Hej! detta är mitt första inlägg i detta forum som ja hoppas ja kan få lite vägledning med.
Ska nästa år börja att bygga ut mitt hus men har aldrig hållit på med murning eller gjutning i större befattning och min fråga är hur djupt bör man gräva och gjuta en sula på? Krypgrunden kommer bli ungefär 1 meter över markytan och ska bygga ut för 2 våningar. Och kommer mura upp muren med lecasten är iaf planen.
ska bygga ut där balkongen är ungefär 4.5 meter ut och 4.5 meter brett.
/Mikael

• Hus med gul fasad och balkong där användare planerar att bygga ut för två våningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det beror främst på vilken typ av mark det är och var i landet huset finns.

bor i värmland och marken skulle ja säga består av jord med endel sten i . Iallafall där ja grävt innan som ja sett. Inge lera vad ja har märkt. isåfall är de längre ner än 1 meter som ja grävt förr.

Låter ganska precis som det jag håller på med nu!

Vi murar 4st skift lecasten ovan mark, och tre skift under mark. I botten har vi gjutit en sula som är ca 40cm bred och 20cm hög. Under sulan är det 15cm singel och 15cm bärlager. Och en dränering såklart.

Det blev en rejäl grop men känns bra att göra det rejält.

Det låter som morän. På SGU.s hemsida kan du gratis beställa en jordartskarta över ditt område. Om marken är dränerande räcker det med grundläggning på halvt frostfritt djup vilket borde vara ca 75 cm. Ska man vara noggrann så räknar man på sulans tryck mot marken, är det morän så bör det inte vara högre än 200 kPa. Om man inte komprimerar bärlager och makadam är det bättre att gjuta sulan direkt mot marken. Hur du murar lecasten kan du läsa om på Webers hemsida.

simpa81 simpa81 skrev:
Låter ganska precis som det jag håller på med nu!

Vi murar 4st skift lecasten ovan mark, och tre skift under mark. I botten har vi gjutit en sula som är ca 40cm bred och 20cm hög. Under sulan är det 15cm singel och 15cm bärlager. Och en dränering såklart.

Det blev en rejäl grop men känns bra att göra det rejält.
Ja det är ju alltid bra att göra en stabil grund att bygga på och de låter som de där kommer bli stadigt iaf. Hade tänkte ett lager leca under mark först med enbart singel under sulan. Men de kanske blir för klent de ja tänkt.
Dränering tror ja inte ja behöver för har fall och endel berg runt om kåken också.

J justusandersson skrev:
Det låter som morän. På SGU.s hemsida kan du gratis beställa en jordartskarta över ditt område. Om marken är dränerande räcker det med grundläggning på halvt frostfritt djup vilket borde vara ca 75 cm. Ska man vara noggrann så räknar man på sulans tryck mot marken, är det morän så bör det inte vara högre än 200 kPa. Om man inte komprimerar bärlager och makadam är det bättre att gjuta sulan direkt mot marken. Hur du murar lecasten kan du läsa om på Webers hemsida.
jo de ser ut som de skulle stämma att de är morän mark för det är som sagt endel sten och ganska hårt packat också. hade väldiga problem när ja grävde för hand kan ja säga.
Men om ja gräver 75cm och lägger i ett lager singel eller makadam på 10-15cm så räcker det med att gjuta en sula på säg 15-20 cm tjock och lecasten resten?
beställde en karta nu så får se hur de ser ut sen när ja kan zooma in.

fick hem en karta från sgu och de visar att ja bor på en bergig mark. pilen visar vart ja bor.
Så kanske ändras nåt med hur sulan kan göras?

• Karta från SGU med markerad plats där användaren bor med en svart pil på bergig terräng i beige och rödtoner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.