Tänk på att berget också måste vara över +5 grader. Vänta med att gjuta tills temperaturen är stabilare är mitt tips

• Gilla
Jansson69 och 1 till
  • Laddar…
Hej,
Jag ska göra något liknande och undrar över hur många armeringsjärn (16mm) man behöver för att gjuta plintar och avståndet mellan dom till ett Attefallshus. Det är ca 120 cm skillnad mellan högsta och lägsta punkt på berget.

• Uppmätt plats med snören och pinnar på en ojämn bergsyta omgiven av skog för att planera för Attefallshusbygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför inte lägga en leca-sockel istället. Bara att tvätta rent och slå ned några armeringsjärn. Jag planerar en friggebod med liknande förutsättningar och gör så istället för att slippa få in skit under.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
anpassar du första lagret av block efter berget eller hur får du lecablocken i våg?

K Kentunojohnson skrev:
anpassar du första lagret av block efter berget eller hur får du lecablocken i våg?
I tidigare projekt har jag sågat/huggit dem hyfsat efter berget och sedan låtit finbetong jämna ut resten.

• Gilla
Kentunojohnson
  • Laddar…
K Kentunojohnson skrev:
Hej,
Jag ska göra något liknande och undrar över hur många armeringsjärn (16mm) man behöver för att gjuta plintar och avståndet mellan dom till ett Attefallshus. Det är ca 120 cm skillnad mellan högsta och lägsta punkt på berget.
Till min altan satte jag 5x12mm armering. mina "plintar" är 25x25cm och cirka 30-60 cm höga. SKa du ha 1,2m höga pelare hade jag fläskat på mera :)

• Gilla
Kentunojohnson
  • Laddar…
Avstånd mellan plintar och antal beror på husets mått och dimension på bjälklaget. 3-4 st armeringsjärn per plint räcker. Borra i berget så att armeringsjärnen går ner i berget ca 10c. Använd minst 150mm gjutrör.

• Gilla
Kentunojohnson och 1 till
  • Laddar…
E Edlunn skrev:
Avstånd mellan plintar och antal beror på husets mått och dimension på bjälklaget. 3-4 st armeringsjärn per plint räcker. Borra i berget så att armeringsjärnen går ner i berget ca 10c. Använd minst 150mm gjutrör.
Spelar det någon roll vilket avstånd mellan armeringsjärnen man sätter innanför gjutröret?

J
K Kentunojohnson skrev:
Spelar det någon roll vilket avstånd mellan armeringsjärnen man sätter innanför gjutröret?
Ja du behöver helst ha ett täckskikt om ca 30mm speciellt mot formen i utkanten..

• Gilla
Viktor.J och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.