946 läst ·
2 svar
946 läst
2 svar
Gjuta platta i källare
Hej!!! God fortsättning!
Jag har ett par enkla funderingar några av er säkert har kanonsvar till...
Jag känner mig som en arkeolog och håller på att gräva ur mitt badrum i källaren och ska lägga 2-300mm frigolitisolering för att sedan gjuta in golvvärmeslang i armerad platta typ 8-10cm tjock. Har sett på någon golvvärmeleverantörs instruktioner att man ska sätta någon slags "skumtejp" längs väggarna för att få plattan "flytande", detta antagligen eftersom cementen kan krympa då den härdar och kanske skada väggarna?? Vad sägs om detta? Väggarna består av kc putsad lättbetong.
Angående plattan tänker jag nog ta hit en cementbil, de kan väl ordna fall i rummet med cementen direkt, eller måste man flyta efter?
Sedan till nästa fråga: Eftersom jag lägger underliggande isolering med golvvärme bör jag sätta tätskikt på hela plattan och 5cm upp längs med väggar, korrekt? Väggarna kommer jag låta andas då det inte finns isolering utanför betongen.
Sedan tänkte jag förutom vanligt duschavlopp ha ett tvättställ med 50mm avlopp upp från golvet, detta ska efter vad jag förstår vara i sin ordning med nuvarande regler? (min 60mm från vägg o min 40mm upp från ytskikt)
Tack på förhand!!!
/Hjalle
Jag har ett par enkla funderingar några av er säkert har kanonsvar till...
Jag känner mig som en arkeolog och håller på att gräva ur mitt badrum i källaren och ska lägga 2-300mm frigolitisolering för att sedan gjuta in golvvärmeslang i armerad platta typ 8-10cm tjock. Har sett på någon golvvärmeleverantörs instruktioner att man ska sätta någon slags "skumtejp" längs väggarna för att få plattan "flytande", detta antagligen eftersom cementen kan krympa då den härdar och kanske skada väggarna?? Vad sägs om detta? Väggarna består av kc putsad lättbetong.
Angående plattan tänker jag nog ta hit en cementbil, de kan väl ordna fall i rummet med cementen direkt, eller måste man flyta efter?
Sedan till nästa fråga: Eftersom jag lägger underliggande isolering med golvvärme bör jag sätta tätskikt på hela plattan och 5cm upp längs med väggar, korrekt? Väggarna kommer jag låta andas då det inte finns isolering utanför betongen.
Sedan tänkte jag förutom vanligt duschavlopp ha ett tvättställ med 50mm avlopp upp från golvet, detta ska efter vad jag förstår vara i sin ordning med nuvarande regler? (min 60mm från vägg o min 40mm upp från ytskikt)
Tack på förhand!!!
/Hjalle
Hej! Gammal tråd men undrar exakt samma gällande tätskikt och golv. Om det blir tätskikt på hela golvet när man bilat och isolerat?H hjalle74 skrev:
Tack!☺️
Klicka här för att svara