12 618 läst ·
3 svar
13k läst
3 svar
gjuta platta till en befintlig platta hur gör man?
Hej!
Jag har tänkt bygga till vårat hus med ca 30 kvm, och har då tänkt gjuta en bottenplatta på tillbyggnaden. Det gamla huset har en bottenplatta som är ca 30 cm tjock. Vad jag vet så skall man inte gjuta fast den nya plattan i den befintliga plattan, men jag undrar hur går man tillväga? vad lägger man mellan den gamla bottenplattan och den nya?
Krävs det ett proffs för att göra detta eller fixar man det själv om man är hyfsat händig?
tacksam för svar!
/Peter
Jag har tänkt bygga till vårat hus med ca 30 kvm, och har då tänkt gjuta en bottenplatta på tillbyggnaden. Det gamla huset har en bottenplatta som är ca 30 cm tjock. Vad jag vet så skall man inte gjuta fast den nya plattan i den befintliga plattan, men jag undrar hur går man tillväga? vad lägger man mellan den gamla bottenplattan och den nya?
Krävs det ett proffs för att göra detta eller fixar man det själv om man är hyfsat händig?
tacksam för svar!
/Peter
Självklart fixar du det själv förutsatt att du inte har 8 tummar i varje hand. Du har helt rätt i att betongplattorna måste få "leva sina egna liv". Du hittar all information om hur du ska göra på: betongbanken.se. Om du behöver få betongen pumpad till gjutformen så finns det ett betongpumpsföretag i Tyresö som jag kan rekomendera, dom är verkligen duktiga och serviceinriktade och kan ge dej tips och råd om allt från markarbete till färdig betongplatta.
Sedan tillkommer utmaningen med att radontäta skarven mellan plattorna. Där vet inte jag riktigt hur man ska göra än. Ska gjuta plattor (2 st) för mina tillbyggnader om 2 veckor.
Jag har grannar som byggt till sina hus och vissa har fått extrema höjningar på sina radonmätningar efter detta.
Någon som kan detta?
Jag har grannar som byggt till sina hus och vissa har fått extrema höjningar på sina radonmätningar efter detta.
Någon som kan detta?
Klicka här för att svara