med 50mm tjocklek. Eftersom den är värmereflekterande och jag är så jädra fukträdd så känns det nästan befogat att dra på det på hela ytan jag ska gjuta upp: 80 kvadrat eller vad säger ni?4you skrev:
Bödde: Som det är tänkt så kommer jag inte göra något eget alls i våtrum utan det ska bara bli golv i vanliga rum. Fick veta för en liten stund sedan att grannen till huset vi ska köpa (hela området från samma år) rivit upp köksgolvet i dagarna och knackat sönder avloppsstammen med några lätta slag..... jippi...
Redigerat:
Låter och ser intressant ut vad jag läst. Har du nån koll på vad den kostar? Edit; hittade en uppgift om 149 kr säcken. Ska räcka till 1 kvadratmeter med 50mm tjocklek. Eftersom den är värmereflekterande och jag är så jädra fukträdd så känns det nästan befogat att dra på det på hela ytan jag ska gjuta upp: 80 kvadrat eller vad säger ni?
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Du har nog hittat rätt prisläge kollade snabbt med en leverantör han skulle ha 150 spänn säcken. om du nu skall lägga 80 kvm så kan du säkert få ner priset ytterligare. Jag har redan bestämt mig för detta koncept.
när man sen flyter på ytan så blir det kanon.
http://www.epscement.com/?sid=58
Du kan även få den utkörd färdig blandad från betongstationen. vet ej priset!
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Du har nog hittat rätt prisläge kollade snabbt med en leverantör han skulle ha 150 spänn säcken. om du nu skall lägga 80 kvm så kan du säkert få ner priset ytterligare. Jag har redan bestämt mig för detta koncept.
när man sen flyter på ytan så blir det kanon.
http://www.epscement.com/?sid=58
Du kan även få den utkörd färdig blandad från betongstationen. vet ej priset!
Bara mer att kaniffla! Då får jag ett nytt kök som jag vill ha i alla fall. Sambon tycker det som är där duger.
4you: från betongstationen? Hehe, låter som du har en mack där du beställer. Jag vet inte ens var jag skulle beställa en lastbil med vanlig betong, men det skulle vara intressant om nån kunde komma med de kubik eps jag skulle behöva. Hade redan smått börjat fantisera om hur man vispar ett 8000 liters kar med cement...
4you: från betongstationen? Hehe, låter som du har en mack där du beställer. Jag vet inte ens var jag skulle beställa en lastbil med vanlig betong, men det skulle vara intressant om nån kunde komma med de kubik eps jag skulle behöva. Hade redan smått börjat fantisera om hur man vispar ett 8000 liters kar med cement...
Nej någon mack har jag inte, men en betongstation ligger i regionen.
om du skall lägga 80 kvm så kanske en betongbil vore en lättnad.
annars kan du väl rigga upp 3-4 st betongblandare med lika många blandare(kompisar) och ett par kärror, sen kör ni på beting och avslutar dagen med "ett par" kalla pilsner.
om du skall lägga 80 kvm så kanske en betongbil vore en lättnad.
annars kan du väl rigga upp 3-4 st betongblandare med lika många blandare(kompisar) och ett par kärror, sen kör ni på beting och avslutar dagen med "ett par" kalla pilsner.
Får nog bli en bil tror jag.... Pilsner lär det ju bli ändå när detta är klart...
Jag har ännu inte fått nåt svar på hur man får frigoliten att ligga plant mot plattan om den skulle vara ojämn? Hur jämn måste den vara först och främst? Kan man avväga med sand och var får man tag på sand ren från organiskt material, eller måste man flytspackla? Hålen efter bjälkarna om jag nu hackar bort dem, kan man fylla dem med egenblandad betong?
edit: Helt sjukt va frågor jag har... Kan ni som renoverar själva redan sånt här innaneller?
Jag har ännu inte fått nåt svar på hur man får frigoliten att ligga plant mot plattan om den skulle vara ojämn? Hur jämn måste den vara först och främst? Kan man avväga med sand och var får man tag på sand ren från organiskt material, eller måste man flytspackla? Hålen efter bjälkarna om jag nu hackar bort dem, kan man fylla dem med egenblandad betong?
edit: Helt sjukt va frågor jag har... Kan ni som renoverar själva redan sånt här innaneller?
Redigerat:
Så väldigt ojämnt kan det väl inte vara !
Jag tror att du har en tolerans på ett par cm i ojämnheterna.
men har du stålar över, kan du flytspackla
Liknelse:
När man gör en grund så vibbar man det rena kapilära grusen/stenen innan man lägger på isoleringen vilket inte heller är helt plant. betongens tyngd hjälper till att sudda ut ojämnheterna i det fallet.
Du kan spackla igen balkspåren med snabbspackel
Jag tror att du har en tolerans på ett par cm i ojämnheterna.
men har du stålar över, kan du flytspackla
Liknelse:
När man gör en grund så vibbar man det rena kapilära grusen/stenen innan man lägger på isoleringen vilket inte heller är helt plant. betongens tyngd hjälper till att sudda ut ojämnheterna i det fallet.
Du kan spackla igen balkspåren med snabbspackel
Nä jag väntar mig givetvis inga kratrar men man vet ju aldrig. Om man tyckte det var ok att lämna träbalkar ingjutna i oisolerad betong så kan man ju undra...
En fråga till som ni gärna får hjälpa mig med: Huset är 14 meter långt och har en genomgående vägg på längden. Golvbjälkar och takbjälkar går på tvären så jag har antagit att den väggen är bärande på, om inte hela längden, så i alla fall delvis. Jag skulle gärna ha kvar den för att slippa växla av under arbetet med att gjuta golvet. Är detta möjligt över huvud taget?
Golvbjälkarna den står på ska ju bort helst. Kan man staga upp väggen med nån typ av stålkonstruktion underifrån sen ta bort träbjälken och därefter gjuta under väggen så att säga?
Tror fan jag ringer nån med en bulldozer snart... Som det framskrider så blir det bara regelstommen i ytterväggarna jag inte kommer renovera....
Edit; Alternativet till hela den här baletten är att göra som golvvärmefirmorna föreslagit; spårskivor med plåtar ovanpå befintligt bjälklag. Att det är en riskkonstruktion är inget de sagt något om. Plåtarna ska reflektera så mycket av värmen uppåt att det ska vara ok, enligt dem. Om jag går på deras linje och något går snett, vem står för fiolerna då? Om jag gör så har jag visserligen mindre rum där jag med jämna mellanrum kan bryta upp golvet och kontrollera tillståndet... Hjälp..
En fråga till som ni gärna får hjälpa mig med: Huset är 14 meter långt och har en genomgående vägg på längden. Golvbjälkar och takbjälkar går på tvären så jag har antagit att den väggen är bärande på, om inte hela längden, så i alla fall delvis. Jag skulle gärna ha kvar den för att slippa växla av under arbetet med att gjuta golvet. Är detta möjligt över huvud taget?
Golvbjälkarna den står på ska ju bort helst. Kan man staga upp väggen med nån typ av stålkonstruktion underifrån sen ta bort träbjälken och därefter gjuta under väggen så att säga?
Tror fan jag ringer nån med en bulldozer snart... Som det framskrider så blir det bara regelstommen i ytterväggarna jag inte kommer renovera....
Edit; Alternativet till hela den här baletten är att göra som golvvärmefirmorna föreslagit; spårskivor med plåtar ovanpå befintligt bjälklag. Att det är en riskkonstruktion är inget de sagt något om. Plåtarna ska reflektera så mycket av värmen uppåt att det ska vara ok, enligt dem. Om jag går på deras linje och något går snett, vem står för fiolerna då? Om jag gör så har jag visserligen mindre rum där jag med jämna mellanrum kan bryta upp golvet och kontrollera tillståndet... Hjälp..
Redigerat:
Bara lägg dit frigoliten, du behöver inte fylla igen hålen efter reglarna, troligen rör det sig mer om plank i 1 tum-storleken så det blir inga jättespår direkt. Vill du ändå göra jobbet, så är det ok att lägga i lite färdigbetong i spåren... Om plattan är lite ojämn i övrigt spelar ingen som helst roll eftersom den nya gjutnignen blir plan.mlofqvist skrev:Jag har ännu inte fått nåt svar på hur man får frigoliten att ligga plant mot plattan om den skulle vara ojämn? Hur jämn måste den vara först och främst? Kan man avväga med sand och var får man tag på sand ren från organiskt material, eller måste man flytspackla? Hålen efter bjälkarna om jag nu hackar bort dem, kan man fylla dem med egenblandad betong?
Alla är nybörjare någon gång
Hehe jo det är sant och man får aldrig lära sig nåt om man inte frågar. Ang min fråga ovan så verkar grannen mittemot huset vi (i princip redan) köpt gjort just så; lyft väggen och gjutit under. Vi ska dit och hälsa på så hoppas jag få svar på fler frågor.
Edit; tack för hjälpen Bödde o 4you!
Edit; tack för hjälpen Bödde o 4you!
Redigerat:
Ja, det är ju sannerligen mycket mindre jobb, och vad jag har förstått ska det fungera riktigt bra med den typen av golvvärme, alltså vad gäller värmefunktionen. Men skulle det innebära problem med kondens (vilket jag hört att det finns en risk med) så får du nog stå för det själv.mlofqvist skrev:Edit; Alternativet till hela den här baletten är att göra som golvvärmefirmorna föreslagit; spårskivor med plåtar ovanpå befintligt bjälklag. Att det är en riskkonstruktion är inget de sagt något om. Plåtarna ska reflektera så mycket av värmen uppåt att det ska vara ok, enligt dem. Om jag går på deras linje och något går snett, vem står för fiolerna då? Om jag gör så har jag visserligen mindre rum där jag med jämna mellanrum kan bryta upp golvet och kontrollera tillståndet... Hjälp..
Perfekt! Alltid bra att kolla in någon som gjort så som man själv tänker göra!mlofqvist skrev:
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 450 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 450 inlägg
Intressant att man missat denna tråd. Vi har håller på med just det TS vill göra men vi tog beslutet att riva hela golvet och gräva ut. Många sa att om man skulle lagt golvvärme ovanpå oisolerat betonggolv så är det lite som att 'elda för mössen'. Vi lägger 300mm cellplast under.
Men denna fråga om bärande vägg och hur man kan stötta den undertiden man gräver. Det finns 'stämpar' att hyra. Det är höj och sänkbara metall stolpar som är rätt lätta att flytta. Med ett antal såna så får man en flyttbar hjärtvägg. Tror dom kosta 4kr om dagen eller nått.
Men denna fråga om bärande vägg och hur man kan stötta den undertiden man gräver. Det finns 'stämpar' att hyra. Det är höj och sänkbara metall stolpar som är rätt lätta att flytta. Med ett antal såna så får man en flyttbar hjärtvägg. Tror dom kosta 4kr om dagen eller nått.
Jo jag har som förstått det där med stämpar men frågan var hur man gjuter under väggen och jag tänkte liksom stötta väggen med nåt man kan lämna kvar och gjuta in. Hyrda stämpar vill de nog ha tillbaka?
Hehe 1200 per stämp och år om man gjuter in dem... nää tack... Jag har skickat några förfrågningar till byggfirmor men ingen har hunnit höra av sig än. Jag har insett att jag gärna slipper göra det här själv. Riva kan, och ska, jag göra men nån annan får bygga tror jag.
Hehe 1200 per stämp och år om man gjuter in dem... nää tack... Jag har skickat några förfrågningar till byggfirmor men ingen har hunnit höra av sig än. Jag har insett att jag gärna slipper göra det här själv. Riva kan, och ska, jag göra men nån annan får bygga tror jag.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 450 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 450 inlägg
Vi stöttar under tiden vi bygger upp allt underifrån. Flyttar stämparna lite då och då. Sen vid gjutning kommer vi låta det hänga fritt. Det går. Vår byggingenjör sa att det är ok och vi har redan provat. Sen det första vi gör är att bygga hjärtväggen. Vi har inget som tynger ner ovanvåningen. Visst mellanbjälklaget sviktar. Men det kommer vi lyfta sen när hjärtväggen sätts på plats.
Men kan ni inte sätta dit en stående järnbalk som kommer stå kvar?
Men kan ni inte sätta dit en stående järnbalk som kommer stå kvar?