SKB är inte självlevelerande. Det var den inte när jag gjöt min poolplatta iallafall. Man bör ha formkanter som ger rätt höjd på plattan. Då har betongbilschaffören rätt förutsättningar att läggs ut SKBn så plattan blir perfekt. Den ska slodsas också. Men det kan man fixa själv mha någon kompis, gummistövlar och 2 slodor (kan tillverkas av kratta + avloppsrör).

F
L largab skrev:
SKB är inte självlevelerande. Det var den inte när jag gjöt min poolplatta iallafall. Man bör ha formkanter som ger rätt höjd på plattan. Då har betongbilschaffören rätt förutsättningar att läggs ut SKBn så plattan blir perfekt. Den ska slodsas också. Men det kan man fixa själv mha någon kompis, gummistövlar och 2 slodor (kan tillverkas av kratta + avloppsrör).
Vet inte vad ni har för betongbilschaffisar men han är en transportör/leverantör. Det är du som gjuter som förväntas veta var och hur man vill ha betongen. Man kan också värdera sin tid och hyra en riktig sloda för 90kr/dag eller nåt sånt. Och när man slodar trampar man inte runt i skiten på en sån liten platta, det gör man utifrån. Har aldrig gjutit SKB men enligt proffs som jag jobbat med så slodar man den i nivå om man lägger ut jämnt, och absolut en form i nivå att utgå ifrån.

Min chaufför skötte utläggningen väldans bra. En platta på 9.6*4.6 slodar man knappast utifrån. Att sloda skb är inte riktigt samma som med vanl betong

F
L largab skrev:
Min chaufför skötte utläggningen väldans bra. En platta på 9.6*4.6 slodar man knappast utifrån. Att sloda skb är inte riktigt samma som med vanl betong
Varför skulle man inte sloda en 9,6x4,6 utifrån? Jag slodade 7,5x12m utifrån när vi gjöt en garageplatta i höstas. Och vad är det som skiljer att sloda SKB menar du?

Jag har kanske fel. Men jag hade inte fixat min platta utifrån, är dock en amatör

F
L largab skrev:
Jag har kanske fel. Men jag hade inte fixat min platta utifrån, är dock en amatör
Jag slodade min poolplatta utifrån med en liten sloda, tror den var dryga metern bred och skaft på 4 meter. När vi gjöt plattor till större lokaler (typ industrier och lager) så hade vi en 2m bred och ett skaft på minst 6m, det var förvisso mer än 15år sen jag pysslade med sånt men slodorna finns nog kvar. Det funkar absolut jättebra att sloda utifrån bara man har plats utåt för skaftet. För hemmabruk och småplattor så gå på minsta möjliga modell, dom stora är otympliga.

• Gilla
largab
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.