Hej

Vi ska gjuta platta på ca 100 kvadrat som utbyggnad till befintligt hus (bygg på 60-talet).
Nuvarande hus står på lera och har satt sig rejält genom åren, men är nu kompenserat på insidan så att det är rakt igen.

Pga att vi inte vill gjuta plattan på lera så måste vi gräva oss ned till fast mark, det är ca 1.5 meter ner till fast mark. Fast mark i det här fallet är grundvattennivån, där det är ett stenhårt grusskikt, om jag förstår grävaren rätt.

En relevant parentes är att när det regnar mycket så står hela vår tomt i vatten, det är blött överallt. Detta lär vara på grund av att hela tomten är fylld av lera, det dränerar inte alls, detta vill vi bli av med.

Till min fråga:
Om vi gräver ned till grundvattnet för hela grunden + närmsta ytan runtomkring och sedan återfyller hela volymen med något dränerande, alltså sten av olika fraktioner...
Fråga 1: Kan grundvattennivån påverkas av detta? Jag har hört att man kan råka påverka nivån, men vet egentligen inte vad det handlar om.

Fråga 2: Allt vatten som nu faller ner på marken, vi pratar dagvatten som på sikt rinner ner i dräneringen (som är 50-100 cm ovanför nuvarande grundvattennivå); kan man anta att allt detta vatten rinner ned till grundvattnet och rinner undan?
Obs: Allt takvatten leds undan en bra bit, så vi räknar bort det.

Det är nämligen så att jag har köpt en pumpbrunn för dräneringen, ifall inte allt vatten rinner undan. Men jag lever i en dröm om att den normalt inte ska behövas, utan att vattnet ska rinna vidare ner till grundvattnet och förhoppningsvis rinna undan.

Men jag vet ingenting om grundvatten, det kanske istället blir så, pga att vi tar bort leran att grundvattennivån stiger under huset och vi får vatten högre upp än nuvarande nivå, det vore ju högst olyckligt.

Någon som är riktigt vaken kring det här? Jag har frågat runt en del, men ingen har några direkta resonemang, hittills.

Tackar!

Det där är så knepigt så det är lika bra att du vänder dig till en större konsultfirma på en gång.

Är det det bef. huset grundlagt med platta på mark?

Allt går men i det här fallet kommer det gå åt en del pengar på att kontrollera flödena i backen så att inte huset ger sig iväg. Jag är lite tveksam till att det verkligen är bäst att gräva så djupt som ni vill.

peternicklas
Har byggt både garage samt en tillbyggnad under nästa samma förutsättningar. Har lera upp i dagen och vid kraftigt regna så har vi vatten på gräsmattan eftersom leran är mättad. Jag har schaktat bort matjord mm. Sedan kapilärbrytande direkt på leran. Ordentlig dränering runt byggnaderna. Gjutit platta enligt vanliga rekommendationer. Garaget är nu 10 år och inga som helst problem med marken. Huste är byggt 1962 och då göt man direkt på leran.
Är du osäker så ta dit en expert, kan kanske vara värt vad det kostar.

Tack för svar

Locke: Det befintliga huset är har en källare nästan helt ovan mark. Den är gjutna väggar, troligen direkt på leran och sedan har man troligen gjort golv efteråt direkt på leran. Det är ett tunt betonggolv, högst troligt utan armering och garanterat utan isolering. Detta är något jag kan tänka mig att riva bort någon gång.

peternicklas: Känns bra att det har ungerat för er.

Jag litar mycket på min erfarna grävmaskinist som verkar säker på att det går att göra som vi har tänkt. Orsaken till att vi vill gräva hela vägen ned till grundvattnet är helt enkelt att vi vill komma till ett material som är helt stumt. Annars måste vi bygga på lera, vilket verkar galet.
Men det vore kanske vettigt att låta en konsult titta på det.

Tack för svar, hoppas det ramlar in några erfarenheter / känslor till! :)

Redigerat:
Ja, det är som Peternicklas beskriver som man brukar göra. Börjar man krafsa i leran kan det hända att man tar på sig lite för mycket - särskilt med en byggnad precis bredvid.

Har du inte kollat upp vad de skulle kosta att slå pålar för garaget, så slipper du många problem,

Hej

Nja, inte direkt. Vi tittade på det alternativet förut lite grann, men inte så att vi fick någon prislapp. Dock verkar det inte finnas någon i trakterna som jobbar med det. Jag har pratat med flera brunnsborrare etc utan någon framgång.

Orsaken till att vi släppte det var att vi märkte att fast mark (och därmed grundvatten) ändå fanns så pass nära som två meter. Det blir inga astronomiska materialkostnader för att fylla upp detta med bergkross, framförallt inte eftersom det "ändå ska vara" en del under plattan, plus isolering på 30 eller 40 cm.

Men jag har mailat SGU och har bett dem om en gissning kring om grundvattennivån kommer att stiga, så får vi se om jag får en, eller om de hänvisar mig till att leta på en konsult.

Hej!

Ett år senare, gjutningen gick bra. Vi började med att göra ett rejält dike som leder en bra bit bort till säkra, låga höjder.

Vi grävde ner en dränering under dräneringen, som leder till en pumpbrunn som gör att vi kan hålla hela tomten torr, även på låga höjder. Sedan går vanliga dräneringen samt dagvatten ner i diket och försvinner långt bort.
Den vattenhöjden som det sägs ha varit på tomten förr borde vara väldigt osannolik nu, inte minst med diket på plats. Men om det står högt någon mer gång så ska pumpbrunnen kunna göra sig av med rätt bra med vatten. Den kan då pumpa till andra punkter, men detta är egentligen bara teoretiska problem.

Man kan titta på vår facebooksida för huset, t.ex. här hur det blev.

https://www.facebook.com/etthundrat...8929135913479/511379152335144/?type=3&theater

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.