Hej.

Jag har 15x15cm stolpar som jag tänkte gjuta till uteköket. Fick tipset av bygghandeln att köpa19cm gjutrör och köpa plintjärn. Problemet är bara att röret är för litet ändå. För själva plintjärnet (när det är fastskruvat mot stolpen) så tar en av de två böjda delarna längst ned av plintjärnet i själva gjutröret (gäller båda sidorna).

Det är massivt fjällvirke och vill ogärna göra dem mindre i storlek. Det jag kan göra, är att bocka till ena utböjningen längst ned så den blir rak. Men att jag låter den andra utböjningen förbli böjd. Då får jag ungefär 1cm till gjutröret. Blir det för lite tror ni? Behöver jag göra stolparna mindre trots allt? För att man inte ska behöva göra någon åverkan på plintärnen, så behöver stolpen vara 10x10cm. Det skulle räcka gott och väl egentligen, men lite synd på det fina virket att göra det mindre.

Hur är era erfarenheter? De har inte större rör bör tilläggas i den bygghandel jag har i närheten.

Tack för hjälpen!

7ender
Gräv och gjut direkt i hålet!?
Min erfarenhet är att det blir stadigare så. Dels pga du naturligtvis får en större plint, men också för att plinten blir omgiven av kompakt orörd jord.
Gräver man ett hål och återfyller runt gjutröret så blir det inte riktigt stumt förrän jorden verkligen har satt sig.
Beroende på vad man har för jord så kan man även gräva ur en liten "utsvampning" i botten för att motverka tjälskjutning.

• Gilla
multix och 1 till
  • Laddar…
7ender 7ender skrev:
Jag använde 2 L-formade stolpskor till 140 pelare.

[länk]
Aha du satte en på vardera sida (motsatt sida)?

P Patrik Hazard skrev:
Gräv och gjut direkt i hålet!?
Min erfarenhet är att det blir stadigare så. Dels pga du naturligtvis får en större plint, men också för att plinten blir omgiven av kompakt orörd jord.
Gräver man ett hål och återfyller runt gjutröret så blir det inte riktigt stumt förrän jorden verkligen har satt sig.
Beroende på vad man har för jord så kan man även gräva ur en liten "utsvampning" i botten för att motverka tjälskjutning.
Jag använder jordborr. Men om plintjärnet sticker ut lite från gjutningen, kan det bli ett problem? Eller menar du att man bara gör hålet större? Så plinten får plats innanför gjutningen? :-)

Btw. Någon som vet vad minsta rekommenderade avstånd är till plintjärnet och där gjutningen slutar är? :-)

Z bocka plintjärnen så blir det inte så tight.
Protte

• Gilla
linnarsson
  • Laddar…
7ender
linnarsson linnarsson skrev:
Aha du satte en på vardera sida (motsatt sida)?
Ja precis.

• Gilla
linnarsson
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Z bocka plintjärnen så blir det inte så tight.
Protte
tack ska fundera på det!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.