Har tänkt att fylla igen torpargrunden. Sätta cellplastsocklar mot grundmuren av sten (så som man gjuter en platta). På en utbyggnad står huset inte på någon grundmur (står direkt på syllen av stock). Nu skall vi återställa detta och regla upp på nytt, frågan är hur vi skall gjuta eftersom vi sedan skall fylla igen som en platta. En plint i hörnan eller hela vägen med leca?

• torpargrund.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite svårt att veta utifrån det du skriver. Du menar inte att det är något trä som står nere i marken hoppas jag.

Om du ska gjuta sen verkar det väl enklast (och troligen bäst) att mura med leca, så får du formen på köpet? Eller ska du ha en plint och balk? Det behövs nog lite mer info tror jag.

Hälsningar.

Jo, lite dåligt formulerat var det nog.

Men, jag skall gjuta hela grunden med cellplast i botten, jag måste ha något mot grundmuren. På ett ställe saknas det mur (i hörnan med rött). Frågan är hur man lättast skall gå till väga, om man gjuter med plint och lägger form med cellplast sockelelement eller om man skall bygga med lecablock?

Jag fattar fortfarande inte riktigt ändå dessvärre.

Det rödmarkerade området på skissen, är det ett fribärande område som sträcker sig över hörnet, eller står det virke direkt ner i marken, eller är det på något annat sätt som jag inte förstår?

Men! Jag gissar att det är fribärande och ett jättestort ventilationshål rakt in i grunden där. Är resten av grunden en riktigt gammaldags torpargrund av bärsten och lösa sten, eller en putsad, eller en mer modern av cementsten t.ex. Jag tror man behöver veta det för att avgöra vilken konstruktion som är bäst. Men jag tror att jag hade gjort såhär:

Gjuta plint i hörnet och så balk tills den möter de befintliga kanterna av grunden, och sedan mura upp leca till rätt höjd. Balken går alltså inte ända upp utan beroende på höjden på det som redan finns, bara så högt upp att du kan mura upp en eller två osv. lager av lecasten.

Är det någon annan som har synpunkter?

Du har hajat helt rätt, hörnet är fribärande och grunden en riktigt gammaldags torpargrund av bärsten och lösa sten som går som en kon innefrån.

Om jag gjuter en plint i hörnet och lägger leca, hur djupt bör jag lägga leca, dessa blir ju inte bärande men för att sedan gjuta innifrån så bör de väl ligga så att inte tjälen puttar upp eller ut dem. Man kan ju lägga cellplast under en plint för att inte behöva gräva till frostfritt, kan man inte gör det med lecablocken?

Det finns ju också "färdigjutna" kantelement för gjutning av platta, kanske man skall skippa leca och lägga dessa istället? www.thermisol.se

Alltså:
Jag hade gjutit en plint till frostfritt, lagt en balk, kanske 20 bred och 40 hög, och sedan lecablock upp till överkanten. Är dock lite osäker på hur nödvändigt det är. Du kan nog förresten gräva till frostfritt, gjuta en "fot" till lecamuren och använda bara det. De där blocken tar ju hur mycket som helst uppifrån, bara du har frostfritt så det inte häver med det. Men förresten, när du går över till den andra delen av grunden, hur ser det ut där? Tjälen häver väl inte med den delen av utbygget?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.