Hej på er,
Jag behöver hjölp med material kalkyl till badrummet.
Vi har ett badrum på 3 X 3 Meter, jag tänkte blanda själv cement, sand och sten, men jag vet inte hur mycket ska jag köpa cement vs sand o sten?

Jag kommer och gjuta 5cm utan armering.
En annan sak eftersom det är inte så stort ytan då tänkte jag att blanda i en stor hink typ 30 Liters o blanda med en stark borr maskin, funkar det eller vad har ni för förslag?
Tusen tack

Tyresö
En sån liten gjutning klarar du själv, med en tombola - inte elvisp och rulle.

Problemet är ju att det inte finns någon exakt uträknad uttorkningstid innan du kan lägga på ett tätskikt och då blir du så illa tvungen att plikta genom att betala lite extra för Portlanscementen/m3.

En uttorkningsbetong brukar innehålla 500 kg/m3 - resten är 0-8 och 8-16 sten + flytmedel och minimalt med vatten.

Du har ju ingen tillgång till flytmedel, och då måste du tillsätta extra cement/ L vatten för att få en gjutbar koncistens, med bibehållet K-värde och tillräckligt lågt VCT-värde (helst under 0.38) som är uttorkad för tätskikt inom 1 månad.

Jag bara gissar och chansar nu - ingen exakt vetenskap alls - om du blandar din 0.5 m3 med 350 - 400 kg Portlandcement och resten 0-8 kross och att du snålar med vattnet så mycket du kan, utifrån att koncistensen på betongen blir gjutbar - mindre vatten i betongblandningen = kortare uttorkningstid = Risken att plattan "brinner ifrån dej" - blanda betongen med så kallt vatten som möjligt.

Det kommer bli otroligt svårt för dej att få all cementen att blanda sej med vattnet när du ska blanda en sån "värstingbetong" i en tombola - och att blanda allt i 20 L-rulle, kan du "fetglöma" eftersom betongblandningen kommer "brinna ifrån dej" om du inte har en glättningsmaskin - du klarar/hinner inte glätta en sån yta och samtidigt blanda betong och få till ytan, innan brinnprocessen "skenar iväg" från dej.
Det är alltså betongens Ferarri som du ska tämja och innan du har gjort alla enskillda blandningar, så har den första blandningen "brunnit ifrån dej" och den blandningen "smittar ner" dom andra blandningarna, så när du kommit till den sista blandningen, då har du en brunnen platta som akut måste glättas.

Ett tips: Förvara allt betongmaterial utomhus, för att kyla ner det = förlänger öppentiden på betongen. Se till att vattnet du blandar betongen med, också är strax innan isbildning. Gör du inte vad du kan för att kyla ner betongen innan du gjuter, då kommer du att få problem - det är en Ferarri inom betongvärlden som du ska styra.

Redigerat:
Hej Tyresö och stort tack för en jätte bra svar, väl detaljerat och mycket bra information om cement.
Vi hållar på att renovera hela källare och eftersom vi har en extra toa och badrum i övreplanet så vi har bestämmd oss att köra med en vanlig Cement plus grus o sand även om torkningstid kan blir mer än 3 månader.

Så i detta fallet hur mycket behöver jag cement respektive sand och grus?

Tyresö
Om du blandar i en vanlig tombola, så utgå ifrån att varje blandning ska bli 50 L och då använder du 1 st säck med standardcement och resten 0-8 kross och vatten. Se bara till att allt material är rejält nerkylt och att det inte är mer än 5 - 10 +grader i rummet som ska gjutas, så har du skapat en bra förutsättning för en lyckad gjutning.

Hej,

Det brukar stå på påsarna hur mycket cement som ska blandas i förhållande till vilken hållfastighet du önskar.
Varför blandar du inte i makadam?

Vi köpte betonggrus i grustaget i närheten. Var färdigt blandat med grus och makadam, bara att tillsätta cement och vatten.

mvh emwgrni

Tyresö
emwgrni skrev:
Hej,
Varför blandar du inte i makadam?.

mvh emwgrni

När man gör en gjutning på bara 5 cm, så blir det lättast att gjuta med enbart 0-8 kross.
Skulle plattan gjutas tjockare, då är det bra att blanda i 8-16 kross, så att man minskar risken för krympsprickor.

Va bra,
Tempraturen är över +10
Jätte tacksam till er båda jag åter kommer när gjutning är färdigt
MVH

Jag gjöt en liknande platta och köpte maxit pumpbetong fast inte pumpvarianten då utan satsblandning, den är även snabbhärdande så man kan belägga den snabbt om man så önskar. Tyvärr blev det krympsprickor i mina gjutningar men jag flöt golvet efteråt ändå så det spelade verkligen ingen roll.

Kostade 60-70kr/säck färdigblandad och det var det värt, jag blandade mha en traktorblandare som tar kanske 6 säck maximalt. Kör du i en vanlig tombola tror jag skiten brinner upp då det går massor med betong.

Jag gjöt två plattor på ~2x4 meter 5 cm tjock cirkus och det gick bra precis 60st säckar.

Nu allting klart tack för all hjälp.

Undrar hur man ska slipa betong skarvar eftre gjutning? finns nån handslip i betong?
MVH

Tyresö
Maxpayne skrev:
Nu allting klart tack för all hjälp.

Undrar hur man ska slipa betong skarvar eftre gjutning? finns nån handslip i betong?
MVH
Visst finns det handABS-slipar att hyra - ex.vis "Cramo" har såna att hyra ut.

Jag slipa mitt med vinkelslip och stenskiva sen finputs med vanlig planslip.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.