Är på gång att skaffa ett spabad, och har några funderingar till placeringen

Marken är ganska sluttande.. skulle det fungera att gräva ur, gjuta en platta på ca 20-30cm höjd (med måttet 3x3m, och sedan regla ett tralldäck på plattan - att ställa badet på?

hur går man enklast till väga, finns det några bra steg-för-steg-guide?

vad behövs i fråga om materialåtgång etc?

alla tips och råd är välkomna!
 
  • Gilla
Ruckelägare
  • Laddar…
Det går bra att göra som du skriver, men varför Regla ovanpå plattan? Ställ badet direkt på betongen!
 
Kolla en tråd som heter Utespa, där tas frågan upp om gjutenplatta
 
jo visst går det att ställa badet direkt på betongen, men jag vill helst slippa se plattan öht..

tänkte att jag kan regla med 45x70 och sedan köra 90x21 trall på det :)
 
Isolering under ifrån är vettigt för god driftsekonomi så gärna dubbla isodränskivor närmast badet är bra. Viktigt också med dränering så att ställa badet direkt på betong är ej att föredra.
 
okej, så dessa isodränskivor.. vad är prisbilden?

gjuter man in dem högsta upp i plattan, eller läggs de lösa ovanpå?

är de porösa eller tjocka, så att jag kan lägga ett vilande regelverk och trall ovanpå?
 
Till mitt bad så gick det på knappt 2000kr. Paddade en grusbädd och la dubbla isodränskivor och ställde badet direkt där på. Sen byggdes altanen runt om..
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Mr9, vad körde du för tryckhållfasthet på dina Isodränskivor? Ett spabad fullt med vatten väger ju en del...
 
Viktigast att det är helt plant sen fördelas vikten på 4kvm så det är inga bekymmer. 30-40cm paddad grus under.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.