7 134 läst ·
2 svar
7k läst
2 svar
Gjuta sula
Hej!
Jag skall bygga ett fritidshus på Gotland. Hade tänkt att göra så mycket som möjligt själv.
Är hyffsat praktisk men lite oerfaren. Huset kommer att bli10X5X3 m. Byggmaterial Ytong eller likvärdigt material.
Som grundkonstruktion har jag valt uteluftsventilerad krypgrund.
Till att börja med hade jag tänkt att själv gjuta sulan. Nu undrar jag om någon skulle kunna hjälpa mig med lite
tips om hur man konstruerar en bra form. Gära en bild eller en skiss som tydligt visar konstruktionen och hur tex armeringen är utlagd.
Hur får man sulan i våg? Jag har läst om "slangtricket" finns det andra metoder?
Jag skall bygga ett fritidshus på Gotland. Hade tänkt att göra så mycket som möjligt själv.
Är hyffsat praktisk men lite oerfaren. Huset kommer att bli10X5X3 m. Byggmaterial Ytong eller likvärdigt material.
Som grundkonstruktion har jag valt uteluftsventilerad krypgrund.
Till att börja med hade jag tänkt att själv gjuta sulan. Nu undrar jag om någon skulle kunna hjälpa mig med lite
tips om hur man konstruerar en bra form. Gära en bild eller en skiss som tydligt visar konstruktionen och hur tex armeringen är utlagd.
Hur får man sulan i våg? Jag har läst om "slangtricket" finns det andra metoder?
Hej! Det krångligt med terminologin...
Med sulan menar jag en gjuten ram som grundmuren vilar på. Enligt rekomendationer ska den vara ca 20X70cm (höjd, bredd)Jag skall sedan stapla grundmuren på denna upp till bjälklaget där jag växlar över till muren av Ytong (väggarna).
Med sulan menar jag en gjuten ram som grundmuren vilar på. Enligt rekomendationer ska den vara ca 20X70cm (höjd, bredd)Jag skall sedan stapla grundmuren på denna upp till bjälklaget där jag växlar över till muren av Ytong (väggarna).
Hej!
Jag är i samma situation som du (fast tyvärr inte på Gotland
. Gick till biblioteket och lånade lite böcker. En heter "Bygga grund" och är utgiven av ICA förlaget" (ISBN 91-534-1927-8).
Den ger svar på din fråga, tror jag. Själv står jag däremot i frågeställningen hur djupt jag måste gräva. Hur får jag reda på vad den faktiska jorden är för typ, dvs hur mycket fukt suger den upp och hur pass tjälfarlig är den? Är det bara att gräva ett hål och ta med sig prover nånstans?
Jag är i samma situation som du (fast tyvärr inte på Gotland
Den ger svar på din fråga, tror jag. Själv står jag däremot i frågeställningen hur djupt jag måste gräva. Hur får jag reda på vad den faktiska jorden är för typ, dvs hur mycket fukt suger den upp och hur pass tjälfarlig är den? Är det bara att gräva ett hål och ta med sig prover nånstans?
Klicka här för att svara