Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Det är vattnet i betongen som fryser, definitionen av när vatten fryser är 0 grader, även om det kan variera lite fram och tillbaka beroende på föroreningar i vattnet.
Föroreningen betong... när fryser den var frågan.
Vatten har jag koll på
 
T Torsten234 skrev:
Det går att skjuta på när plintarna skall belastas. Min farhåga är att plintarna aldrig kommer att bli stabila.
Är det 7 minus på natten eller "känns" som 7 minus?
 
Tror du kan koppla av.
Betongen kommer härda långsammare MEN det är i slutändan positivt.
Skulle du ens provat "skruvmejsel-tricket", så måste det ske i mitten av gjutformen.
All cementbaserat skulle spruckit om man körde "skruvmejsel-tricket" några cm från ytterkant.

Man behöver få minusgrader inuti gjutningsmaterialet för att betong ska frysa sönder, & det kräver nog minus 2-3 grader ca 48-60 timmar i sträck.
Täck gjutningarna med vad du har (allt är bättre än inget)
 
B
Visst kan man vänta några dagar till, och göra testet med skruvmejseln igen. Det lär bli samma. Skruvmejseln ska ju inte sjunka in i betongen på det där sättet. Som flera sagt, prova med skruvmejseln på nån annan gjuten betongkonstruktion (inte en trädgårdsplatta), så ser du ju lite hur betongen borde bete sig.

Tror betongen delvis helt enkelt frös innan den härdat ordentligt, då får man en kass slutprodukt som inte tål att belastas i nån större utsträckning och efter x antal hundra tina-frys-cykler blir till skräp.

Så himla onödigt, det är enkelt att hålla säckarna varma, använda varmvatten, och täcka med en pressenning när man är klar. Kanske till och med nån värmekälla under pressenningen. Eller hjälpa till med vinterkem. Men här gjorde man ju inget för att minska frysrisken, förutom att hålla tummarna?

I det här skedet är det inte så svårt att göra om och göra rätt. Bygger du en friggebod över så har du ju ett större problem om ett antal år, efter att garantin gått ut.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Är det 7 minus på natten eller "känns" som 7 minus?
7 minus på torsdag i nästa vecka. Det brukar vara någon grad varmare där jag bor än SMHIs närmaste station som bilden visar.
 
T Torsten234 skrev:
7 minus på torsdag i nästa vecka. Det brukar vara någon grad varmare där jag bor än SMHIs närmaste station som bilden visar.
Då har du nästa problem...
Om den inte härdat nu så kommer antagligen vätskan i betongen att avdunsta och då ballar det ur iallafall på toppen.
Dina plintar har en hård tid framför sig( eller inte hård😆)

Om nån vänlig själ vill räkna på vad 5mpa blir med en skruvmejsel eller annat lämpligt don och vilket tryck så kan vi se om den verkar hålla måttet eller ej
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Det är sannolikt inte problem med uttorkning nu. Men det behöver ju täckas i kyla.
 
P
A Alexn72 skrev:
0.0?
-0.3
-1
-2
-3?
I betongen
Så trött på er som bara ifrågasätter och inte tillför någon FAKTA eller kunnande för den delen, visa mig var under TS omständigheter vatten inte fryser vid 2.5 minusgrader?
Vanligt kranvatten som har använts här är ca 5grader när det kommer ur kranen betongen hade inte heller värmts eller lagerhållts i värme, plintrören var frusna, om armering fanns så var den också minusgrader..
Med allt detta sammantaget så har inte betongen en chans till att komma igång och härda, då stora delar av dygnet är minusgrader..
Förmodligen var betongen endast någon grad när den hälldes ned i ett fruset rör..

Om du inte har någon fakta som kan backas upp utan bara vad du tror och har lärt dig ifrån Google så är detta mitt sista svar till dig för kunskapen fattas uppenbart!
 
  • Gilla
hydrolift och 2 till
  • Laddar…
Den intressanta temperaturen är den i betongen. Som enligt normer inte ska gå under noll innan härdningen gått tillräckligt långt. Plintar är till stor del under mark. Marken tar tid att kyla ner. Så att gjuta i mark som inte är frusen är inget problem. Men är det kallt i luften behöver toppen skyddas. Tex med täckning av halm eller något annat isolerande.
 
Rejäl skrev:
Så trött på er som bara ifrågasätter och inte tillför någon FAKTA eller kunnande för den delen, visa mig var under TS omständigheter vatten inte fryser vid 2.5 minusgrader?
Vanligt kranvatten som har använts här är ca 5grader när det kommer ur kranen betongen hade inte heller värmts eller lagerhållts i värme, plintrören var frusna, om armering fanns så var den också minusgrader..
Med allt detta sammantaget så har inte betongen en chans till att komma igång och härda, då stora delar av dygnet är minusgrader..
Förmodligen var betongen endast någon grad när den hälldes ned i ett fruset rör..

Om du inte har någon fakta som kan backas upp utan bara vad du tror och har lärt dig ifrån Google så är detta mitt sista svar till dig för kunskapen fattas uppenbart!
Den mest kända anledningen till att vatten inte fryser vid 0.
Betong vet jag inte när de fryser
Behållare med Kemetyl K-Glykol kylarvätska, används för att motverka frysning och överhettning, innehåll 4 liter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
P
A Alexn72 skrev:
Den mest kända anledningen till att vatten inte fryser vid 0.
Betong vet jag inte när de fryser
[bild]
Och detta har använts hos TS? Du är en riktig pajas du😉
 
Rejäl skrev:
Och detta har använts hos TS? Du är en riktig pajas du😉
Läs gärna tråden från början där det skriva att något har blandats i.
Hade det varit vanlig betong. Mitt i vintern med tjäle och 10 minus på natten så hade vi stått i ett helt annat läge.
Nu behöver vi veta om betongen har uppnått tillräckligt för att klara sig.

Du har säkert frusit islyktor nån gång i livet i en hink.
Samma princip här.
 
P
A Alexn72 skrev:
Läs gärna tråden från början där det skriva att något har blandats i.
Hade det varit vanlig betong. Mitt i vintern med tjäle och 10 minus på natten så hade vi stått i ett helt annat läge.
Nu behöver vi veta om betongen har uppnått tillräckligt för att klara sig.

Du har säkert frusit islyktor nån gång i livet i en hink.
Samma princip här.
Vart står det att det har hällts i Glykol i betongen?
Aldrig hört talas om att man häller glykol i betongen, så grattis till att du blir den förste till att tro att det används😉
Däremot finns det tillsatser att tillsätta men dessa ersätter inte vinteråtgärder som man måste vidta vid temperatur under +5 grader och absolut vid -2.5 grad sedan gjuter man aldrig mot något fruset material det säger sig själv men för mig är det uppenbart att du INGENTING kan om detta😉
 
Rejäl skrev:
Vart står det att det har hällts i Glykol i betongen?
Aldrig hört talas om att man häller glykol i betongen, så grattis till att du blir den förste till att tro att det används😉
Däremot finns det tillsatser att tillsätta men dessa ersätter inte vinteråtgärder som man måste vidta vid temperatur under +5 grader och absolut vid -2.5 grad sedan gjuter man aldrig mot något fruset material det säger sig själv men för mig är det uppenbart att du INGENTING kan om detta😉
Vatten är orelevant när det fryser.
Glykol är det mest kända man blandar med vatten för att de inte ska frysa vid nollan.
Att blanda det i betong har jag aldrig sagt.

Har du koll på när betong fryser eller ej?
Jag säger att jag inte har koll på exakt när betong fryser.
 
P
A Alexn72 skrev:
Vatten är orelevant när det fryser.
Nej det är inte orelevant om vattnet fryser!
A Alexn72 skrev:
Glykol är det mest kända man blandar med vatten för att de inte ska frysa vid nollan.
Att blanda det i betong har jag aldrig sagt.
Va fan tar du fram sådan produkter för då? Vi diskuterar nyblandad betong och gjutning i 2.5minusgrader, detta visar bara att du inte har koll och trollar bara!
A Alexn72 skrev:
Har du koll på när betong fryser eller ej?
Jag säger att jag inte har koll på exakt när betong fryser.
Om betongen utsätts för minusgrader börjar vattnet i blandningen frysa, vilket saktar ner hydratiseringsprocessen. Cementpartiklarna kan inte reagera effektivt med vattnet, vilket leder till en sämre styrka. Detta resulterar i svagare betong med minskad hållbarhet och högre risk för sprickbildning.
‍Vanligtvis börjar betong frysa när dess temperatur faller under +-0. När vattnet fryser expanderar det. Denna expansion kan generera inre spänningar i betongmatrisen, vilket potentiellt kan orsaka att mikrosprickor bildas. Dessa sprickor kan äventyra betongens strukturella integritet och göra den mer mottaglig för skador från yttre faktorer såsom frys-upptining cykler.
Minustemperaturerna påverkar bindningen mellan cementpastan och ballastmaterialen i betongen. När vattnet fryser kan det skapa en barriär mellan cementpastan och aggregaten, vilket minskar bindningens totala styrka. Detta kan resultera i en svagare och mer porös betongkonstruktion, vilket gör den mer känslig för slitage.


 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.